May 2024 15 / چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
انتظار رشد مجدد بازار بعد از اربعین؛
کد خبر: ۳۱۸۸۲۸
۲۷ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۵
0
در حالی بازار سرمایه به تعطیلات رفت که حتی سبز شدن اغلب نماد ها در روز چهارشنبه نیز دردی از پرتفوی قرمز شده سهامداران دوا نکرد.

به گزارش خبرنگار پول نیوز، در حالیکه هفته گذشته را می توان یکی از بدترین روزهای بازار سرمایه در شش ماه گذشته نامید، بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه بر این عقیده هستند که شاید بعد از تعطیلات اربعین و راهپیمایی سراسری در کربلا، بازار سرمایه ایران نیز به ریکاوری پرداخته و در پایان هفته، کم کم مثبت بودن بازار بر سرخی نمادها، بچربد.
این پیش بینی در حالی رخ می دهد که در مقابل برخی از فعالان بازار سرمایه همچنان فکر می کنند بازار اصلاح خود را تکمیل نکرده و این مهم ممکن است تا نیمه های فصل پاییز نیز به طول بینجامد.
ریزش شاخص ها؛ بی سابقه بود
رضا آریاراد کارشناس بازار سرمایه در مورد نوسانات شدید بازار در هفته گذشته می گوید: کاهش روز سه شنبه شاخص بورس با عدد ۱۰ هزار و ۸۹۲ واحد، هر چند بی سابقه و تاریخی است اما؛ نمی ‌توان منکر ورود سرمایه‌های راکد بسیار زیاد به بورس اوراق بهادار شد که بجای حضور در بازارهای واسطه ای و دلالی در مسیر درست اقتصادی خود قرار گرفته است.
وی علت کاهش ناگهانی و سنگین شاخص بورس را ورود سرمایه‌گذاران تازه وارد به بورس می داند و می افزاید: این سرمایه‌گذاران با تحلیل‌های لحظه‌ای و شتاب زده سعی در کنترل مبلغ سرمایه‌گذاری شده داشته و به سودهای اندک لحظه‌ای اکتفا می‌کنند که شاید در این مواقع نتوان ایجاد موج‌های سنگین افزایش و کاهش ارزش سهام را که برآمد از رفتارهای کاملا هیجانی است پیش‌بینی کرد.
این کارشناس بازار سرمایه در پیش بینی خود از وضعیت معاملات بازار سرمایه می گوید: با توجه به در نظر گرفتن وضعیت تحریمی اقتصاد کشور و توجه حداکثری دولتمردان به حمایت از داخلی سازی و تولیدات داخل، ‌ باید گفت که روند رشد ارزش سهام صنایع بویژه صنایعی که از ابتدای سال تا کنون نسبت به سایر سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس رشد کافی نداشته اند، همچنان ادامه‌دار خواهد بود.


تازه واردها؛ علت ریزش بی سابقه!


پشوتن مشهوری نژاد نیز بر این عقیده است که سرمایه های سرگردان و صاحبان تازه کار و ناوارد این سرمایه ها، دلیل ریزش بازار سرمایه در روزهای گذشته شده است.
وی در این مورد می گوید: اتفاقات هفته گذشته در بورس، طبیعی و البته تکنیکال بود یعنی نگرانی برای سهامداران برای آینده بازار وجود ندارد.
به عقیده مشهوری نژاد موج صعود بازار از مهرماه سال 97 استارت خورد و شاخص کل را از 150 به 330 هزار رساند.

وی می گوید: پیش‌بینی می‌ کردیم که در محدوده ۳۲۰ تا ۳۳۰ هزار واحد، می‌توان یک سقف تکنیکال ثبت کرد و واکنش چند روز اخیر بازار، همان واکنش تکنیکال پیش بینی شده به محدوده مقاومتی بود.
مشهوری نژاد اما برای هفته آتی نیز پیش بینی خود را دارد. وی محدوده ۳۰۰ تا ۳۰۵ هزار واحد را محدوده حمایتی شاخص کل می داند و در بعید شاخص به زیر 300 هزار سقوط کند.
البته این صحبت مشهوری نژاد به این مفهوم نیست که شاخص به هیچ عنوان ریزش دیگری نخواهد داشت. وی معتقد است اگر ریزش دیگری داشته باشیم در محدوده ۲۸۰ هزار خواهد بود و این آخرین رقم در یکسال آینده برای شاخص کل بورس است.
به نظر می رسد این کارشناس بازار سرمایه در حالی که دوست دارد به سهامداران امید بدهد اما؛ خود به آینده بازار چندان خوش بین نیست.
باید دید بازار سرمایه در روز 28 مهرماه و بعد از اتمام تعطیلات و البته با توجه به تعطیلی های بی شمار آبان ماه، در دومین ماه پاییزِ برگ ریز، چه درسی برای سهامداران دارد.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: