April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
آشنایی با مفاهیم مالی و بورسی؛
کد خبر: ۳۱۹۴۲۵
۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۸
0
پول نیوز- سهام شناور آزاد (Free Float) بخشی از سهام یک شرکت است که دارندگان آن، آماده عرضه و فروش آن سهام هستند و قصد ندارند با حفظ آن قسمت از سهام، در مدیریت شرکت مشارکت کنند و انتظار می‌رود، در آینده نزدیک، قابل معامله باشد.

به گزارش گروه آموزش پول نیوز؛ برای محاسبه سهام شناور آزاد باید ترکیب سهامداران بررسی شده و سهامداران راهبردی را مشخص کرد. سهامدار راهبردی، سهامدارانی هستند که در کوتاه‌مدت، قصد واگذاری سهام خود را نداشته و معمولاً می‌خواهند برای اعمال مدیریت خود، این سهام را حفظ کنند.

به‌عنوان‌مثال فرض کنید ۸۰ درصد سهام شرکت الف در اختیار شرکت ب باشد و شرکت ب قصد فروش سهام در کوتاه‌مدت را ندارد و هدفش مدیریت شرکت الف است (همان سهامدار راهبردی) در نتیجه شرکت الف فقط ۲۰ درصد سهام شناور آزاد دارد.

در بسیاری از بورس‌های دنیا شرکت‌هایی که کمتر از ۲۵ درصد سهام آن‌ها، شناور آزاد باشد، از فهرست شرکت‌های بورسی حذف می‌شوند. به دلیل اینکه اگر مالکان شرکتی نمی‌خواهند حداقل ۲۵ درصد سهام آن‌ها بین مردم توزیع شود و علاقه‌مند هستند سهام را برای خود نگه دارند، دلیلی برای حضور آن‌ها در بازار بورس وجود ندارد.

همچنین اگر سهمی نسبت سهام شناور آزاد بیشتری داشته باشد، امکان نقد شوندگی آن بیشتر و دست‌کاری قیمت آن کمتر می‌شود. زیرا حجم منابعی که برای دست‌کاری آن لازم است خیلی زیاد بوده، اما شرکتی که کوچک است و سهم شناور آزاد آن کم است، به‌سادگی دچار دست‌کاری قیمت می‌‏شود.

گفتنی است میزان سهام شناور آزاد شرکت‌های بورسی، توسط سازمان بورس تعیین شده و در سایت مدیریت فناوری بورس تهران در پنجره مربوط به هر نماد درج شده است. مثلا سهام شناور آزاد فولاد ۲۴، مخابرات ایران پنج درصد و پالایشگاه اصفهان ۱۶ درصد است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: