April 2024 30 / سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۱۹۴۶۹
۰۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۸
0
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی با انتقاد از اینکه موضوع مهمی مانند مناطق ویژه به شوخی نمایندگان تبدیل شده گفت: این کشمکش‌ها از سوی نمایندگان تنها به یک اسبابی تبدیل شده تا مدعی کار کردن در حوزه انتخابیه‌ای خود باشند.

 

محمد جواد جمالی نوبندگانی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی پول نیوز با بیان اینکه چندی است موضوع اخذ مالیات از مناطق آزاد تجاری و مناطق ویژه مطرح شده و این امر با اساس نامه مناطق آزاد در کل دنیا منافات دارد اظهار داشت: این موضوعی که الان به نام دریافت مالیات ازمناطق آزاد مطرح شده است صرفا پاک کردن صورت مسئله است چرا که ماهیت مناطق آزاد معافیت‌های مالیاتی برای حفظ حیات اقتصادی و افزایش توان در برابر اقتصاد‌های توسعه یافته است.

 

وی افزود: اگر بناست تا از مناطق آزاد مالیات اخذ شود چه دلیل قابل توجیهی برای تفاوت این مناطق با مناطق دیگر وجود دارد؟؟ ضمن آنکه بنادر آزادی مانند دبی و سنگاپورکه موفق بودند بر همین اصل گام برداشتند و سیاست‌های کلان خود را مبتنی بر تشویق سرمایه گذاران، وارد کنندگان و صادرکنندگان کردند تا از این محل بتوانند تجارت کرده و روند رشد اقتصادی خود را روان‌تر کنند.

 

نماینده مردم فسا در مجلس با انتقاد به عملکرد ضعیف مدیریتی در مناطق آزاد اعلام کرد: متاسفانه اخباری از این مناطق شنیده شده که برخی سوداگران و سودجویان برای دور زدن مالیات خیلی از اجناس را به این محل‌ها ارسال و بعد دوباره به کشور بازگشت می‌دهند تا بتوانند از چهار چوب معافیت‌های مالیاتی استفاده کنند و این باعث اختلال در سیستم گمرکی می‌شود و این سبب ساز این امر شده تا مناطق آزاد ما به اهدافی که مدنظرش است دست پیدا نکند.

 

از افشای شوخی بهارستانی‌ها تا یقه گیری از وزارت اقتصاد!!

 

وی با تایید این موضوع که دور زدن‌ها و سوء استفاده‌ها از مناطق آزاد کاملا درست است اظهار داشت: مدیران و مسئولان مناطق آزاد باید شرکت‌های سوری و کسانی که در قالب سودجویی در این مناطق فعالیت می‌کنند را شناسایی وبه مراجع قضایی معرفی کرده تا با آن‌ها برخورد شود ضمن آنکه اولویت وظیفه این مدیران پایش همین موضوع است.

 

جمالی نوبندگانی افزود: در اولویت نخست وزارت صنعت باید پیگیراین موضوع باشد ضمن آنکه این مدیران باید با شفافیت سازی و برنامه ریزی‌های مدیریتی از بروز چنین اتفاقاتی که مستقیما به بدنه اقتصادی کشور ضربه وارد می‌کند و خلاف اصل وجودی مناطق آزاد است جلوگیری کنند نه اینکه صورت مسئله را نادیده بگیرند چرا که موضوع اخذ مالیات در مناطق آزاد راه صحیحی برای مقابله با این پدیده سیاه نیست.

 

نایب رییس کمیسیون امنیت مجلس با انتقاد به رشد بی حساب مناطق ویژه در کشور اذعان کرد: با اینکه مناطق ویژه تجاری میتواند به عنوان یک منطقه خاص در استان‌های خاص تلقی شود، اما از طبقه بندی ضعیف تری نسبت به مناطق آزاد برخوردار است ضمن اینکه وجود چنین مناطقی نیز جزو الزامات است، اما متاسفانه شاهد این هستیم که جانمایی‌ها برای تاسیس مناطق ویژه در کشور اصلا کارشناسانه نیست.

 

وی دلیل این اتفاق را صرفا سلایق پشت پرده و شخصی نمایندگان مردم دانست و گفت: دولت در برخی مواقع با احتسابات میدانی برای گسترش این مناطق لایحه‌ای را به مجلس اعطا میکند و درخواست دارد که بطور مثال ۴ منطقه را به عنوان مناطق ویژه تجاری معرفی و تاسیس کند، اما زمانیکه این لایحه به مجلس ارسال می‌شود در دعوای نمایندگان این موضوع عدد به حدود ۳۰ الی ۴۰ شهرستان میرسد که این خود بار مالی مضاعفی برای کشور ایجاد می‌کند.

 

از افشای شوخی بهارستانی‌ها تا یقه گیری از وزارت اقتصاد!!

 

جمالی نوبندگانی در توضیح گفته خود بیان داشت: در حال حاضر مناطق ویژه به یک سیستمی تبدیل شده که در بیابان‌ها تاسیس می‌شود واین تنها نشات گرفته از سوء دانش و مدیریت است و تنها یک تابلو مناطق ویژه میگذارند و در نهایت به یک منطقه‌ای تبدیل میشود که تنها اسم آن ویژه است؛ ضمن آنکه متاسفانه این موضوع به این مهمی به یک شوخی میان نمایندگان مردم در مجلس تبدیل شده است که در گپ و پفت هایشان میگویند بگردیم ببینیم کجا منطقه ویژه نیست...

 

نماینده مردم فسا در مجلس اذعان کرد: این کشمکش‌ها از سوی نمایندگان تنها به یک اسبابی تبدیل شده تا مدعی کار کردن در حوزه انتخابیه‌ای خود هستند و هیچ سود دیگری ندارد چرا که بررسی‌ها حاکی از آن است که مناطق ویژه فعال و موثردر کشور تنها به تعداد انگشتان دست است و متاسفانه این گروکشی‌ها در لوپ نمایندگان و وزارت اقتصاد و دارایی افتاده است و با این کار‌ها اساس را بجای شکوفایی تخریب می‌کنیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: