May 2024 13 / دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
حقوق بگیران صادق ترین ها در پرداخت مالیات؛
کد خبر: ۳۱۹۵۳۶
۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۸
0
پول نیوز - امیدعلی پارسا رییس سازمان مالیاتی کشور گفته است در بررسی های صورت گرفته 50 درصد میلیاردرهای کشور هیچ گونه مالیاتی پرداخت نمی کنند.

به گزارش خبرنگار پول نیوز، در همین راستا، هادی خانی، مدیرکل دفتر بازرسی سازمان امور مالیاتی کشور نیز رقم فرارمالیاتی در ایران را سالانه چیزی حدود 40 تا 50 هزار میلیارد تومان تخمین زده است.


براساس آخرین پژوهش های صورت گرفته از دیگر کشورهای دنیا، 25 درصد از درآمدهای مردم صرف هزینه پرداخت مالیات می شود؛ حال آن که این عدد در ایران چیزی حدود 8.5 درصد است.

 

حقوق بگیران صادق ترین ها در پرداخت مالیات؛ میلیاردها فراری


به دلیل آنکه بخش بزرگی از فعالیت‌های اقتصادی در کشور غیرشفاف است و نظارت دقیقی بر آن صورت نمی گیرد، رقم دقیق و واقعی از میزان فرار مالیاتی وجود ندارد و به همین دلیل راهکاری جدی و موثر برای مقابله با این موضوع تدوین کرد.

همین موضوع باعث شده است که مقامات ارشد دولت نیز عدد و رقم های مختلفی را اعلام کنند. درحالی که سازمان مالیاتی میزان فرارمالیاتی را عددی بین 40 تا 50 هزار میلیارد تومان اعلام می کند، فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی کشور این عدد را در حدود 25 تا 40 هزار میلیارد تومان برآورد کرده است.

برخی کارشناسان نیز میزان فرارمالیاتی سالانه در ایران را تا 80 هزار میلیارد تومان نیز برآورده کرده‌اند. اگر این برآورد از میزان فرارمالیاتی صحیح باشد به این معناست که نیمی از اقتصاد ایران مالیات پرداخت نمی کنند.

اما کدام قشرها مالیات پرداخت می کنند


به نظر می‌رسد تنها قشری که امکان زیادی برای فرار مالیاتی ندارد، حقوق و دستمزد بگیران هستند که آن هم بخش زیادی از این قشر شامل حقوق ‌بگیران دولت و دستگاه‌های وابسته و یا زیرمجموعه آن باشد.

در پیش بینی که در بودجه امسال (1398) شده است، درآمد کسب شده از مالیات و عوارض، رقم ۲۳۸ هزارمیلیارد تومان بوده است که از این مقدار 153 هزار میلیارد تومان را مالیات به خود اختصاص داده و مابقی آن عوارض است. از این مبلغ سهم گروه حقوق و دستمزدبگیرها ۱۲ هزارمیلیارد تومان و میزان مالیات گروه مشاغل ۹ هزارمیلیارد تومان است.

مشاغل پردرآمد مانند: پزشکان، طلافروش ها، رستوران‌داران، وکلا و عمده فروش ها می‌شود. که سهم این قشر از کل تولیدناخالص ملی ۳۶ درصد است که تنها 6 درصد از درآمدهای مالیاتی دولت را این قشر پرداخت می کنند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: