May 2024 05 / يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
یک اقتصاددان در گفتگو با پول نیوز؛
کد خبر: ۳۱۹۶۵۶
۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۵
0
پول نیوز - یک اقتصاددان و استاد دانشگاه گفت: درحال حاضر مشکل اصلی اقتصاد ایران تورم وحشتناک ۴۰ درصدی است. با این حال بانک‌ها حداکثر ۲۰ درصد سود به سپرده ها پرداخت می کنند.

به گزارش خبرنگار پول نیوز، دریافت مالیات از بخش های مختلف اقتصادی که منجر به درآمدزایی و سود می شود در تمام دنیا مرسوم است. افراد و یا فعالین اقتصادی براساس آنچه که در قانون مشخص گردیده باید درصدی از درآمد و یا سود حاصل شده از کار و فعالیت اقتصادی خود را به دولت پرداخت کنند تا دولت بتواند این پول را صرف پروژه های زیرساختی و یا به عبارتی شرایط آبادانی کشور را فراهم سازد.

طی چند روز اخیر اخبار و مطالب ضد و نقیضی درباره گرفتن مالیات از سپرده و یا سود سپرده های بانکی مطرح شده است و هنوز مشخص نیست دولت که با شرایط بحرانی کاهش درآمدهای نفتی بر اثر تحریم ها رو به روست قصد دارد از سپرده های بانکی مالیات بگیرد یا نه.

 

دریافت مالیات از سپرده های بانکی غیرعقلانی است

البته مقام های ارشد اقتصادی کشور از وزیر امور اقتصاد و دارایی و رییس کل بانک مرکزی گرفته تا سازمان امور مالیاتی کشور، اخذ هرگونه مالیات از سپرده های بانکی را تکذیب کرده اند.


با این حال بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران دریافت مالیات از سپرده های بانکی را کار درست و منطقی می دانند و در مقابل عده ای نیز این کار را نادرست می دانند به مخالفت با این طرح پرداختند.

مهدی تقوی، اقتصاددان و استاد دانشگاه که مخالف اجرایی شدن این طرح است در گفت‌وگو با خبرنگار پول نیوز، اخذ مالیات از سپرده و یا سود سپرده ‌های بانکی در شرایط کنونی کشور اقدامی نادرست و غیرعقلانی خواند.


دریافت مالیات از سپرده های بانکی غیرعقلانی است

 

وی در این خصوص اظهار کرد: دریافت مالیات از سپرده و یا سود سپرده های بانکی به معنای دیوانگی محض است، چراکه باعث خروج سپرده‌ ها از بانک ها می شود و این کار تبعات سنگینی را متوجه سیستم بانکی کشور خواهد کرد.

تقوی ادامه داد: مردم، بخشی از سرمایه و یا اضافه درآمد خود را در بانک ها سپرده گذاری می کنند و بانک ها نیز این سرمایه را صرف پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان و کارآفرینان کشور می کنند و درصدی سود از آنها دریافت می کند و اگر موضوع دریافت مالیات عملی شود باعث خروج حجم زیادی از سپرده های بانکی به بازارهای موازی و ایجاد اقتصاد زیرزمینی خواهد شد که این موضوع بسیار خطرناک خواهد بود.

این استاد بازنشسته دانشگاه علامه طباطبایی در پایان خاطرنشان کرد: درحال حاضر مشکل اصلی اقتصاد ایران تورم وحشتناک ۴۰ درصدی است. با این حال بانک‌ها حداکثر ۲۰ درصد سود به سپرده ها پرداخت می کنند و سرمایه گذاری در بانک ها ۲۰ درصد از ارزش پول سپرده گذار را کاهش می دهد و این موضوع که بانک ها سود خوبی را پرداخت می کنند صحیح نیست چرا که نرخ تورم دو برابر نرخ سود بانکی است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: