May 2024 06 / دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
پشت پرده سیاه پوش شدن پروفایل نور چشمی ها؛
کد خبر: ۳۲۱۰۳۸
۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۶
۱
پول نیوز - در سال های اخیر ماجرای سلبریتی و دستمزدهای میلیاردی و زندگی لاکچری آنها در ایران به بحثی داغ تبدیل شده به طوریکه در چند روز گذشته مبحث مالیات بر درآمد این سلبریتی ها بسیار سر و صدا ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار پول نیوز، وسوسه دنیای بازیگری برای تمام کسانی که دوست دارند مقابل دوربین قرار بگیرند، تنها به دلیل شهرت و محبوبیت آن نیست. بازیگران، فارغ از تمام ا‌متیاز‌هایی که سبب می‌شد مورد توجه عموم مردم باشند، حالا به ‌واسطه دستمزد‌هایی که می‌گیرند، فاصله معناداری با طبقه متوسط جامعه پیدا کرده و به قشری مرفه تبدیل شده‌اند. این موضوع باعث واکنش مردم نسبت به سلبریتی ها شده است.

اخیرا بسیاری از سلبریتی‌ها جدا از درآمد‌های حرفه‌ای، دست ‌به کار تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی زده اند. تبلیغات در صفحه‌های مجازی سلبریتی‌ها یک روال عادی در همه جای دنیاست. هرکسی با توجه به شمار فالوورهایش درآمدی خاص از تبلیغات دارد. بسیاری از سلبریتی‌های معروف جهان درآمد‌های مشخصی از تبلیغات در صفحه‌هایشان دارند و البته مالیات مربوط به این نوع درآمد را نیز به دولت‌هایشان پرداخت می‌کنند. در این باره نیز رسانه‌ها درباره میزان درآمد تبلیغاتی چهره‌های معروف و رتبه‌بندی آن‌ها هر سال گزارش‌هایی را منتشر می‌کنند.

در ایران اما اینگونه نیست و نه تنها درآمد حرفه‌ای سلبریتی‌ها مشخص نیست و طبیعتا مالیات بر درآمد حرفه‌ای‌شان با اما و اگر‌های زیادی همراه است، در حوزه تبلیغات نیز درآمد‌های قابل ‌توجه و البته پنهان دارند.
این هم یک اصل نانوشته است که بازیگران علاقه چندانی ندارند دستمزد آن‌ها رسانه‌ای شود وشاید به طور طبیعی حق هم داشته باشند اما؛ وقتی قاعده دستمزد‌ها تا این اندازه افسارگسیخته می‌شود که بازیگری برای یک ماه حضور در اثری، به اندازه ۱۰ سال حقوق یک کارمند و شاید هم بیشتر، دستمزد دریافت می‌کند، قاعدتا دیگر این حریم خصوصی و پنهان‌کاری‌ها توجیه عقلانی و شرعی ندارد.

برای درک میزان این دستمزدها یکی از دست‌اندرکاران تولید فیلم شمه‌ای از میزان دستمزدها و وضع بازار را توضیح داده، هر چند جامع نیست اما اطلاعات مهم و ارزشمندی در بطن خود دارد.
 
دولت چه بده بستانی با سلبریتی ها دارد؟؟!

طبق برآورد این دست اندرکار سینمایی در مارکت سینمایی ایران، رضا عطاران برای هر فیلم بالای یک میلیارد تومان درآمد تضمین شده دارد که بخشی از آن به شکل حق الزحمه و بخشی از آن با شریک شدن در سود فروش فیلم تحقق پیدا می‌کند.

جواد عزتی به شکلی غیرمنتظره در سه سال اخیر به یک ستاره بدل شده است و از قرائن اینگونه مشهود است که او برای فیلم‌های کمدی کمتر از ۷۰۰ میلیون تومان نمی‌گیرد.
 
دولت چه بده بستانی با سلبریتی ها دارد؟؟!
 
نفر بعدی حوزه کمدی حمید فرخ‌نژاد است. دستمزد او بالغ بر ۸۰۰ میلیون تومان برای هر فیلم برآورد می‌شود. فرخ نژاد در دو سه سال اخیر با بازی در «گشت ۱ و ۲» و همین‌طور «خوب، بد، جلف» جایگاه خود را در سینمای کمدی تثبیت کرده است.
 
دولت چه بده بستانی با سلبریتی ها دارد؟؟!

طبق گفته این کارشناس، پژمان جمشیدی با توجه به موفقیت فیلم‌های اخیرش در گیشه برای هر فیلم حداقل ۴۰۰ میلیون تومان دستمزد می‌گیرد. این رقم برای سام درخشانی نیز تقریباً همین گونه است.

او دستمزد امیر جعفری را نیز برای آخرین کار کمدی‌اش، ۴۰۰ میلیون تومان ذکر می‌کند.
 
دولت چه بده بستانی با سلبریتی ها دارد؟؟!

داستان مهران مدیری هم خود ماجرایی جداگانه است. از قرار حضور او در هر فیلم و یا سریال خانگی با آورده‌ای میلیاردی توسط اسپانسر مشهورش در برنامه دورهمی همراه می‌شود.

در مورد نوید محمدزاده او اشاره داشت به قراردادش در مورد یک سریال سینمای خانگی که یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برای دو ماه و نیم کار بوده است.
 
دولت چه بده بستانی با سلبریتی ها دارد؟؟!

در مورد بهرام رادان هم متوسط دستمزد او برای هر فیلم ۴۰۰ میلیون تومان ذکر شده است. این کارشناس اضافه می‌کند رادان ذهن اقتصادی دقیقی دارد و در کنار سینما بیزینس‌های موفق دیگری را پیش می‌برد.
 
دولت چه بده بستانی با سلبریتی ها دارد؟؟!

اما در میان بازیگران زن مهناز افشار و لیلا حاتمی دریافتی‌های بالایی دارند. این کارشناس دستمزد این دو نفر را در مارکت سینمای ایران ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان ارزیابی کرده و اضافه می‌کند، بسته به سوژه و کارگردان ممکن است هر دو نفر در این ارقام تخفیف بدهند، به خصوص خانم افشار. او مدت زمان بازی این دو نفر در یک پروژه مرسوم سینمایی را ۳۰ الی ۴۰ روز ارزیابی می‌کند.

ترانه علیدوستی نیز در کمترین فاصله به این دو نفر ارزیابی می‌شود و به نظر می‌رسد بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان دریافتی او برای بازی در یک اثر سینمایی مرسوم باشد. او الناز شاکر دوست، پریناز ایزدیار، سحر دولتشاهی و البته هدیه تهرانی را در سطح دستمزدهای بعدی ارزیابی می‌کند.

این کارشناس در مورد طناز طباطبایی هم معتقد است که عدم فروش زنجیره‌ای فیلم‌های اخیرش جایگاه او را در مارکت سینمای ایران متزلزل ساخته است.

بخشی از درآمدهای بازیگران سینمای ایران نامرئی هستند. به گفته این کارشناس اکثر لباس‌های مجلل این ستاره‌ها چه مرد و چه زن رایگان هستند و توسط مزون‌های مشهور لباس و به خاطر امور تبلیغاتی عرضه می‌شوند. همین طور به ندرت این چهره‌ها مخارج سونا و استخر و یا آرایش و پیرایش را پرداخت می‌کنند. همین‌طور کاشت مو یا دندانپزشکی. صفحات اینستاگرامی این ستاره‌ها و صفحات طرفداران آن‌ها محملی است برای تبلیغات مفید برای این برندهای بهداشتی، پزشکی و یا آرایشی.
او اضافه می‌کند، حتی دیده شده که در فلان شهرک لوکس در شمال ایران یا کیش، ویلاهای رایگان به یکی دو نفر از ستارگان مرد مشهور داده شده است تا به عنوان حربه تبلیغاتی برای فروش دیگر ویلاها استفاده شود.

اخیرا خبری درباره یک دستور از سوی رئیس سازمان برنامه و بودجه در رسانه ها منتشر شده است که در فضای شبکه های اجتماعی جنجال به پا کرده است.
 
دستور «محمد باقر نوبخت» معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در خصوص پیش نویس یکی از تبصره‌های لایحه بودجه ۹۹ بوده است که بر اساس یکی از بندهای آن «تمامی فعالیت‌های انتشاراتی و مطبوعاتی، فرهنگی و هنری دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشمول ۵۰ درصد معافیت مالیاتی می باشند.» با توجه به این میزان از درآمد چهره های معروف، اینکه چرا مالیات نمی دهند و چرا مسئولین در این زمینه سکوت کرده اند، خود سوال برانگیز است.

چند روز گذشته فاطمه معتمدآریا که مهمان فرش قرمز برنامه پشت صحنه رادیو تهران بود گفت: دستمزدهای میلیاردی از پول‌های بی‌نشان نشات می‌گیرد و این پول‌های بی‌نشان را که ربطی به سینمای ما ندارند را باید بررسی کنند و مالیات آن درآمدها و پول‌ها را بگیرند.

محمدرضا باقری منتقد سینما در خصوص معافیت هنرمندان از پرداخت مالیات می گوید: «دلیلی ندارد کسی با درآمد میلیاردی معاف از مالیات شود. ممکن است، یک انتشاراتی کارش نچرخد و در این گرانی و فشار اقتصادی مالیات ندهد؛ در این شرایط آدم معافیت مالیاتی را می‌پذیرد، اما یک تعداد قابل توجهی از هنرمندان درآمد میلیاردی دارند؛ گردش حساب، سفر‌های خارجی، ماشین، املاک و دیگر مخارجشان مشخص است؛ مردم هم این افراد را می‌بینند. اگر این افراد در فشار سیاسی از مالیات معاف شوند، مصداق بارز دست کردن در جیب مردم خواهد بود. بعید نیست که دولت به جای اینکه بخواهد از هنرمندان مالیات بگیرد، بگوید صد تومان بنزین را گران‌تر می‌کنم؛ تا اینجا تحمل کردید؛ صد تومان گران‌تر بنزین بزنید؛ بگذارید نور چشمی‌های ما مالیات ندهند.»

سلبریتی ها و برخی هنرمندان از جمله قشرهایی بودند که از روحانی در انتخابات ریاست جمهوری خصوصا سال 96 حمایت کردند. به صورتی که در هر یکی از کمپین های انتخاباتی روحانی چندین و چند نفر از سلبریتی‌ها حضور داشتند. بماند که بعدها موج پشیمانی از دولت روحانی نیز از سوی سلبریتی ها آغاز شد و حالا بعد از سهمیه بندی بنزین نیز شاهد آن هستیم، برخی از این افراد حتی سخنان ناروایی را علیه کشور طی نامه و پست های خود در شبکه های اجتماعی منتشر کردند.

اینکه در زمانی که نامه اعتراضی سلبریتی ها منتشر می شود و در همان زمان دستور رئیس سازمان برنامه و بودجه منتشر می شود که هنرمندان از دادن مالیات معاف هستند، موضوع عجیب و معناداری است!!
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: 0
در انتظار بررسی: 0
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
علی جعفری
Iran, Islamic Republic of
07:30 - 1398/09/13
دقیقا چرا نباید سلبریتی ها مالیات بدن و ما با حقوق یک میلیون و پونصد مالیات بدیم
چرا میلیاردر ها مالیات نمیدن
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: