April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
مگر کار شما آمار رسانی نیست؟
کد خبر: ۳۲۱۹۲۶
۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۹
0
پول نیوز - در حالی که مرکز آمار ایران به گفته خود این مرکز، تنها مرجع رسمی اعلام نرخ تورم و رشد اقتصادی است اما؛ با گذشت 9 ماه از سال هنوز خبری از اعلام برخی آمارها در سال جاری نیست.

به گزارش خبرنگار پول نیوز، در حالی که در بیش از 85 درصد کشورها مرکز آمار، مرجع رسمی و قانونی تهیه و انتشار آمارها بوده اما؛ اخیرا رئیس کل بانک مرکزی در سکوت مرکز آمار، اشاره‌ای به رقم رشد اقتصادی داشته است.

بعد از چالش‌های به وجود آمده بین بانک مرکزی و مرکز آمار در دی‌ ماه سال گذشته شورای عالی آمار مصوب کرد که تنها مرجع رسمی انتشار این گونه اطلاعات، مرکز آمار است و باید ارقام شاخص‌ قیمت و حساب‌های ملی از جمله تورم و رشد اقتصادی از سوی این مرکز اعلام شود، براین اساس انتشار ارقام مربوطه از سوی بانک مرکزی به نحوی ممنوع شد.

اما در این بین مرکز آمار با این‌که موظف به انتشار آمار مربوط به رشد اقتصادی است و انتظار می‌رود در شرایطی که بانک مرکزی از انتشار این آمار منع شده، عملکرد منظمی در این رابطه داشته باشد نظمی در انتشار آمار مربوط به رشد اقتصادی ندارد. این در حالی است که حدود ۹ ماه از سال ۹۸ می‌گذرد ولی مرکز آمار هیچ آماری مربوط به تغییرات رشد اقتصادی در سال جاری را اعلام نکرده است.
 
مدتی قبل رئیس کل بانک مرکزی بدون انتشار جداول مربوطه جزئیاتی از رشد اقتصادی فصل بهار 98 را مطرح کرد. به‌گفته همتی، گزارش اخیر بانک مرکزی حاکی از بازگشت رشد به بخش غیرنفتی اقتصاد کشور است.
 
طبق گفته وی، در سه ماه اول سال 98، بخش غیرنفتی که بخش مولد اقتصاد است، حدود 0.4 درصد نسبت به مدت مشابه 97 رشد داشته است. هرچند این رشد کمتر از توان بالقوه است ولی با توجه به رشد منفی سه فصل قبل از آن و کنار شروع کاهش تورم، امیدوار کننده است.
 
اما انتشار  آمار رشد اقتصادی بر اساس گزارش رئیس کل بانک مرکزی از سوی سازمان برنامه و بودجه نیز ادامه یافته و این سازمان نیز آمار مربوط به رشد بخش صنعت را به اطلاعات قبلی اضافه کرده است.
 
تنها آمار منتشر شده در رابطه با رشد اقتصادی در سال جاری از سوی مرکز آمار به آمار سال گذشته برمی‌گردد و تغییرات امسال را شامل نمی‌شود.
 
مرکز آمار ایران معتقد است، در ماده 3 قانون مرکز آمار ایران مصوب 1353 صراحتا تهیه محاسبات ملی و شاخص قیمت ها از وظایف مرکز آمار ایران است.

مناقشه آماری همواره میان بانک مرکزی و مرکز آمار ایران بر سر آمار اعلامی وجود داشته و تقریبا تمام دولت‌ها برای یک بار هم که شده بر سر تفاوت آمار این دو مرجع مهم و اثرگذار دچار چالش شده‌اند. حال باید منتظر ماند و دید این مرکز، تا پایان امسال آمار و ارقام نرخ تورم و رشد را به افکار عمومی اعلام خواهد کرد یا خیر؟
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: