ماجرای تکراری ضعف در حل بحران؛
کد خبر: ۳۲۱۹۵۵
۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۹
0
پول نیوز - جاری شدن سیل در برخی استانها در چند روز گذشته، ماجرای تکراری ضعف مدیریت بحران را در ایران باز هم علنی کرد.

به گزارش خبرنگار پول نیوز، وقوع سیل در چندین استان کشور باعث وارد شدن خسارات جبران ناپذیری به منازل شهری و روستایی و زمین‌های کشاورزی شد.
 
بارش شدید باران از شامگاه دوشنبه تا نخستین ساعات بامداد سه‌شنبه و آب‌گرفتگی گسترده در بسیاری از شهرهای استان خوزستان باعث ورود آب به خانه‌ها، مدارس، بیمارستان‌ها و ادارات دولتی شده و هنوز این بحران ادامه دارد.
 
داستان تکراری است. باز هم آب گرفتگی و سیلاب و طغیان رودخانه ها باعث برهم ریختن نظم و آسیب به برخی شهر ها شده است.
 
سوال اینجاست بعد از اتفاقات نوروز امسال و تلخ شدن کام مردم مظلوم ایران در شهرهای مختلف و ویرانی خانه ها و مرگ عده زیادی هموطن، چرا باز هم مسئولین به ظاهر بیدار ما عبرت نمی گیرند و در این مواقع فقط می گویند: کار خاصی از دست ما برنمی‌آمد!

سیل این بار یقه خوزستان را گرفته و معلوم نیست مردم این استان تا چه زمانی باید تلفات مالی و جانی را نثار ناهماهنگی دستگاه های رسیدگی به امر بحران کنند. ولی آنچه که معلوم است و مردم  آن را احساس می کنند، تبعات وحشتناک و خسارات جبران ناپذیری است که این مهمانان بر گرده این مردم بیگناه تحمیل می کنند.

زیرآب رفتن زندگی مردم و قطع آب و برق بخشی از یک تجربه تلخ بود. قطع برق بیمارستان امام خمینی اهواز و مرگ 4 بیمار از دیگر تلخی‌های این سیل از قبل پیش بینی شده بود. 320 خانواده مجبور به کوچ  از خانه و کاشانه و استقرار در چادرهای اضطراری هلال احمر شدند.

تصویری که پس از سه ساعت بارش در اذهان مردم اهواز برجای ماند، دردی بود که بار دیگر سرباز کرده بود. در اهواز درد تمامی ندارد، سیل و زلزله و گردوخاک و سازگاری با آن در حال تبدیل شدن به عادات اجتماعی مردم است. ولی مردم نمی خواهند به این بازی تن دهند و عادت کنند.


حدود دو ماه قبل به وزارت نیرو اعلام خطر شد، ورودی و خروجی سد اعلام و پیش بینی شد تا ۱۵۰۰ مترمکعب در یک مسیر آرام و روان بدون خسارت خواهد بود. وزیر اعلام کرد که هفته بعد جلسه‌ای در این خصوص برگزار می‌شود؛ بعد از جلسه مذکور کوچکترین اقدامی صورت نگرفت.

به همین دلیل نمایندگان مجلس درصدد استیضاح وزیر نیرو برآمدند به طوری که برخی از آن‌ها می گفتند: به استحضار اردکانیان وزیر نیرو رساندیم و نوشتیم که اگر ظرفیت خروجی کرخه برای حداقل ۱۵۰۰ مترمکعب بر ثانیه مهیا نشود، ممکن است با شرایط بسیار ناگواری مواجه شویم.

محمد سبزه زاری مدیر کل هواشناسی استان خوزستان 24 آذرماه در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان خوزستان با اعلام ورود سامانه بارشی از روز دوشنبه اظهار داشت: با توجه به حجم بارش ها در بازه زمانی 8 تا 10ساعت و با توجه به وضع فاضلاب شهرهای ما، این بارش مشکل ساز خواهد بود.

سبزه زاری بیان کرد: در مناطق ما احتمال بارش باران در شهر های جنوبی مانند هندیجان، ماهشهر و امیدیه 100تا110 میلی متر و در اهواز 35 تا 65میلی متر خواهد بود.

کارشناس و متخصص علوم آب و محیط زیست، گفت: سیل فروردین  در تاریخ خوزستان بی سابقه بود اما قطعا با یک کار کارشناسی و مدیریت شده می‌توانستیم جلوی این حادثه را بگیریم.

غلامرضا شریعتی درجلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان خوزستان که یکشنبه 24 آذرماه در مدیریت بحران تشکیل شد اظهار داشت: با توجه به پیش بینی بارش ها و اعلام آماده باش به دستگاه های مربوطه، فرمانداران، شهرداران و مدیران کل تا کنترل وضعیت از شهر خارج نشوند.

وی افزود: با توجه حساسیت موجود، ضروری است تا شهرداری و آبفا مناطق آبگیری را که از قبل شناسایی کردند را مورد توجه بیشتری قرار داده تا در صورت نیاز به کمک، تجهیزات و نیرو برای رفع مشکل در منطقه آبگیر به کارگیری شود.

حال چند پهلو حرف زدن مسئولان و یا فقط بسنده کردن آنها به مصاحبه در این شرایط بحرانی باعث برهم خوردن مدیریت کشور شده و باعث خسارت‌های جبران ناپذیری برای کشور اعم از هموطنان می‌شود. این‌ها همان درس عبرت‌هایی است که بایستی از سیل اخیر به خوبی فرا گرفت تا لطمه‌ای به منابع و زیرساخت‌ها و مهمتر از همه سرمایه اجتماعی کشور وارد نشود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: