May 2024 13 / دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
درآمد بالا پشت باجه «بانک سینا»؛
کد خبر: ۳۲۲۰۳۷
۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۳
0
پول نیوز - یکی از بانک های مطرح و سودده «بانک سینا» است که ارزیابی روند سال های گذشته نشان از رشد روزافزون دارد و انتظارات از اعلام سود بالا در گزارش پایان سال را بیشتر کرده است.

به گزارش واحد تحلیل و ارزیابی پول نیوز (تاپ)، «بانک سینا» در 6 ماهه اول سال 98 موفق به تحقق 1703 میلیارد ريال سود خالص شد و رشد جالب توجه 143 درصدی را به معرض نمایش گذاشت.


این رشد در واقع بیش از هر چیز مدیون بهبود تراز درآمدی بانک است. در حالی که شاهد افزایش 9 درصدی سود تسهیلات اعطایی هستیم، در مقابل، سود سپرده های سرمایه گذاری 10 درصد کاهش یافت.

این موضوع نشان از این دارد که عملیات بانکداری باز هم نسبت به گذشته بهبود یافته و «بانک سینا» بیش از آن که سود پرداخت کند، دریافت کرده است. یکی از دلایل آن را می توان حرکت به سمت جذب منابع ارزان قیمت عنوان کرد.

نگاهی به روند سال های گذشته بیانگر آن است که تا سال 94 تراز درآمد «بانک سینا» منفی بود و سود سپرده های سرمایه گذاری در سطوحی بالاتر از سود تسهیلات اعطایی قرار داشت اما؛ در سال 95 موفق به کنترل آن شد و این دو سرفصل مهم در صنعت بانکداری تقریبا در برابر هم قرار گرفتند.

از آن سال تا به امروز سود تسهیلات اعطایی فراتر از سود سپرده ها رفت و سال به سال بر شدت بار مثبت تراز درآمدی بانک افزوده شد.

تراز مثبت بنای «وسینا» را مقاوم‌سازی کرد


در مجموع، طی دوره 6 ماهه نخست سال جاری جمع سپرده‌هاي هزينه‌زا با رشد حدود 10 هزار میلیارد ريال، از رقم 151 هزار میلیارد ريال فراتر رفت و در آن سو، جمع سپرده های غیرهزینه‌زا از 35 هزار میلیارد ريال به 41 هزار میلیارد ريال افزایش یافت.


با افزایش درآمد حاصل از سرمایه گذاری ها و سپرده گذاری ها، «بانک سینا» توانسته سهم خود از درآمدهای مشاع را در 6 ماهه نخست سال به رقمی بیش از 12 ماهه سال های 96 و قبل از آن، برساند و در یک نیمه از سال 95 درصد از مسیر کل سال 97 را طی کرد. بنابراین، قطعا در پایان سال شاهد رشد درآمدهای این بانک خواهیم بود و رکورد جدید در امر درآمدزایی رقم خواهد خورد.

تراز مثبت بنای «وسینا» را مقاوم‌سازی کرد



در بخش درآمدهای غیرمشاع نیز روند صعودی مشاهده می شود و نشان از آن دارد که برنامه های بانک در هر دو بخش درآمدی، جواب داده و منجر به رشد فزاینده درآمدها شده است.


به طور کلی، افزایش سپرده های بدون هزینه و رعایت نرخ های ابلاغی بانک مرکزی، موجب شد تا «بانک سینا» در زمره بهترین بانک های حال حاضر کشور قرار گیرد. این موضوع از این جهت برای سرمایه گذاران حائز اهمیت است که بدانیم بسیاری از بانک های بزرگ کشور همچون «بانک صادرات» با تراز درآمدی بسیار منفی فعالیت می کنند و عملا عملیات بانکداری آن ها زیانده است.

 

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: