May 2024 05 / يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۲۲۲۲۸
۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰
0
پول نیوز - وام های کلان در حالی به برخی افراد داده می شود که وام های ازدواج سی میلیونی همچنان خیلی سخت به دست جوانان می رسد.
سنگ اندازی بانک ها برای ازدواج جوانان!
 
به گزارش خبرنگار پول نیوز، در حالی برخی از بانک ها برای وام ازدواج 60 میلیونی زوجین سنگ اندازی می کنند که عده ای حتی بدون ضامن و فقط با دادن سفته، وام های میلیاردی گرفته و معوقات آنها با ارقام عجیب هنوز پابرجاست.

"وام ازدواج دریافتش راحت است و همچنان درباره سختی گرفتن وام بزرگنمایی می شود" این آخرین اظهارات همتی رئیس بانک مرکزی است!

وام ازدواج طبق قانون و بخشنامه خود بانک مرکزی قرار بود با یک ضامن یا جواز کسب و یا حساب یارانه ای به زوجین پرداخت شود اما؛ حالا برخی بانک ها که اصلا بخشنامه بانک مرکزی، برخی حساب یارانه و برخی نیز جواز کسب را قبول ندارند.

قرار بود با پرداخت وام ازدواج به زوجین بخشی از مشکلات آن‌ها رفع شود اما؛ خود موضوع وام ازدواج به یک معضل برای جوانان در شرف ازدواج تبدیل شده است.

پیش‌تر عبد الناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در این خصوص اظهار کرد: سال گذشته حدود یک میلیون تومان وام ازدواج داده ایم و در ۵ ماه نخست امسال ۳۸۰ هزار نفر این وام را دریافت کرده اند، همچنین ۱۲۰ هزار نفر مراحل اولیه را طی کرده اند و حدود ۸۰ هزار نفر در نوبت دریافت وام هستند.

او با بیان اینکه در خصوص وام ازدواج بزرگ نمایی می‌شود، گفت: چند مورد سخت گیری در این خصوص پیش می‌آید که یکی از علل این امر به مصوبه مجلس شورای اسلامی در این خصوص بر می‌گردد چرا که در قانون "ضامن معتبر"عنوان شده و ممکن است برخی ضامن‌ها از دید برخی بانک‌های عامل، معتبر نباشند.

همتی ادامه داد: اگر در قانون به این موضوع اشاره نمی‌شد، بانک‌ها راحت‌تر می‌توانستد این وام‌ها را پرداخت کنند چرا که با وجود عنوان معتبر بانک‌ها باید بیشتر تحقیق کنند.

اوایل امسال باتوجه به وضعیت اقتصادی و شرایط سخت جوانان برای ازدواج، مجلس در بررسی بودجه امسال تصویب کرد که وام ازدواج از ۱۵ میلیون تومان به ۳۰ میلیون تومان افزایش یابد.

در بند (الف) تبصره (۱۶) لایحه بودجه ۹۸ آمده است: به‌منظور حمایت از ازدواج جوانان، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است از محل پس‌انداز و جاری قرض‌الحسنه سیستم بانکی، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به زوج‌هایی که تاریخ عقد ازدواج آن‌ها بعد از ۱۳۹۶/۱/۱ است و تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده‌اند، با اولویت نخست پرداخت کند.

شاید وام ۳۰ میلیونی ازدواج در شرایط فعلی اقتصاد کشور و گرانی لحظه‌ای کالا‌ها نتواند گره‌ گشای ازدواج جوانان باشد اما؛ بازهم برای زوجین اهمیت دارد.

امسال بسیاری از جوانان که به منظور دریافت وام ازدواج راهی شعب بانکی شده اند با بخشنامه‌های عجیب و غریبی رو به رو شده اند که کار را برای دریافت وام ۳۰ میلیونی ازدواج سخت کرده است.

نکته مهم و شاید اولین سنگ پیش پای جوانان برای دریافت وام ازدواج تعداد ضامنینی است که بانک‌ها به انتخاب خودشان تعیین کرده اند.

برخی از بانک‌ها ۲ ضامن کارمند رسمی دولت و برخی دیگر ۳ ضامن از هر یک از زوجین می‌خواهند این درحالی است که طبق مصوبه مجلس وام ۳۰ میلیونی باید با دوره بازپرداخت پنج‌ساله و اخذ یک ضامن معتبر و سفته پرداخت شود. البته مجلس این را هم مصوب کرده که اگر زوجین ضامن کارمند نداشته باشند، یارانه پرداختی را بعنوان ضمانت در بانک قرار دهند.

بانک‌ها هر کدام به سلیقه خود کار خودشان را می‌کنند و ضوابط باب میل خود را برای پرداخت وام ازدواج تعیین کرده اند. یکی از بانک‌ها گواهی اشتغال به کار زوجین را شرط پرداخت وام ازدواج اعلام کرده است!

سوال اینجاست اگر زوجی شاغل نباشد نمی‌تواند از این بانک وام ازدواج بگیرد؟ یا اگر شغل آزاد داشته باشد از کدام سازمان باید گواهی اشتغال به کار دریافت کند؟

مسلما انتظار مردم به ویژه جوانان سهولت در پرداخت این وام ۳۰ میلیون تومانی ست؛ وامی که می‌تواند بخش کوچکی از مشکلات آن‌ها را درابتدای زندگی حل کند.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: