April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفت و گوی «پول نیوز» با رئیس انجمن مدیریت سبز ایران؛
کد خبر: ۳۲۲۳۶۴
۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۱
0
پول نیوز - رئیس انجمن مدیریت سبز ایران اعتقاد دارد که تاکنون هیچ ساختمانی در ایران با اصول ساختمان سازی سبز احداث نشده است.

شاخص ها و مزایای ساختمان سازی سبز و پایدار

به گزارش خبرنگار پول نیوز، در سال های اخیر، ساختمان سازی بر اساس اصول و شاخص های پایدار و سبز توسعه یافته و  این نوع ساخت و ساز ها اهداف چند گانه کارآمدی و صرفه جویی در مصرف آب، برق و سوخت را به دنبال دارد.
در این روش ساخت، تلاش می شود سلامتی و آسایش انسان ها در بالاترین سطح مورد توجه قرار گرفته و از مواد و مصالحی استفاده نشود که باعث بیماری و سردرد و حساسیت می شوند.

گفتگوی پول نیوز با محمد حسن امامی را در ادامه می خوانید:

*ساختمان سبز، رویکرد جدیدی در حوزه ساخت و ساز است که مورد اقبال قرار گرفته به نظر شما، در ساختمان سازی سبز کدام شاخصه ها اهمیت بالاتری دارد؟

 

-رویکرد سبز یا همان ساختمان سبز، بر پایه مسئولیت پذیری زیست محیطی طراحی نشده بلکه جنبه اقتصادی دارد چرا که ما می خواهیم هزینه های تولید را کاهش دهیم.
وقتی ما منابع را بهینه مصرف می کنیم با دو پیامد مثبت مواجه می شویم که با پیامد اول مساوی با کاهش هزینه های ساخت و ساز است و دوم اینکه می توانیم آلودگی های زیست محیطی را کاهش دهیم.

دلیل استقبال زیاد در دنیای مدرن از ساختمان های سبز منافع اقتصادی برای تولید کننده و برای مصرف کنند است و درنهایت جامعه سود این نوع از ساخت و سازها را می برد.

از آنجا که این ساختمان ها بر مبنای ذخیره انرژی ساخته می شوند ساکنان این ساختمان، هزینه کمتری برای استفاده از منبع پرداخت می کنند و هزینه های انرژی به کمترین حد ممکن می رسد.

همه شاخص هایی که در ساختمان سبز مطرح است، بر پایه مصرف درست منابع، در ساخت و ساز بوده و به همین دلیل بر موضوع ذخیره یا سیو انرژی، متریال ساختمانی و تاسیسات و طراحی تمرکز می شود.

بهترین استانداردهای ساختمان سبز نیز مربوط به گواهینامه سبز «لید» است که ما در این زمینه، در انجمن مدیریت سبز ایران، با شورای ساختمان پایدار اتریش همکاری داریم.


*اگر شاخص‌های ساختمان سازی سبز را در نظر بگیریم چه تعداد واحد مسکونی موجود کشور، مولفه  استاندارد را رعایت کرده اند؟

 

-تا به امروز گواهینامه ساختمان سبز در ایران صادر نشده و ما چنین رویکردی در کشور نداریم.

ما در کشورمان برای موضوعاتی مانند ذخیره انرژی یا استفاده از پنجره دوجداره، توجه به ضخامت دیوارها و استفاده از بتون آرمه و استاندارها نداریم با که رعایت این برخی از این موارد می توان استاندار لید را پوشش داد.

پیشنهاد ما به سازنده های ساختمان این است که در فاز اول مقررات ملی را رعایت کنند تا در مرحله بعدی بتوانیم استانداردهای بین المللی را نیز رعایت کنیم.


*برخی ساختمان ها یا هتل ها که در ایران ساخته شده و مالکان آنها ادعا می کنند بر اساس شاخص های ساختمان سبز ساخته شده اند، آیا واقعا سبز و پایدار هستند؟

 

-خیر. به دلیل این که ما استانداردهای ساختمان سبز را رعایت نمی کنیم.  ساختمان سبز بودن؛ بر پایه ادعا نیست بلکه باید ساختمان را در زمان طراحی، فرآیند ساخت و بهره برداری ارزیابی کنیم و در مجموع باید اسناد و مدارک و الزامات ارزیابی، پوشش داده شود.


*اگر طراحی ساختمان اصولی باشد اما؛ مواد و مصالح در زمان اجرا کیفیت نداشته باشد چگونه است؟

 

-نکته مهم این است که در ساختمان سبز، تاکید خاصی روی مصالح شده و مواد و مصالح مثل درب و پنجره، باید استاندارد داشته باشند.

وقتی سازنده تمایل پیدا می کند بر اساس مقررات استاندارد فعالیت داشته باشد، به سمتی می رود که این مواد و مصالح، نشان سبز داشته باشند. 

قیمت مصالح علت کم توجهی سازند های ما است و این افراد ازران ترین مصالح را انتخاب می کنند.


*در سال 1993 شورای ساختمان سبز ایالات متحده تصمیم گرفت که گواهینامه لید را برای ساختمان های ساخته شده با اصول سبز، صادر کند. قبل از دهه 90 میلادی، استانداردهای ساختمان سبز وجود نداشته است؟

 

-باتوجه به قوانینی که وجود داشته و درحال اجراست ایالات آمریکا، با پیشرفت علم و خصوصاً کاهش هزینه های تولید، استاندارد ملی را ایجاد کردند تا این که بعداها این استاندارد از سوی کشورهای دیگر مورد استقبال قرار گرفت.

کشورهای اتحادیه اروپا نیز این استاندارد را اخذ کرده اند.

 

*نوآوری در طراحی، کارایی آب و کیفیت هوای ساختمان که برخی از شاخص های ساختمان سبز هستند و در گواهینامه لید ارزیابی می شوند، به همان اندازه شاخص هایی مثل مصالح و منابع ضریب اهمیت دارند یا خیر؟

 

-در کشورهای مختلف، ضرایب آن فرق می کند ولی ما اول باید استانداردهای ملی را به درستی رعایت کنیم نیز برای ایجاد رقابت، بر روی ساختمان هایی که مصرف انرژی کمتری دارند، تمرکز کنیم.
در فاز سوم نیز گواهینامه های بین المللی صادر شود چرا که ما می بینیم چقدر انرژی تلف می شود.
گواهینامه لید برای ساختمان هایی صادر می شود که می خواهند در کلاس جهانی تولید شوند اما؛ هم مصالح و مواد اولیه کافی نداریم و پر هزینه است.

 

*در اوایل سال 2019 تفاهم نامه ای با شورای ساختمان پایدار اتریش امضا کرده اید و قرار است در ایران گواهینامه بر اساس استانداردهای ساختمان سبز اروپا صادر شود. از چه زمانی احتمالاً صدور این گواهینامه عملی خواهد شد؟

-ما می خواهیم سازنده ها و مصرف کننده را آموزش دهیم و در فاز بعدی،  استانداردهای بین المللی را اعمال کنیم.
در فاز بعدی نیز به سازندگان مصالح ساختمانی مثل کاشی و در و پنجره، آموزش می دهیم تا بتوانند نشان محصول سبز را دریافت کنند.

 

*ساخت و ساز با اصول ساختمان سبز، نیاز به تکنولوژی جدید دارد. رعایت استانداردهای ساختمان سبز در زمان ساخت، چه مقدار هزینه ساخت و ساز را افزایش می دهد؟

 

-هزینه های ساخت و ساز بین 15 تا 30 درصد کاهش پیدا می کند چرا که مصالح درست طراحی و مصرف می شود.


*اِعمال استاندارد ساختمان سبز و مشاوره، چقدر هزینه برای ساخت آن در بر دارد؟

 

- انبوه سازی مسکن، برای یک مجموعه 30 هزار متر مربعی، از طراحی تا ساخت حدودا 60 تا 65 هزار یورو، هزینه دارد که در مقایسه با کل ساخت و ساز، عددی نیست.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: