یک کارشناس بازار سرمایه خبر داد:
کد خبر: ۳۲۴۵۴۷
۱۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۰
0
پول نیوز - یک کارشناس بازار سرمایه از جذابیت این بازار طی سال جاری خبر داد.

متشر نشود

 

احسان رضاپور تحلیلگر بازار سرمایه در خصوص تحولات اخیر در بازار سرمایه در گفتگو با پول نیوز گفت: در سال 98 بازار سرمایه  نسبت به سایر بازارهای موازی مانند مسکن، ارز، سکه و سود بانکی بازدهی بسیار خوبی به سرمایه‌گذاران خود داده و این موضوع باعث شد تا جهت گیری نقدینگی به سمت بازار سرمایه تقویت شود تا حجم معاملات با ارزش روزانه از 5 هزار میلیارد تومان فراتر رود در صورتی که در سال گذشته رقم های کمتر از 2 هزار میلیارد تومان را به صورت متوسط در معاملات روزانه شاهد بودیم.


وی در ادامه افزود: اگر بازار شاهد عرضه های جدیدی نباشد و تعداد شرکت هایی که در بازار سرمایه حضور دارند تغییر نکند و شناوری سهم ها هم به میزان گذشته باشد مسلماً شاهد تورم در قیمت سهم ها خواهیم بود.


این تحلیلگر بازار سرمایه در رابطه با اینکه آیا قیمت های فعلی سهم ها می تواند این شرکت‌های بنیادی را پشتیبانی کند یا خیر اظهار داشت: بسیاری از شرکت ها مانند شرکت های فلزی، معدنی، شیمیایی و شرکت های سرمایه گذاری به علت افزایش سودآوری که داشتند می توانند این قیمت های فعلی سهام خود را پوشش دهند اما؛ انتظار می رود تا یکسری اصلاحیه ها و ریزش ها که در حال حاضر به واسطه رشد پرشتاب ماه های اخیر صورت گرفته است انجام شود.

وی تاکید داشت: شدت تزریق پول به سمت بازار، اجازه اصلاح قیمت ها را به بازار نداده و باعث شده که رشد پرشتاب قیمت ها همچنان حفظ شود.

رضا پور بیان کرد: در چند ماه اخیر نرخ دلار نیمایی مبنای محاسبات فروش محصولات بسیاری از شرکت ها در بازار سرمایه بوده و موجب شده تا قیمت دلار در این بازار از 12 هزار تومان بالاتر رود. به همین علت این موضوع تاثیر به سزایی در سودآوری شرکت‌ها در ماه های آتی خواهد داشت و به واسطه تحریم ها و محدودیت هایی که شرکت ها در بحث فروش دارند، اگر مشکلات جدیدتری به مشکلات گذشته اضافه نشود نباید انتظار داشته باشیم که قیمت ها با اصلاح و ریزش شدید همراه شود.


وی با تاکید بر اینکه برخی از شرکت ها که شرایط بنیادی آنها قیمت های فعلی هر سهم خود را پشتیبانی نمی کنند و به واسطه کوچک بودن رشد خیلی زیادی را در چندماه اخیر تجربه کردند و قیمت های هر سهم آنها از محدوده منطقی خارج شده این موضوع قطعا شامل آنها نمی شود.

رضا پور گفت: به طور کلی برای شرکت های مطرح و صاحب نام و بزرگ بازار سرمایه باید گفت قیمت ها حبابی نیست و اگر وضع نقدینگی فعلی که امروز در بورس حاکم است تداوم داشته باشد نباید انتظار کاهش قیمت محسوس آنها را داشته باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: چه بسا با افزایش نرخ دلار و بهبود وضعیت بازار جهانی و فروش محصولات به واسطه حل بعضی از مسائل و محدودیت ها چنانچه از مسائل سیاسی نشات گیرد می تواند گشایشی ایجاد شود می تواند باعث شود که یا نه رشد تداوم هم پیدا کند.


رضا پور در پایان در خصوص تاثیر انتخابات بر بازار سرمایه گفت: تاثیرات روانی، اتفاقات مهم سیاسی معمولا باعث می‌شود که توجهات ارکان های حاکمیتی به بازار سرمایه بیشتر از گذشته به چشم بیاید و این موضوع هم در خوش ‌بینی سرمایه گذاران در بورس قطعا بی تاثیر نخواهد بود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: