تحویل خودرو به متقاضیان با قرعه‌کشی!
کد خبر: ۳۲۴۶۷۱
۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۰
0
پول نیوز - انتقادهای مکرر از رانت در پیش‌فروش و فروش فوری خودروسازان، وزارت صنعت، معدن و تجارت را وادار کرد دست از استراحت بردارد و اقدامی انجام دهد آن هم چه اقدامی؟ تحویل خودرو به متقاضیان با قرعه‌کشی!

به گزارش خبرنگار پول نیوز، در طرح جدید که به فروش فوری مربوط می شود، اتومبیل از روش قرعه کشی واگذار خواهد شد.

وزارت صنعت، معدن و تجارت برای مدیریت تقاضا در بازار خودرو و آرام کردن جو روانی حاکم بر این بازار، قصد دارد از طرحی عجیب که طبق آن واگذاری خودرو به مشتریان از طریق قرعه‌کشی انجام خواهد شد رونمایی کند.

البته مدیرعامل شرکت ایران خودرو زمزمه هایی از وجود چنین طرحی را داده بود اما؛ به ذهن کسی خطور نمی کرد که وزارت خانه بزرگی همچون وزارت صمت با وجود تعداد زیادی مشاور اقتصادی در اتاق فکر این وزارت خانه، چنین تصمیمی گرفته و چنین طرحی را ارائه دهند.

با توجه به تحریم های صورت گرفته از سوی آمریکا به ایران و به خصوص صنعت خودروی ایران، تیراژ تولید پایین آمد و قیمت‌ها روندی صعودی در بازار به خود گرفتند.

این روند به حدی ادامه یافت که همه از قیمت‌های جدید انگشت به دهان ماندند. برای مثل خودرویی مانند پراید که قیمتی حدود 22 میلیون تومان تا قبل از موضوع نقض برجام را داشت، کم کم به سی میلیون و چهل میلیون رسید تا حدی که از مرز 60 میلیون نیز عبور کرد و حالا این خودرو که جزو ارزانترین خودروهای بازار ایران بود در حال حاضر ارزشی با مبلغ 65 میلیون تومان دارد.
 
بیشتر بخوانید:
 
 
 

زمانی که شورای رقابت مسئول تعیین قیمت خودروها به شمار می‌رفت، نارضایتی توامان مشتریان و خودروسازان را به همراه داشت بنابراین، شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه مصوب کرد شورای رقابت از قیمت‌گذاری خارج و این مهم بر عهده سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و ستاد تنظیم بازار قرار گیرد. گرچه فرق چندانی صورت نگرفت و بعد از چند ماه خبری از تعیین قیمت و نظارت نشد تا اینکه وزارت صمت خودش دست به کار شد و روشی جدید را ارائه داد که طبق آن روش خودروسازان مجاز شدند قیمت محصولات‌شان را تا پنج درصد زیر نرخ بازار تعیین کنند.

اوایل اعلام این طرح انتظار می رفت که این فرمول جواب دهد و رانت و رلالی به حداقل برسد اما؛ شرایط اینگونه نشد و خود وزارتخانه که متولی این طرح بود؛ اجازه اجرای کامل این طرح را نداد و همین امر موجب اختلاف عجیب و غریب ارقام قیمتی در کارخانه و بازار شد.

این جریانات باعث شد اوضاع بازار خودرو کاملا به هم بریزد و با وچود طرح های پیش فروشی که از سوی خودروسازان در یک سال گذشته انجام می شد اما؛ مشتریان کماکان از روند عرضه خودرو ناراضی و معتقدند فروش‌ها به نوعی تصنعی است. این امر نیز خود باعث به هم ریختگی نمودار عرضه و تقاضا و قیمت شد.
 
حال وزارت صمت به جای حل مسئله همچنان در حال پاک کردن صورت مسئله است و طرح آخری که ارائه داده صحه بر این موضوع می گذارد.

اگر فرض را بر این بگیریم که این طرح عملیاتی شود باید اینگونه در نظر بگیریم که به طور مثال اگر 500 هزار نفر در طرح فروش فوری خودروسازان شرکت کنند نام تمامی آنها در گردونه شانس ریخته می شود و اگر به طور مثال 5 هزار خودرو در نظر گرفته شده باشد شانس بخت آزمایی یک به صد خواهد بود و از هر صد نفر یک نفر موفق خواهد شد. عجیب است که برای خودرویی که حق خود مشتری است که بابت آن هزینه هم پرداخت می کند با منت شرایط قرعه کشی انجام شود و گویی به مشتری هدیه داده خواهد شد نه حق طبیعی.

سوال اینجاست که این طرح که طبق گواه تاریخی یک طرح قدیمی و مربوط به سه دهه گذشته است و باز طبق گفته ها در آن زمان هم موفق نبوده چرا باید الان دوباره استفاده شود آن هم بعد از شکست خوردن انواع طرح ها و روش های شکست خورده قبلی؟

کاش وزارت صمت متوجه این امر باشد که تمام متقاضیانی که نامشان از آن گوی بیرون نیایید منتظر جواب هستند و آرام نمی گیرند و این وزارت خانه چگونه می خواهد این جمعیت عظیم ناراضی را قانع کند‌ که قرعه‌کشی در کمال عدالت برگزار شده است؟ سوال مهم دیگر از مسئولان وزارت صمت و خودروسازان این است که آیا تضمین می‌دهند با روش قرعه‌کشی، تقاضا در بازار خودرو مدیریت و بازار تنظیم شود؟

روش جدید فروش خودرو حتی اگر موفق از آب دربیاید که البته بعید است، مشکل اصلی بازار خودرو یعنی سوداگری و دلالی را از بین نخواهد برد و این وزارت خانه باید فکری اساسی بکند که به نظر می رسد این وزارتخانه موفق نخواهد بود و باید صبر کرد تا شاید بعدی ها کاری انجام دهند.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: