April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۲۴۷۵۱
۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۹
0
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اخذ مالیات از ثروتمندان و هزینه‌کرد آن برای دهک‌های کم‌درآمد را براساس عدالت اجتماعی و قوانین نظام اقتصادی دانست.

 

محمدرضا پورابراهیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی پول‌نیوز با اشاره به مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه 99 برای دریافت مالیات از خانه‌های با ارزش بیش 10 میلیارد تومان و خودروهای بیش از یک میلیارد تومان در سال آینده، گفت: در سایر کشورها، بنگاه‌های اقتصادی کمترین مالیات را می‌پردازند و در برخی کشورها نیز افراد ثروتمند بالاترین مالیات‌ها را پرداخت می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه در کشور ما ساختار اخذ و پرداخت مالیات وارونه است، اظهار داشت: در ایران ساختار اخذ مالیات به‌گونه‌ای است که اقشار کم‌درآمد مالیات بیشتری نسبت به ثروتمندان پرداخت می‌کنند و یا حتی شرایط به‌گونه‌ای است که ثروتمندان اصلا مالیات پرداخت نمی‌کنند.

 عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: در کشور ما، بنگاه‌های اقتصادی مالیات بالایی پرداخت می‌کنند و ثروتمندان نقشی در تأمین درآمدهای مالیاتی ندارند، زیرا پایه‌های مالیاتی برای آنها تعریف نشده است.

پورابراهیمی با بیان اینکه مالیات بر مجموع درآمد یکی از مهم‌ترین پایه‌های مالیاتی است که در حال حاضر نظام اقتصادی از این ظرفیت استفاده نمی‌کند، گفت: عدم اخذ مالیات بر مجموع درآمد موجب شده اشخاص پولدار، مالیات پرداخت نکرده و در عمل معافیت مالیاتی پنهانی برای آنها ایجاد شود.

وی تصریح کرد: پیشنهاد کارشناسان اقتصادی مبنی بر اخذ مالیات از خودروهای بیش از سیصد میلیون و خانه‌های بیش از 5 میلیارد تومان را می‌توان در طرح جامع مالیاتی بررسی کرد، زیرا وضع پایه‌ مالیاتی به کارشناسی دقیقی نیاز دارد.

 عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: مالیات بر عایدی، املاک، ارز، طلا و دیگر مسائل، نمونه‌هایی از پایه‌های مالیاتی است که دنیا برای ایجاد منابع مالی برای اداره کشور از آن استفاده می‌کند، اما به دلیل نبود این پایه‌های مالیاتی در ایران ثروتمندان جامعه از پرداخت مالیات معاف هستند که مصوبه کمیسیون تلفیق برای اخذ مالیات از آنها کمک به‌سزایی در اصلاح نظام مالیاتی کشور خواهد کرد.

پورابراهیمی در پایان، مصوبه کمیسیون تلفیق برای اخذ مالیات از ثروتمندان در قالب لایحه بودجه سال 99 را گام مؤثری برای آغاز اخذ مالیات از پردرآمدها دانست و خاطرنشان کرد:  باید اخذ مالیات را در قالب پایه‌های مالیاتی کارشناسی کرده و افراد مشمول این موضوع شناسایی شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: