April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران
کد خبر: ۳۲۵۰۸۵
۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۵
0
رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه پاداش دهی در اقتصاد ایران به فعالیت‌های غیرمولد صورت می‌گیرد؛ بازنگری در نظام پاداش دهی را خواستار شد.

لزوم بازنگری در پاداش دهی به فعالیت‌های نامولد

 

به گزارش پول نیوز، آقای غلامحسین شافعی در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، افزود: فرهنگ کار در ایران، جا نیفتاده است، این کار را نمی‌توان با توصیه، نصیحت و اجبار انجام داد، زیرا اقتصاد ما مبتنی بر نفت و رانت‌های حاصل از آن، غیرشفاف و طرفدار فعالیت‌های غیرمولد است که شایستگان در آن جایی ندارند، پس دور از ذهن نیست که فرهنگ کار، شکل واقعی خود را نیابد.

وی گفت: نبود فرهنگ کار در کشور، زاییده قواعدی است که خود در اقتصاد وضع کرده ایم و نبود فرهنگ در جامعه علت توسعه نیافتگی نیست، بلکه معلول و برگرفته از شواهد و قرائنی است که از سوی سیاستگذاران بر اقتصاد تحمیل شده است؛ این در حالی است که فرهنگ کار در اقتصاد‌هایی شکل می‌گیرد که پاداش بر اساس کار، اهلیت، نوآوری و شکوفایی تقسیم شود؛ در حالیکه در اقتصاد ایران پاداش‌ها بر اساس دلالی توزیع می‌شود و رابطه در آن تأثیرگذار است.

شافعی اضافه کرد: شاید بتوان گفت که علت العلل مشکلاتی نظیر حاشیه نشینی، خالی شدن روستا‌ها از سکنه و انفجار جمعیتی در شهر‌های بزرگ به دلیل مهاجرت گسترده از روستا به شهر، نبود شغل مناسب برای روستاییان است که علاوه بر پیامد‌های اقتصادی، تبعات گسترده اجتماعی برای کشور به همراه داشته و به همراه خواهد داشت.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با انتقاد از اختصاص ۱.۵ میلیارد دلار برای اشتغال غیرهدفمند روستایی، گفت: اختصاص این پول در حالیکه زمینه جذب آن وجود ندارد خطرناک است و منابع آن هدر خواهد رفت.

شافعی افزود: شورای عالی تأمین اجتماعی به منظور رفع مشکلات بخش خصوصی باید احیا شود؛ ضمن اینکه امروز نیازمند بسط و گسترش مفاهیمی همچون کار شایسته هستیم؛ بر این اساس برای داشتن یک اقتصاد شکوفا و رشدیابنده، باید بدانیم که تشکل‌های کارگری و کارفرمایی باید کنار هم قرار گیرند و بدون همکاری سازنده و اثربخش نیروی کار در امر تولید و بهره‌وری، با سرمایه تنها نمی‌توان اقتصاد را شکوفا کرد.

وی ادامه داد: در طول یکسال گذشته، جامعه کارگری و کارفرمایی کشور به قرابت و همکاری بهتری دست یافته است و این یک نقطه مناسب است؛ این در حالی است که نسبت اشتغال به جمعیت در ایران، بر اساس آمار‌های بانک جهانی نشانگر آن است که ما در رتبه ۱۷۸ دنیا قرار داریم و این نسبت، در ایران ۳۸.۵ درصد بوده در حالیکه در بسیاری از کشور‌های توسعه یافته و موفق، این نسبت از ۶۰ درصد همواره بالاتر بوده است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: امروز نسبت اشتغال به جمعیت در حوزه زنان و هم در حوزه جوانان در مقایسه با دیگر کشور‌های موفق، بسیار پایین است و این موضوع بیانگر این واقعیت است که ما نتوانستیم در این دو حوزه، در جهت ایجاد اشتغال، موفق عمل کنیم.

وی در خصوص یارانه‌ها و شناسایی جامعه هدف نیز افزود: سیاست‌های اشتباه و مکرر در کنار تحریم، وضع معیشتی مردم را متأثر کرده است؛ این در حالی است که نظام یارانه‌ای کشور تاکنون از کارآمدی لازم برخوردار نبوده است؛ به این معنا که شناسایی نشدن گروه‌های هدف نیز به این ناکارآمدی دامن زده و منابع عظیمی را هدر داده است.

شافعی ادامه داد: همه این‌ها در حالی است که افزایش نرخ بنزین و وعده اعطای کمک معیشتی در دستور کار دولت قرار گرفت، اما طی تصمیمات اخیر کمیسیون تلفیق بودجه مجلس مبنی بر تجمیع یارانه نقدی و معیشتی و پرداخت یک یارانه واحد در ماه و نیز گسترش چتر مشمولان یارانه معیشتی از ۶۰ میلیون نفر به ۷۷ میلیون نفر مشکلات جدی تری را ایجاد خواهد کرد.

وی گفت: امروز وضع صندوق‌های بازنشستگی کشور به گونه‌ای است که از بحران آن به عنوان یکی از چالش‌های اساسی اقتصاد ایران یاد می‌شود و وضع نابسامان اقتصادی و نرخ بالای بیکاری، سوءاستفاده‌های مالی صورت گرفته و نبود یک راهبرد مشخص در مدیریت دارایی‌ها و سرمایه گذاری، شرایطی را رقم زده است که نگرانی همه صاحب نظران اقتصادی را در این مورد به دنبال داشته است.

رئیس اتاق ایران افزود: در این زمینه به طور خاص می‌توان به بحران سازمان تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین صندوق بیمه‌ای کشور و صندوق بازنشستگی کشور اشاره کرد که ناپایداری‌های مالی، پیشی گرفتن مصارف بر منابع، انباشت بسیار بالای بدهی‌های دولت به این سازمان و نداشتن نگاه بلندمدت و جامع نگر آینده این صندوق‌ها را ناپایدار نشان می‌دهد.

شافعی اضافه کرد: ایجاد شوک‌های پیاپی اقتصادی، نه تنها تعداد بیکاران و مستمری بگیران را افزایش داده است، بلکه نظام تصمیم گیری و برنامه ریزی صندوق‌ها را دچار مشکلات حادی کرده و میراثی به دست مدیران فعلی اقتصادی داده است که درآمدن از آن کار بسیار سختی است ضمن اینکه در آینده‌ای نزدیک، دولت و جامعه هزینه‌های گزافی را متحمل خواهند شد در حالیکه بار اصلی مسئولیت به دوش مسئولان وزارت کار و سازمان تأمین اجتماعی است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: