به گزارش پول نیوز، در روزهای اخیر با انتشار اخباری مبنی بر شیوع ویروس
کرونا در ایران، موج جدیدی از نگرانی و بی ثباتی در بازارهای مختلف آغاز شده است. یکی از بازارهایی که به صورت مستقیم تحت تأثیر کرونا قرار گرفته بازار خودروست.
در حالی که بازار خودروی کشور ما تعامل چندانی با بازارهای آزاد ندارد، شیوع ویروس کرونا می تواند بر این بازار تأثیرات منفی بسیاری بگذارد. از زمان انتشار اخبار کرونا در ایران تاکنون، با بالا رفتن نرخ ارز، قیمت خودروهای داخلی و خارجی نیز افزایش زیادی را تجربه کرده اند. این در حالی است که با نزدیک شدن به بازار شب عید و افزایش تقاضا، طبق تجربه، افزایش قیمت جزئی برخی
محصولات را شاهد خواهیم بود. در این میان، دو خودروساز بزرگ کشور در دو ماه گذشته توانستند به رکورد تولید و عرضه ۲۵۰۰ دستگاه خودرو در روز برسند. در حالی که «ایران خودرو» و «سایپا» با معرفی محصولات جدید خود روزهای خوبی را پشت سر می گذارند، شیوع کرونا می تواند در میزان تولید خودروسازان نیز تأثیر مستقیم داشته باشد.
بنابه گفته فعالان بازار، طی هفته جاری و پس از اعلام رسمی ورود کرونا به ایران، خرید و فروش خودرو افت کرده و حتی مراجعه شهروندان برای تعویض پلاک نیز کاهش داشته است. از چهارشنبه گذشته که خبر ورود کرونا به ایران اعلام شد، ازآنجا که پیدرپی توصیه میشود شهروندان تا حد امکان در منازل خود بمانند و بیرون نیایند، مراجعه به بازار خودرو نیز کاهش یافته و بنابراین تقاضا روند نزولی پیدا کرده است.
موضوع دیگر، رشد شدید قیمتها و عاملان گرانی که دلالان هستند و سواستفاده آنها از این آشفته بازار به ضررشان تمام شده که سبب کاهش تقاضا شده و خیلیها عملا توان خرید در بازار نداشته باشند. در مجموع گفته میشود قیمت
خودروهای داخلی اندکی افت داشته، هرچند هنوز به دوران قبل از آغاز توفان گرانی بازنگشته است.
در حالحاضر هیچ خبری مبنی بر تعطیلی موقت خطوط تولید خودروسازان و قطعهسازان در راستای پیشگیری از ابتلای کارکنان آنها به کرونا منتشر نشده و ظاهرا تولید نیز روندی عادی دارد. از آنجا که خودروسازان کلی تعهدات معوق داشته و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز اصرار به رشد تولید دارد، بعید به نظر میرسد اقدامی در راستای تعطیلی موقت خطوط تولید خودروسازان و قطعهسازان (در راستای کاهش شیوع کرونا) انجام شود.
در ایران هنوز آمار دقیقی درباره میزان افت معاملات خودرو منتشر نشده، اما آنچه مشخص است، خرید و فروش روندی کاهش داشته و دارد.
قیمتها نیز کمی کاهش پیدا کردهاند، هرچند تضمینی بابت پایدار ماندن این شرایط و ادامه نزول منحنی قیمت نیست.
بنابر اخبار رسیده از بازار، در حالحاضر پراید در مدل ۱۱۱ (هاچ بک) قیمتی برابر با ۷۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد که کاهش قیمت یک میلیون تومانی را نشان میدهد. پراید ۱۳۱ هم که کاهش قیمت داشته، در مقطع فعلی ۶۶ میلیون تومان قیمت دارد. فعالان بازار در مورد تیبا نیز عنوان میکنند قیمت این محصول در مدل معمولی (صندوقدار) به ۷۷ میلیون تومان رسیده و مدل هاچبک آن نیز ۸۰ میلیون تومان به فروش میرسد.
پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نیز در حالحاضر قیمتی برابر با ۱۰۶ میلیون تومان دارد و برای خرید تیپ ۵ این محصول باید ۱۲۵ میلیون تومان هزینه کرد. همچنین خرید پژو ۲۰۶ صندوقدار نیز چیزی حدود ۱۳۰ میلیون تومان آب میخورد و پژو ۴۰۵ معمولی هم ۹۶ میلیون تومان قیمت دارد.