به گزارش خبرنگار پول نیوز، بررسی ها حاکی از این است که در چند روز گذشته و با توجه به کم شدن تقاضای مردم برای خرید اقلامی همچون
خودرو، به دلیل شیوع کرونا، طبیعتا قیمت خودرو نیز تحت تاثیر این شرایط قرار گرفته و عدم تقاضا نرخ ها را با کاهش روبرو می کند.
در پی این جریانات، چند روزی است که قیمت بازار آزاد خودروهای داخلی به شکلی محسوس از روی خروجی خبرگزاریها و سایتها حذف شده و در مواردی تنها نرخ کارخانهای محصولات قابل مشاهده است.
از چند هفته پیش که قیمت خودرو در بازار دوباره اوج گرفت، زمزمههایی مبنی بر محدود شدن اعلام قیمتها مطرح شد. البته این موضوع فقط به خودرو محدود نشد و شامل ارز و سکه و موارد دیگر نیز بود. روند صعودی قیمت در بازار ارز و طلا تلاطم هایی را به همراه داشت. در
بازار خودرو نیز پراید بالای ۷۰ میلیون تومان، سمند ۱۲۰ میلیون و سراتو ۴۵۰ میلیون تومان به ثبت رسیدند. رکوردهایی عجیب در قیمت خودرو که مردم را به شوک فرو برد.
در حال حاضر به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور، تقاضا برای خرید و فروش خودرو کاهش یافته و از آن سو، شهروندان بسیار کمتر از گذشته در بازار حضور پیدا میکنند. این کاهش تقاضا و حضور کمرنگ سبب شده منحنی قیمت رو به نزول برود و حداقل چهار میلیون و ۵۰۰هزار تومان از قیمتها نسبت به دوران اوج کاسته شود.
بازار خودرو معمولا در این مقطع از سال با افزایش تقاضا و به تبع آن، بالا رفتن قیمت مواجه میشود، اما امسال کرونا روال عادی را بر هم زده و شهروندان فعلا میلی به
خرید و فروش نشان نمیدهند. در این شرایط اما گویا سیاست حذف قیمت بازار خودروها به جریان افتاده فعلا دامان خبرگزاریها و سایتهای غیر آگهیدهنده را گرفته است. چندی پیش و در دوران اوجگیری قیمت، زمزمههایی مبنی بر محدودیت و حتی ممنوعیت درج قیمت خودرو شنیده شد که البته انتقاد کارشناسان را به دنبال داشت.
عده ای معتقدند حذف قیمت خودرو در سایتهای فروش کالا دو ضرر دارد، اولا درج قیمتها در سایتها ابزاری است که تلاطم بازار را متوجه میشویم و این موضوع به ضرر دلالها است و آیینهای است که تورم و نابسامانی بازار را نشان میدهند، به همین دلیل
دلالان سعی دارند صورت مسئله را عوض کنند. ضرر دوم حذف قیمتها از روی سایتهای فروش کالا این است که قیمت گذاریها به سمت شبکههای اجتماعی خارج از کشور میرود که هیچ گونه نظارتی روی آنها وجود ندارد.
عده ای دیگر در دوران اوج قیمت ها تاکید کردند که افزایش قیمت خودرو ریشه در مسائل اقتصادی و نااطمینانی شهروندان به آینده دارد و نمیتوان با اقداماتی مانند ممنوع کردن درج قیمت، جلوی آن را گرفت. این روش چند ماه پیش و پس از آنکه قیمت خودرو اوج گرفت، به اجرا درآمد و حتی سایتهای آگهیدهنده نیز اجازه درج قیمتهای پیشنهادی از سوی
مشتریان را نداشتند. گفته میشود برخی اقدام به قیمتسازی میکردند و از همین رو جلوی درج قیمت خودروها گرفته شد. با این حال چندی بعد، این ممنوعیت برداشته شد و قیمت خودروهای داخلی به سایتها و خبرگزاریها برگشت و حالا دوباره محدود و در مواردی ممنوع شده است.
اما آیا این محدودیت و ممنوعیت ها نتیجه مثبتی به همراه خواهد داشت و یا فقط پاک کردن صورت مسئله از سوی ناظرانی است که هیچ گاه در صحنه حضور ندارند؟