کد خبر: ۳۲۶۵۳۸
۱۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۲
۲
با توجه به اینکه به گفته وزیر بهداشت استان تهران امروز به کانون بحران کرونا در کشور مبدل شده باید محدودیت های گسترده تری برای مقابله و پیشگیری با این پدیده صورت گیرد اما مدیرانی هم در این بین هستند که بنا داردند تا با تصمیمات خود جامعه را دوقطبی کنند.

 

تهران

به گزارش خبرنگار پول نیوز، از آغاز بحران شیوع کرونا در کشور که اپیدمی آن از استان قم آغاز شد و به طور تدریجی تمام استان‌ها و شهرستان‌های ایران را درگیر کرد حدود ۳ هفته می گذر. متاسفانه عدم تصمیم صحیح در بُعد کلان از سوی دولت رویه انتشار این ویروس را اجتناب ناپذیر کرد.

ذاتاً دستگاه‌های اجرایی و در راس آن دولت زمانی که با یک بحران مانند شیوع یک ویروس که پهنه وسیعی از سلامت جامعه را دربر میگیرد روبرو می‌شوند و حتی پیش بینی ابعاد آن را در جلسات اضطراری مورد سنجش قرار میدهند وظیفه دارند تا قبل از بروز چنین فاجعه‌ای با این ابعاد کمیته فوق تخصصی تشکیل دهند تا با نظرات متخصصان فرآیند انتقال را بنا به ضرورت‌های تصمیم گرفته کنترل و یا در حالت سکون قرار دهند.

از طرفی با شیوع این ویروس در کشور چین و بزرگی مقیاس آن ناگزیر این احتمال وجود داشت که در مقطعی این موضوع نیز به یک بحران درکشور ما تبدیل شود، اما مسئولان ما ظاهرا به این موضوع علاقمندند در ردای پزشکانی که بیماری با وضعیت وخیم به آن‌ها مراجعه کرده و در نهایت فوت می‌کند دست بر سینه گذاشته و با حالی متاسف به بستگان بگویند... متاسفیم، هرچه در توان داشتیم انجام دادیم، ولی تقدیر چیز دیگری رقم زد.

اما درست است که در مثال مناقشه نیست و ما نباید تلاش‌های این چند وقته پزشکان که در خط مقدم رویارویی با این اپیدمی خطرناک هستند را نادیده بگیدیم اما متاسفانه تفکر و رفتار مدیران ارشد کشور ما در این بحران‌ها کاملا قابل پیش بینی است.

تهران

متاسفانه یکی از مخرب‌ترین ویروس‌هایی که حدود ۴۰ سال است خون نظام را مانند زالو می‌مکد تصمیمات نابخردانه و از سر هیجانات مدیریتی است که گا‌ها در مثال دوستی خاله خرسه عمل می‌کند.

اولین خطا سکوت برخی دستگاه‌ها و کمک کردن به گسترش چنین ویروسی در کل کشور بود که می‌توانستند با تایید نخستین علائم حضور این ویروس در کشور بسیاری از تصمیمات اعم از محدود کردن و یا قطع پرواز‌هایی که یک طرف مبدا و یا مقصد آن کشور چین است را در دستور کار قرار دهند تا اولا مدیران این ایرلاین به خاطر منافع شخصی و سازمانی خود جان کادر پروازی خود را به خطر نیندازد و در ثانی عاملین انتقال این ویروس را قبل از تست‌های مخصوص وارد کشور نکنند.

دوم اینکه وقتی دایره انتشار این ویروس در استان قم وسیع شد تصمیم عاقلانه این بود که چنین استان کوچکی راهرچه سریعتر قرنطینه کنند تا بتوانند سرعت شیوع آن را کنترل و در نهایت با کمترین تلفات کرونا را شکست دهند، اما گویا "ویروس تصمیمات نابخردانه و از سر هیجانات مدیریتی" خیلی مخرب‌تر است که بلای جان مدیران شده است که آن‌ها را کماکان مانند سیل نوروز امسال، طوفان چند سال گذشته در تهران، بارش‌های برف و باران علی رغم پیش بینی‌های صورت گرفته آن‌ها را دچار غافلگیری می‌کند.

با این رویه بسیاری از مردم علایق مدیران را متوجه شده اند که گویا به مقوله سوپرایز علاقمندند؛ از طرفی یک عادت اشتباهی که درسیاست ما چند سالی است نمایان‌تر شده ربط دادن تمام مسایل عادی جامعه با برچسب امنیتی است که نکند افکار عمومی بدانند که ابعاد یک موضوع در چه مقیاسی است و تلاش‌های مدیران برای حل این موضوع در چه مقیاسی.

سوم اینکه اغلب مردم ایران بسیاری از تنگنا‌ها را با همت و غیرت هم پشت سر گذاشتند؛ از بحران سیل پل دختر و سر پل ذهاب، زلزله و امدادرسانی تا صحنه‌های سیاسی انتخابات و راه پیمایی‌های انقلابی؛ پس باورمان این است که هر زمان مردم پای کار آمدند راه‌ها باز  و آرامش حاکم شد.

چهارم اینکه حال وقتی تصمیم به تشکیل کمیته بحران و ستاد مبارزه با کرونا از سوی رییس قوه مجریه گرفته می‌شود و بنا به ادعای خود رییس جمهور که بعضاً اخبار و اطلاعات اشتباهی از اتفاقات کشور به وی مخابره شده و هیچ تحقیقی در گفته‌های وی مشهود نیست هم کلیه تصمیمات و محدودیت‌ها منتهی به مصوبه این کمیته است تک روی ادعایی برخی مسئولان شاکله این کمیته را ابتدا نفی و در نهایت جامعه را دوقطبی می‌کند.

براساس تصمیم رییس جمهور شخص وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان رییس ستاد ملی مدیریت ملی بیماری کرونا منصوب شد. حسن روحانی نیز تاکید کرد که تمام تصمیمات برای کنترل و مبارزه با این ویروس بر عهده این کمیته است و تمام دستگاه‌های اجرایی کشور را موظف به اطاعت از مصوبات این کمیته دانستند.

 

تهران

به گفته سعید نمکی وزیر بهداشت متاسفانه دوره اوج شیوع ویروس کرونا در دو هفته دوم و سوم این اپیدمی است که بنابه مصلحت و تصمیم این کمیته برای جلوگیری از شیوع این ویروس محدودیت‌های حضور افراد در محل کار اخذ شد که در نهایت کاهش ۳ ساعتی کار ابلاغ شد، اما گویا برخی مسئولان مانند استاندار تهران هنوز عمق خطرات شیوع این ویروس را جدی نگرفته و با تصمیم فردی خود مصوبه کاهش ساعات اداری را ملغی اعلام کرد.

گویا پس از چنین ادعایی از سوی انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران که کاملا سلیقه‌ای است و بر پایه‌ی تصمیم شخصی و بدون در نظر گرفتن سلامت جامعه است کمیته مبارزه با ویروس کرونا با اعلام ابعاد گسترده شیوع این ویروس در پایتخت تصمیم استاندار را رد و بر ادامه روند کاهشی ساعات کاری در تهران پافشاری کرد.

تهران

البته به ادعای رییس جمهور که اعلام کرده بود از شنبه همه چیز به روال عادی خود بر می گردد نمی توان به آن انقلتی وارد کرد چرا که احتمالا همچنان عادت صبح جمعه باخبر شدن هایش ترک نشده است اما اگر تصمیم شما هم بر این اساس است بهتر بود حداقل صبح جمعه می فهمیدید عمق شیوع این داستان چه میزان است؛ اگر هم آمار رسمی وزارت بهداشت برایتان مستند نیست شما هم به جرگه صبحجمعه با شمای رییس جمهور پیوستید و تصمیمتان ان قلت ندارد.

اما در پایان می‌توان گفت مردم بار‌ها از این مدل تصمیمات که بر پایه سلیقه شخصی بنا شده است بسیار دیده اند ضمن آنکه باید گفت که آقایان مسئول یا همان مستاجران صندلی مدیریت جامعه باید در چنین بحران‌هایی تک روی‌های سلیقه‌ای خود را کنار گذاشته و خود را خدمتگذار مردم بدانند چرا که جان مردم بازیچه تصمیمات اشتباه ایشان نیست. 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: 0
در انتظار بررسی: 0
انتشار یافته: ۲
نظرات بینندگان
سجاد قوامی
Iran, Islamic Republic of
13:50 - 1398/12/17
ترو خدا شهرو تعطیل کنید
این چه وضع مدیریته
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
14:42 - 1398/12/17
اگه کشور به حالت عادی برگشته پس نماز جماعت ادارات و سالن های غذاخوری شون دوباره فعال باشه. در غیر این صورت وقتی ساعت ناهار و نماز کارمندا حذف شده، دولت موظفه اونها رو حداقل یک ساعت زودتر تعطیل کنه.
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: