April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
آیا هشدار قطعه سازان به رئیس جمهور اثرگذار است؟
کد خبر: ۳۲۶۶۹۴
۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۵
0
در حالی که قطعه‌سازان به تازگی باز هم از خطر توقف تولید و بیکاری کارگران صحبت به میان آورده و به نوعی تهدیدی نرم را متوجه دولت کرده‌اند اما؛ هنوز هیچ خبری مبنی‌بر واکنش رئیس‌جمهوری یا دیگر مسئولان به هشدار قطعه‌سازان منتشر نشده و مشخص نیست آیا دولت اصلا این هشدار را که البته تازگی ندارد جدی گرفته یا نه.

به گزارش خبرنگار پول نیوز، طبق آمارهای ارائه شده از سوی خودروسازان، روند رو به رشد تولید خودرو در کشور پس از یک دوره طلایی سه ماهه، در بهمن‌ماه متوقف و آنها افت تولید ۷/ ۱۴ درصدی را تا پایان بهمن در قیاس با دی ثبت کرده‌اند.

پس از سه ماه رشد تولید در صنعت خودروسازی، حالا شاهد توقف در تولید این صنعت هستیم. توقفی که به گفته فعالان خودروسازی ریشه در عدم پرداخت تسهیلات دارد.

طبق آمارهای منتشر شده، افت روند تولید ماهانه نشان داد روند تیراژ دوباره در مسیر نزول قرار گرفته است. با توجه به این روند که ظاهرا هنوز هم ادامه دارد، احتمالا خودروسازان نتوانند طی سال ۹۸ از تیراژ سال گذشته خود عبور کنند.

سه خودروساز بزرگ کشور (ایران‌خودرو، سایپا و پارس خودرو) تا پایان بهمن امسال 786 هزار و 347 دستگاه از انواع محصولات سواری تولید کردند که با توجه به رشد تولید 4 درصدی شرکت‌های خودروساز آنها توانسته‌اند تا پایان بهمن امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 29 هزار و 478 بیشتر خودرو تولید کنند.

آنچه مشخص است از 786 هزار و347 دستگاه خودرو سواری که تا پایان بهمن تولید شده است، سهم ایران‌خودرو 354 هزار و 982 دستگاه بوده است. خودروسازی سایپا نیز توانسته 335 هزار و 3 دستگاه از انواع محصولات خود را در خطوط تولید نهایی کند. پارس خودرو نیز به‌عنوان زیر مجموعه سایپا و سومین خودروساز کشور در بازه زمانی ذکر شده تیراژ 96 هزار و 362 دستگاهی را از خود به جای گذاشته است. بنابراین ایران‌خودرویی‌ها توانستند همانند اولین ماه از فصل زمستان خود را به‌عنوان خودروساز برتر کشور به لحاظ تیراژ معرفی کنند. خودروسازی سایپا توانسته در بازه زمانی یاد شده به نسبت مدت مشابه سال گذشته رشد تولید 8/ 17 درصدی را از خود به جای بگذارد.

مشکلات قطعه سازان و خودروسازان در تامین قطعات از داخل و خارج و از طرفی کمبود نقدینگی که اینها به دلیل شیوع ویروس کرونا نیز بود، از دلایل عمده آشفته بازار تولید خودرو در ایران است.

پروازهای مربوط به حمل قطعات از خارج به ویژه چین، فعلا متوقف است. هرچند نمی‌توان از تاثیر منفی کرونا بر تامین قطعات و به تبع آن، تولید غافل شد، با این حال فعلا مساله اصلی، کمبود نقدینگی و پرداخت نشدن تسهیلات جدید به زنجیره خودروسازی است. منظور از این تسهیلات، همان پنج هزار میلیارد تومانی است که با مصوبه شورای پول و اعتبار مبنی‌بر افزایش سقف اعتباری خودروسازان، قرار بود در بهمن‌ماه به حساب ایران‌خودرو و سایپا واریز شود.


هشدار قطعه سازان به رییس جمهور و مسئولان


در نامه‌ای که اخیرا برخی از قطعه‌سازان به حسن روحانی رئیس‌جمهوری نوشته‌اند، عنوان شده تنها ۱۵ درصد از تسهیلات موردنظر در اختیار زنجیره خودروسازی کشور قرار گرفته است. آنها در این نامه به نوعی هشدار داده‌اند که در صورت عدم پرداخت باقی‌مانده تسهیلات پنج هزار میلیارد تومانی، نه تنها تولید متوقف خواهد شد، بلکه ۵۵۰ هزار نفر از نیروی انسانی شاغل در قطعه‌سازی نیز در معرض بیکاری قرار می‌گیرند. گرچه هنوز هیچ خبری مبنی‌بر واکنش رئیس‌جمهوری یا دیگر مسوولان دولت به هشدار قطعه‌سازان منتشر نشده است.
 
تیراژ آبی ها و نارنجی های جاده مخصوص در آشفته بازار تولید خودرو

حال اگر به آمار و ارقام خودروسازان داخلی نگاهی بیندازیم، در بین محصولات ایران‌خودرو، گروه پژو (به جز پژو 2008) تیراژی 253 هزار و 133 دستگاهی در 11 ماه امسال داشته که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 2/ 14 درصد افزایش را نشان می‌دهد.آمار مورد نظر پژو 206، 405، پارس و 207 را شامل می‌شود و به نظر می‌رسد در این بین، بیشترین سهم تولید از آن 206 باشد. حال نگاهی به آمار 2008 می‌اندازیم. صورت‌های مالی آبی‌پوشان پایتخت نشان می‌دهد خودروی موردنظر روندی نزولی در 11 ماه امسال داشته است. طبق آمار، تا پایان بهمن امسال پنج هزار و 623 دستگاه پژو 2008 در ایران‌خودرو به تولید رسیده که نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته کاهش 2/ 16 درصدی را نشان می‌دهد. خودروی 2008 محصول جوینت‌ونچر ایران‌خودرو و شرکت پژو بود که در سال 96 وارد بازار خودرو کشور شد. ایران‌خودرو 16 هزار دستگاه از 2008 را پیش ثبت‌نام کرد، این در شرایطی است که با خروج پژو از ایران تولید این محصول فرانسوی نیز در ایران متوقف ماند.

به سایپا برویم و ببینیم این شرکت چه آماری در تولید محصولات خود طی 11 ماه امسال به‌جا گذاشته است. در حال‌حاضر پراید همچنان بیشترین تیراژ را در سایپا دارد. این خودروساز تا پایان بهمن 175 هزار و 531 دستگاه پراید را در خطوط تولید خود نهایی کرده است. این تعداد پراید در مقایسه با سال گذشته رشد 2/ 34 درصدی داشته است. تولید تیبا دیگر محصول این خودروساز نیز در پایان بهمن ماه 98 به نسبت مدت مشابه سال گذشته رشد تولید را نشان می‌دهد. این خودرو تا پایان بهمن امسال تیراژی 150 هزار و 92 دستگاهی از خود به‌جا گذاشته که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 9/ 21 درصد افزایش را نشان می‌دهد. سه محصول سراتو، چانگان و آریو نیز در بهمن ماه سال جاری هیچ تولیدی نداشته‌اند.

طبق آمار منتشره شده توسط پارس‌خودرو این خودروساز تنها 348 دستگاه برلیانس را تا پایان بهمن ماه امسال به تولید رسانده است. با توجه به این آمار، برلیانس در مقایسه با 11 ماه سال گذشته حدود 99 درصد افت تولید را تجربه کرده است. پارس‌خودرویی‌ها اما در بازه زمانی تحت‌بررسی، 7 هزار و 12 دستگاه کوئیک تولید کرده‌اند، این در شرایطی است که در بهمن ماه تولید ساینا در پارس‌خودرو متوقف بوده است.تولید پراید نیز همچنان در دستور کار پارس‌خودرو قرار دارد. مقایسه آمار تولید پراید در بازه زمانی ذکر شده در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حکایت از رشد تولید 5/ 54 درصدی دارد. تا پایان بهمن ماه 85 هزار و 450 دستگاه پراید در پارس‌خودرو تولید شده است.اما نگاهی هم به اوضاع تولید خانواده رنوتا پایان یازدهمین امسال در شرکت پارس‌خودرو بیندازیم و ببینیم این محصول فرانسوی چه شرایطی در خطوط تولید این شرکت داشته است. طبق اطلاعات ارائه‌شده به بورس، در مجموع تیراژ خانواده تندر90 (شامل تندر معمولی، پارس‌تندر، تندر اتومات و ساندرو) طی بازه زمانی تحت‌بررسی به 3 هزار و 533 دستگاه رسیده است. با این حساب، تیراژ این خانواده در مقایسه با 11 ماه سال گذشته 91 درصد افت داشته است.

خیلی واضح است که توقف تولید خودرو می‌تواند ضمن وارد آوردن زیانی هنگفت به صنایع خودرو و قطعه کشور و بیکاری موقت، مشتریان را نیز به دردسر بیندازد. در حال حاضر بسیاری از مشتریان موفق به دریافت خودروهای ثبت نامی خود نشده‌اند، آن هم با وجود آنکه چند ماه از موعد تحویل گذشته است؛ بنابراین اگر واقعا تولید قطعه‌سازان و همچنین خودروسازی متوقف شود، مشتریان نیز متضرر خواهند شد. توقف تولید، انفجاری عجیب در قیمت ها ایجاد می کند که بذر بی اعتمادی و خشم را در مردم کشور می کارد.

حال باید منتظر ماند و دید اولا تهدید قطعه‌سازان بابت توقف تولید دو ماهه تا چه اندازه عملی خواهد شد و از آن سو دولت این ماجرا را تا چه حد جدی تلقی می‌کند و آیا پرداخت تسهیلات به زنجیره خودروسازی تسریع خواهد شد؟
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: