تبعیض در قوانین تدفین مردم و مسئولان
کد خبر: ۳۲۶۷۰۷
۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۴
0
در حالی که رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران در بهشت ‌زهرای تهران از مراحل و قوانین خاص تدفین مبتلایان به کرونا خبر داده بود اما؛ در برخی از مراسم تدفین مانند مراسم تشییع پیکر فاطمه رهبر، این قوانین و مراحل رعایت نشده و کاملا آزادانه این مراسم با حضور اقشار مردم برگزار شد.
به گزارش خبرنگار پول نیوز، مراسم تدفین پیکر فاطمه رهبر، نماینده منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم، در حالی روز یکشنبه در قطعه 21 بهشت زهرا‌(س) با حضور بستگان نزدیکش برگزار شد که مسئولین این امر از عدم حضور همراهان در مراسم تدفین مبتلایان به کرونا خبر داده و قوانین خاصی را برای تدفین این افراد بر شمردند.

مدیرگروه سلامت محیط و کار مرکز بهداشت قم بیان میکند: با توجه به خطر بالای انتقال بیماری از طریق تماس با جسد، بلافاصله پس از تایید فوت، اجساد پس از آماده شدن در کمترین زمان ممکن به محل دفن منتقل می‌شوند. به خانواده بیمار نیز در خصوص اهمیت موضوع و دلایل عدم انجام بعضی مراسم و اهمیت اقدامات ویژه‌ای که انجام می‌گیرد، توضیحات لازم داده می‌شود.

این بیانات یعنی اجازه مراسم ختم به خانواده این افراد داده نمی شود و مراسم تشییع آنها نیز با مراحل خاصی از جمله راهروی جدا و قطعه جدا انجام می گیرد.

گواه این مطلب سخنان رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران در بهشت‌زهرای تهران است که بیان کرده بود: فوت‌شدگان کرونایی از راهروی جدا از محل رفت‌وآمد عمومی با آمبولانس، به ساختمانی مجزا از ساختمان غسالخانه منتقل می‌شوند.

محمدی گفت: «در این ساختمان با حضور نماینده‌ای از وزارت بهداشت، اجساد بدون آنکه کاور از آنها جدا شده یا شست‌وشو داده شوند، توسط نیروهای آموزش دیده و دارای پوشش‌های خاص برای تدفین به مکانی در بهشت‌زهرا که جدا از محل دفن‌شدگان عادی است، منتقل می‌شوند. سپس بدون حضور خانواده و مراسم عمومی به خاک سپرده می‌شوند. خانواده متوفی می‌توانند بعد از تدفین، سایر مراسم عادی عزاداری را برگزار کنند. در قطعه‌ای که برای فوت‌شدگان کرونایی در نظر گرفته شده است، فوت‌شدگان بیمارهای عفونی نیز دفن می‌شوند. این قطعه از قطعات سایر متوفیان بهشت‌زهرا فاصله دارد. در این قطعه فوت‌شدگان بر اثر بیماری‌های کرونا از شهرهای دیگر مانند قم و البرز هم وجود دارند. »

همچنین رضا گلپیرا، رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت درباره پروتکل دفن افرادی که به دلیل ابتلا به کرونا فوت شده‌اند، گفت: ما بر اساس پروتکلی از قبل تعیین شده در این زمینه عمل می‌کنیم که البته فقط برای کرونا نیست، متوفی را طبق پروتکل بهداشتی خاص دفن می‌کنیم، به‌طوری که فرد را در بیمارستان به صورت کامل کاور می‌کنند و دیگر کسی حق ندارد کاور را باز کند. در نهایت متوفی با نظارت بهداشتی دفن می‌شود، نه اینکه او را به خانواده تحویل دهند.

در تماس هایی که با بهشت زهرا داشتیم متاسفانه پاسخ دقیقی به ما ندادند و موضوع را به حاشیه کشیدند اما در واقع اصل صحبتشان این بود که متوفیان در هر قطعه ای که خانواده متوفی بخواهد دفن می شوند این خود یک پارادوکس میان تصمیمات بهشت زهرا و وزارت بهداشت است. از طرفی کیانوش جهانپور هنوز پاسخی به این پرسش ما نداده است که چرا میان مسئولان این امر هم توافق و هماهنگی لازم وجود ندارد و چرا تا این حد عدم هماهنگی وجود دارد که یک فرد معمولی مبتلا به کرونا دوراز خانواده و بستگان در جایی نامعلوم دفن شد و شخصی مانند فاطمه رهبر که نماینده مجلس و شخصی شناخته شده است با مراسمی کاملا رسمی و با حضور بستگان و خانواده تدفین شده است؟
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: