April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
وعده و وعید روحانی برای جذب 20 میلیون گردشگر عملی نشد
کد خبر: ۳۲۷۸۶۳
۱۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۱
۱
ایران در حالی که از فشار بی امان تحریم های امریکا رنج می برد و اقتصاد با فشار شدیدی مواجه است و به درآمد حاصل از گردشگری نیاز دارد اما؛ شیوع ویروس کرونا ضربه شدیدی بر این صنعت وارد ساخته است.

به گزارش خبرنگار پول نیوز، گردشگری یکی از معدود حوزه‌های اقتصاد در کشور بود که پس از تحریم‌های ترامپ علیه ایران و پس از خروج امریکا از برجام سقوط شدیدی نداشت. با این حال، اکنون با پاندمی کرونا در ایران این صنعت دچار بحران شدیدی شده است.

از آنجایی که صنعت گردشگری سه درصد از اقتصاد ایران را تشکیل می‌دهد و نوروز هر سال این صنعت می تواند کمک بزرگی به اقتصاد کشور بکند، امسال کرونا باعث لغو مراسم و جشن‌های نوروزی شد، درست زمانی که باید اوج رونق گردشگری در این کشور باشد.

حال با گذشت بیش از ده روز از نوروز 99 معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برآورد حداقلی از ضرر صنعت گردشگری از کرونا را سه هزار میلیارد تومان عنوان کرده است.

به گفته ولی تیموری تقریبا صد درصد تورهای نوروزی امسال لغو شده و به تعویق افتادن پرداخت قبوض آب و برق هتل‌ها و دیگر مراکز گردشگری و حق بیمه کارکنان این مراکز از جمله تسهیلاتی است که دولت برای حمایت از این قشر در نظر گرفته است.

در این مدت و با توجه به شدید شدن بحران کرونا در ایران، بسیاری از شرکت‌های مرتبط با صنعت گردشگری و سایت‌های رزرو هتل مجبور به تعدیل نیرو شده‌اند. علی فنائیان، مدیر عامل "الی گشت" می‌گوید به دلیل شرایط ایجاد شده مجبور به تعدیل ۸۰ درصدی نیروهایش شده است.

یکی از برگزارکننده های تور خصوصی در تهران که ۳۷ ساله است می‌گوید: "پس از هفت سال برگزاری تور، من باید به دنبال شغل تازه‌ای باشم".

راهنمایان گردشگری، کارگران روزمزدی هستند که با نابودی اشتغالشان، عملاً بیکار شده‌اند. طی روزهای اخیر از یک‌سو به علت حوادث و ناآرامی‌های کشور، سفرهای خارجی به کشور افت شدیدی را تجربه کرده و با شیوع کرونا، مشکلات شاغلان این بخش افزایش دوچندان یافته است. کارگر روزمزد هر روزی که کاری نداشته باشد، پولی هم دریافت نمی‌کند و نابودی صنعت گردشگری مساوی با مشکلات معیشتی راهنمایان و کارگران صنعت گردشگری‌ست.

شرکت علی‌بابا یکی از همین شرکت‌های گردشکری بود که اخیراً با انتشار اطلاعیه‌ای از تعدیل نیروی ۱۸۲ نفر از کارگران خود خبر داد. در این اطلاعیه، علت تعدیل کارگران، «خلق ثروت در سال‌های آینده» عنوان شده است. خیلی از شرکت‌های مشابه علی‌بابا که دست به تعدیل نیرو زدند، مشکلات صنعت گردشگری را بهانه کرده‌اند. با این حال انکارناپذیر است که علت اصلی تعدیل نیروها، حفظ نرخ سود در این شرکت‌ها بوده است.

«مهسا مطهر» دبیر کانون انجمن‌های صنفی کارگری راهنمایان گردشگری سراسر کشور، درباره بیکاری تحمیلی راهنمایان گردشگری در پی شیوع کرونا گفت: حوادث اخیر وضعیت اشتغال صنف ما را با مشکل مواجه کرد. شیوع کرونا آخرین موردی بود که بر سفرهای داخلی تاثیر گذاشت اما اتفاقات آبان ماه نیز موجب شد تا به‌طور تدریجی اشتغال راهنمایان گردشگری با مشکل مواجه شود.

وی ادامه داد: خیلی پیشتر از شیوع کرونا کسب و کار راهنمایان گردشگری از بین رفته بود. دلمان به عید خوش بود که به علت شیوع کرونا اغلب تورهای عید کنسل شد. این روزها به‌طور رسمی ممنوعیت سفرهای نوروزی و گردشگری اعلام شده اما حداقل باید فکری برای اشتغال تعداد زیادی کارگران شاغل در این حوزه کرد.
آسیب‌های بیماری کرونا به صنعت گردشگری به همه استان ها رسیده و به خصوص استان هایی که در نوروز مسافرپذیر بودند صدمه جدی از ویروس کرونا خوردند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: شیوع کرونا حدود ۸۰ میلیارد به گردشگری استان مرکزی خسارت وارد کرد.

همچنین ویروس کرونا، گردشگری استان کرمانشاه را در شوک فرو برده و برنامه‌ریزی‌های نوروز ۹۹ و رویداد بین المللی کرمانشاه ۲۰۲۰ را به حاشیه رانده است. استانی که خود را برای یک خیز بلند گردشگری آماده می‌کرد.

ورود ویروس کرونا به استان مازندران آن هم درست سه هفته مانده به آغاز سفرهای نوروزی، زنگ خطر را برای صنعت گردشگری این استان به صدا درآورد و این استان زیان جدی از کرونا در نوروز 99 دید.

گردشگری استان فارس پس از گذر از سیل،نوسانات اقتصادی،گرانی و سهمیه‌بندی بنزین در سال ۹۸ اکنون در چنگ شیوع ویروس کرونا اسیر آمده و باعث شده که ۸۰ درصد رزرو هتل‌ها و مراکز اقامتی فارس برای نوروز ۹۹ کنسل شود و در روزهای اول نوروز نیز ضریب اشغال تخت‌های واحدهای اقامتی این استان به کمتر از 2 درصد برسد.

با گسترش بیماری کرونا در کشور، تردد‌های مردم در استان اصفهان بسیار محدود شده و بازدید از اماکن تاریخی این شهر ممنوع اعلام شده است.

همه این جریانات در حالی اتفاق افتاده است که هدف دولت روحانی جذب ۲۰ میلیون گردشگر سالانه تا سال ۲۰۲۵ میلادی بود تا کمبودهای ناشی از تحریم امریکا جبران شود. البته در ماه‌های پیش از کرونا این استراتژی تا حدودی نتیجه‌بخش‌ بود و بیش از ۸ میلیون گردشگر به ایران سفر کردند اما حوادث آبان ماه و سقوط هواپیمای اوکراینی و سپس ورود کرونا به کشور برنامه ها را به هم ریخت و باید منتظر ماند و دید چه اقدامی صورت خواهد گرفت؟
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: 0
در انتظار بررسی: 0
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
سلام من کارگرم وسه تافرزنددارم
Iran, Islamic Republic of
03:09 - 1399/01/12
نه بهم سبد کالا تعلغ گرفته ونه وام اگرازبیماری نمیرم ازگرسنگی میمیرم
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: