در سال 98 صحبتهایی در خصوص آزادسازی واردات خودرو برای سال 99 صورت گرفت اما این کار انجام نشد و به امسال موکول شد. در کل وضعیت واردات خودرو در سال 98 مساعد نبود.
مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو
در گفت و گو با پول نیوز، درباره وضعیت واردات
خودرو در سال ۹۸ گفت: واردات خودرو در این سال به طور کامل ممنوع بود و آنچه که وارد شد خودروهای انباشته شده در گمرکات کشور بود و به جهت افزایش نرخ ارز و ممنوعیت واردات، افزایش بسیار بی رویه ای در قیمت خودروهای وارداتی صورت گرفت.
وی ادامه داد: در پی افزایش قیمت خودرو های وارداتی، خودروساز داخلی هم چون از افزایش قیمت نفع می برد به کمک آنها آمد و به همین دلیل آنها قیمت خودروهای خود را افزایش دادند و این موضوع باعث افزایش شدید قیمت در خودروهای داخلی نیز بود.
دادفر اظهار کرد: در هر حالتی چه واردات و چه تولید منتفع نهایی آن مردم هستند و ما به عنوان تشکل
واردکنندگان خودرو زمانی میتوانیم بگوییم که برای مردم و خودمان از لحاظ سود کاری کردیم که قیمت خودرو را بتوانیم با یک قیمت بسیار مناسب و معقول در اختیار مردم قرار دهیم آن زمان می توانیم بگوییم که بازی برد برد انجام دادیم در غیر این صورت منابع را فقط از بین بردیم.
وی با اشاره به اینکه رئیس بانک مرکزی همچنان درباره عدم خروج ارز پافشاری می کند بیان کرد: استدلال رییس بانک مرکزی در خصوص جلوگیری از خروج ارز از کشور دقیق و درست است و ما هم قبول داریم که منابع ارزی کشور محدود است و باید با آن اولویت ها را به دست آورد و نباید بگوییم که خودرو نیز جزو اولویت هاست، اما یک نکته مهم و اساسی در اینجا نهفته است که باید آن را در نظر بگیریم، استفاده از منابع و اعتبارات خارج از کشور. در حقیقت در هر حوزه ای حفظ کسب و کار برای افراد بسیار مهم است کسی که ۲۵ سال یا حتی ۵۰ سال در کار تجاری یا بازرگانی اشتغالزایی و سرمایه گذاری کرده یک شبه نمیتواند شغل خود را رها کند و برای همین دنبال منابع خود میگردد شاید بعضی ها بگویند تحریم ها نمی گذارد این کار انجام شود اما بخش خصوصی مجبور است که برای نجات کسب و کار راه های فرار از تحریم را هم پیدا کند لذا مخالفت رییس بانک مرکزی مخالفت بی منطقی نیست اما ایجاد راه حل های مختلف برای یک مسئله آن زمان است که هنر را نشان میدهد این هنر در دولتمردان ما وجود ندارد.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو تصریح کرد: با توجه به
تعرفه بالای خودروهای وارداتی و سودهای بالای بازرگانی که به وجود آمده قیمت خودروهای خارجی روز به روز بالاتر می رود که این موضوع فقط درآمد میلیاردی را نصیب دولت می کند و این بخش از لایحه بودجه که آمد و شورای نگهبان هم آن را رد کرد دولت صرفاً با هدف درآمدزایی برای خروج و کسری بودجه این کار را انجام داد و هیچ هدف دیگری نداشت و هدف اول در بازار قیمت است و دولت اصلا در این موضوع با قیمت کاری نداشت و فقط به دنبال جبران کسری بودجه است.