April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۲۸۰۰۳
۱۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۷
0
عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: سیاست‌های غلط دولت بازار را کلا به‌هم ریخته است و کنترل آن دست دلالان و سرمایه‌داران بزرگ است و نهایتا پولی که باید در صنعت می‌چرخید و مالیات می‌داد، به بخشی از بدنه جامعه واگذار شده است که نه مالیات می‌دهند و نه قانون‌پذیرند.

خروج پول خودروسازی از بخش مولد به سرمایه سرگردان!

امیرحسین کاکایی عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران در گفت و گو با پول نیوز و درباره وضعیت اقتصاد خودرو در سال ۹۸ گفت: در بحث اقتصاد خودرو کاملا برعکس بخش صنعتی عمل شده و دولت با قیمت‌گذاری غلط دو ضربه بزرگ به صنعت خودروسازی وارد کرده و از لحاظ اقتصادی این صنعت را ضعیف و بالای ۳۰ هزار میلیارد زیان رسمی به صنعت خودرو وارد کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر هم قطعه‌سازان و هم خودروسازان بدهکار شده‌اند و  اما همچنان دولتمردان ما بر اساس قیمت‌گذاری دستوری پافشاری می‌کنند که نتیجه همین زیانی است که الان داریم می بینیم.

کاکایی اضافه کرد: البته خودروسازان به لحاظ ظاهری از لحاظ عملیات حسابداری و قانونی در حال تجدید ارزیابی ها هستند که بتوانند نشان بدهند که دارایی شان بیشتر از بدهی هاست و توان اقتصادی آنها بیشتر از این هاست اما به لحاظ نقدینگی و سودآوری واقعی به شدت ضربه خوردند.

وی با اشاره به اینکه امسال تورم مواد اولیه در عمل خیلی بیشتر بود و اوضاع خیلی وخیم تر شد بیان کرد:  صنعت خودرو امروز در حال تولید زیان ناشی از تحریم‌های خارجی و سیاست‌گذاری‌های داخلی و در راس آنها قیمت‌گذاری غلط است و هر چه تلاش‌هایش بیشتر شود، تحت این شرایط زیان‌دهی بیشتر خواهد شد. اگر این روند ادامه یابد، قطعا در سال آینده هم قیمت خودروها به حرکت افزایشی افسارگسیخته خود ادامه خواهند داد و صنعت خودرو نیز احتمالا تا سر حد ورشکستگی تضعیف می‌شود

این کارشناس خودرو تصریح کرد: یکی از ضربات مهلکی که این سیاست‌ها به کشور وارد کرده است، افزایش بی‌عدالتی در سطح کلان جامعه بوده است. حداقل ۳۰ هزار میلیارد تومان به خودروسازان زیان وارد شده و بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان به سرمایه‌گذاران منتقل شده است.

عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: در صنعت خودرو از طرفی قیمت ها به طور مصنوعی پایین نگه داشته شد هر کس که وارد این بازار شد یک سود تضمین شده داشت و در نتیجه این بازار تبدیل به بازار سرمایه شد نه بازار مصرف و ما در حال حاضر با یک بازار سرمایه روبرو هستیم که یک پول کلانی را به جیب برخی وارد کرده و نتیجه یک حاشیه سود بسیار بالا شد در واقع اگر به طور مثال ۳۰ هزار میلیارد تومان از جیب خودرو‌سازان خارج شده، بالای ۵۰ هزار میلیارد تومان وارد جیب افرادی شده که در این بازی بودند مثلاً پرایدی که در کارخانه ۳۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قیمت گذاری شده باید ۴۵ میلیون تومان باشد این زیان خودروسازان است که به آن داده نمی شود ولی در بازار خودرو پراید بین ۶۰ تا ۷۰ میلیون خرید و فروش می شود که سود دلالی حاصل از آن حدود ۲۰ میلیون تومان است.

کاکایی عنوان کرد: اگر وضعیت ادامه پیدا کند سال 99 یک بازار بسیار آشفته داریم که البته این به تدریج اتفاق افتاده و یک شبه نبوده است و صنعت خودرو علیرغم اینکه تولید خود را بهتر کرده و خیلی اتفاقات جدیدی در این صنعت رخ داده اما همچنان قیمت ها بالاست مانند آنچه که در بازار ارز و سکه و مسکن رخ می‌دهد.

این کارشناس خودرو افزود: صنعت خودرو در حال حاضر کاره ای نیست و آنچه که این بازار را می‌چرخاند سرمایه گذاران هستند که سود بسیار بالایی بردند و سود حق سرمایه گذار است و هیچ شکی در آن نیست اما مشکل اینجاست که این پول از قسمت مولد جامعه که صنعت خودرو و چرخه آن است خارج شده و به دست افرادی افتاده که به راحتی می‌توانند آن را جابجا کنند بدون اینکه مالیاتی بپردازند و لذا این ضربه بزرگی است که به صنعت خودروسازی وارد شده یعنی در واقع سرمایه از بخش مولد جامعه خارج شده و وارد سرمایه سرگردان شده است و سرمایه سرگردان بسیار خطرناک است برای جامعه چون با هر جنبش بازار را به هم می‌زنند که  این را در بازار سکه ارز و طلا و در بازار بورس هم می بینیم.

امیرحسین کاکایی مطرح کرد: وقتی پول به‌جای ورود به بخش دلالی، داخل صنعت بچرخد، ارزش‌افزوده واقعی در کشور تولید می‌شود و به‌تدریج اقتصاد کشور مقاوم‌تر می‌شود. با مقاوم شدن اقتصاد کشور، ارزش پول ملی تقویت می‌شود و به‌تدریج درآمد مردم افزایش می‌یابد. آنچه که امروز در بورس یا سایر بازارهای سرمایه‌گذاری از جمله خودرو و مسکن می‌بینیم، ارزش افزوده نیست، بلکه نتیجه کاهش ارزش پول ملی است. اما وقتی تولید بالا برود و بورس رونق پیدا کند، می‌توان از ارزش‌آفرینی واقعی صحبت کرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: