April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۲۸۰۳۸
۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۳
0
در حالی که این خودروی بی کیفیت بیش از یک سال است که افزایش قابل توجه قیمت را تجربه کرده است اما، به زودی برای همیشه از گردونه تولید نارنجی های جاده مخصوص خارج شده به خاطرات خواهد پیوست .

به گزارش خبرنگار پول نیوز، پراید به دلیل قیمت پایین نسبت به تمام خودروهایی که در ایران وجود دارد، اکثر مردم توجه ویژه‌ای به خصوص نسبت به بالا و پایین شدن قیمت آن دارند اما امسال قرار است با این خودرو خداحافظی شود.

تولید پراید از سال ۷۲ توسط سایپا آغاز شد. این خودرو با شکل و شمایل مختلف در دو مدل سدان ۱۳۱ و ۱۳۲، یک مدل هاچ‌بک ۱۱۱، یک مدل ناچ‌بک ۱۴۱ و یک مدل وانت ۱۵۱ به تولید رسید. آنطور که به نظر می‌رسد پراید بعد از ۲۷ سال تولید به خط پایان رسیده و قرار است امسال تولید آن به صورت کامل متوقف شود.
 
این خودرو در حالی که در فروردین سال گذشته قیمتی بین ۴۱ الی ۴۵ میلیون تومان داشت اما؛ شرایط به گونه‌ای پیش رفت که حتی برای مدتی نرخ آن به حدود ۷۰ میلیون تومان نیز رسید!
 
امیرحسن کاکایی به عنوان یکی از کارشناسان بازار خودرو  عنوان می کند: قیمت پراید در آینده در بازار بالا خواهد رفت. این مسئله نیز ۲ دلیل دارد که یکی از آن‌ها مربوط به قیمت ارز است. دیگری نیز به این دلیل است که چون جایگزین پراید یعنی تیبا ۲۰ میلیون تومان گران‌تر خواهد بود بنابراین مردم ترجیح می‌دهند پراید را خریداری کنند. پراید حتی برای مدتی به ۷۳ میلیون تومان هم رسید که کاملا غیر منطقی بود. کالایی مثل خودرو در حال حاضر تقریبا مانند طلا شده است. به هر حال هر اتفاقی در اقتصاد کشور بیفتد و حتی اگر تولید بالا برود قیمت‌های فعلی پایین نمی‌آید و فقط می‌توان گفت این نرخ‌ها افزایش پیدا نمی‌کنند. قیمت خودرویی مانند پراید به صورت منطقی حدود ۵۰ میلیون تومان است که در قیمت‌گذاری دستوری به حدود ۶۰ میلیون تومان نیز رسید. حتی بعد از آن به ۷۰ میلیون تومان نیز رسید و به نوعی حباب ایجاد شد.
 
مهمترین خودرویی که پیش از این از خط تولید ایران خداحافظی کرده است پیکان بود، خودرویی نوستالژیک با انبوهی از خاطرات ریز و درشت نسلی که حالا گذر عمر و سپیدی مویشان را به نظاره نشسته اند.
 
پراید در اصل در شرکت مزدا ژاپن با سفارش فورد، شرکت مادر، طراحی شد. نسل اول این خودرو که در سال‌های ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۳ تولید و در ژاپن با نام مزدا ۱۲۱ و در آمریکای شمالی توسط شرکت فورد با نام فورد فستیوا فروش رفت. این مدل همچنین با نام کیا پراید از ۱۹۸۷ تا ۲۰۰۰ در شرکت کیا موتورز کره جنوبی تولید شد و در سال ۲۰۰۱ خط تولید آن به سایپا فروخته شد.شرکت سایپا با ایجاد زنجیره‌ای از قطعه سازان فنی در گروه سایپا و با حمایت از قطعه سازان بخش خصوصی سعی در ساخت داخل نمودن خودروی پراید نمود و آنرا با نامهای نسیم (پراید هاچ بک)، صبا (پراید سدان) و سایپا ۱۳۲ و سایپا ۱۳۱ و سایپا ۱۱۱ و سایپا ۱۴۱ و وانت پراید (سایپا ۱۵۱) در ایران عرضه کرد. در زمستان سال ۱۳۸۹ شرکت سایپا محصولات را بر پایه پلتفرم پراید متوقف کرد و تولید بر اساس پلتفرم X100 را آغاز کرد و محصولات خود را با نام‌های جدید سایپا ۱۱۱، سایپا ۱۳۱، سایپا ۱۳۲، سایپا ۱۴۱ تولید می‌کند.
 
این خودرو که بیشترین میزان تولید را در بین خودروهای مونتاژ ایران دارد از نظر ایمنی انتقادات زیادی را متوجه خود کرده است.
 

نبود استانداردهای ۸۵ گانه علت توقف تولید پراید

 
مسئله اساسی که منجر به توقف تولید این خودروها می‌شود به استانداردهای ۸۵ گانه مربوط است. پراید و ۴۰۵ به این دلیل که توانایی پاس کردن این استانداردها را ندارند پس از کش و قوس‌های مختلف قرار است تولید آن‌ها به زودی متوقف شود. البته این نکته را نیز باید گفت که علاوه بر استانداردهای ۸۵ گانه مسئله تولید خودروهای یورو ۵ نیز از سال ۹۹ وجود دارد که همچنان در مورد این قضیه نیز صحبت‌های گوناگونی می‌شود. خودروسازان این موضوع را مطرح می‌کنند که تا زمانی سوخت یورو ۵ وجود ندارد ساخت چنین خودروهایی صحیح نیست.
 
در آخرین مجمع عمومی عادی فوق‌العاده شرکت سایپا (در آخرین روز کاری سال ۹۸) اعلام شد که تولید انواع پراید تا خرداد ماه سال ۹۹ متوقف خواهد شد. در این مجمع که مجوز افزایش سرمایه سایپا هم صادر شده بود مدیر عامل سایپا از توقف تولید انواع پراید تا خرداد ماه سال ۹۹ خبر داده است.
 
به نظر می رسد اگر این توقف کامل تولید موفق عمل کند این نقش به خودروهای ٢٠٦ و ٤٠٥ منتقل و ‏بیشترین تصادفات به اسم این خودروها ثبت شود، چون بعد از پراید، این دو خودرو بخش عمده‌ای از بازار را ‏به خود اختصاص می‌دهند. البته اینکه 27 سال یک خودرو را تولید کنیم هم تأثیر زیادی روی بی‌کیفیتی آن ‏دارد ضمن اینکه با توجه به قیمت پراید نمی‌توان انتظار بیشتری از آن داشت.
 
حال اگر سیاست‌گذاران تولید خودرو همچنان بخواهند خودرویی با این قیمت تولید کنند، ‏نمی‌توانند خودروی باکیفیت‌تری به بازار عرضه کنند چون با این قیمت نمی‌شود خودروی امنی ساخت که ‏اگر می‌شد چینی‌ها با توجه به توانایی بالایی که در تکنولوژی ساخت خودرو دارند، تاکنون این کار را انجام ‏داده بودند بنابراین بعید است که محصول جانشین پراید خودروی باکیفیت‌تری نسبت به خود آن باشد.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: