April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۲۸۹۲۴
۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۵
0
وزیر نفت در جلسه ستاد جهش تولید با اشاره به ورود شرکت ایرانی جایگزین توتال و سی ان پی سی برای پروژه حفاری پارس جنوبی از بهره‌برداری از ۱۷ واحد پتروشیمی جدید در سال ۹۹ خبر داد.

به گزارش پول نیوز، میدان فوق عظیم مشترک پارس جنوبی گنبد شمالی در خط مرز آبی ایران و قطر در خلیج فارس و در فاصله ۱۱۵ کیلومتری ساحل جنوبی ایران قرار گرفته و این میدان که امروزه بیش از ۴۰ درصد از ذخایر گازی ایران و نزدیک به ۵۳ درصد از تولید گاز کشور را داراست، بعد از انقلاب اسلامی کشف شد.
 
توسعه فاز 11 پارس جنوبی با کنسرسیومی به رهبری شرکت توتال فرانسه قرار بود به سرانجام برسد اما توتال از این پروژه خارج شد و بلاتکلیفی فراوانی را در آن دوره رقم زد. پس از مدتی زنگنه گفت: شرکت CNPC چین رسما جایگزین توتال برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی شده است. تحریم ها اثر خود را گذاشت و مدتی بعد وزیر نفت ضمن تائید خبر کناره‌گیری شرکت «سی‌ان‌پی‌سی‌آی» چین از طرح توسعه فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی از واگذاری این پروژه به شرکت های ایرانی خبر داد.
 
بیژن نامدار زنگنه امروز در  هفتمین نشست  ستاد راهبری و برنامه ریزی جهش تولید، گفت:  طرحهای صنعت نفت وگاز به دلیل حجم بالای سرمایه گذاری و نیاز به تکنولوژی پیشرفته، صرفا تولید نفت خام را در پی نخواهد داشت بلکه حجم بالای از ساخت و ساز را نیز در کشور ایجاد خواهد کرد.

وزیر نفت با بیان اینکه، مهمترین هدف دولت تکمیل پروژه پارس جنوبی است  گفت: پس از تکمیل 17 فاز این پروژه 750 میلیون متر مکعب گاز تولید و در نتیجه 1000 میلیون‌متر مکعب گاز به شبکه سراسری عرضه خواهد شد.

وی افزود، در سال 1399 میتوان‌ انتظار داشت که 17 واحد پتروشیمی به بهره برداری برسد که 6 میلیارد دلار تولید محصول جدید در پی خواهد داشت.

زنگنه ادامه داد، گاز رسانی از ایران‌شهر به کنارک و همچنین تکمیل فاز 4 پروژه ستاره خلیج فارس در دستور کار خواهد بود.

به گفته وزیر نفت: تا پایان دولت قرارداد میدانهای مشترک نهایی خواهد شد و پروژه‌های مربوطه فعال خواهند شد.

مهندس زنگنه تاکید کرد، پروژه حفاری فاز 11 پارس جنوبی که از سوی توتال و شرکت چینی  سی ان پی سی متوقف شده بود توسط یک‌شرکت ایرانی مجددا فعال خواهد شد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: