May 2024 15 / چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۲۹۰۳۶
۲۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۹
0
خانه تاریخی عباسیان یکی از شاهکارهای معماری ایران است که به عنوان نامزد دریافت جایزه زیباترین بنای مسکونی ایرانی – اسلامی در نظر گرفته شده است.
به گزارش پول نیوز، خانهٔ عباسیان در سال‌های ۱۲۴۵ تا ۱۲۵۰ هجری در محله سلطان امیراحمد کاشان بنا شده و از لحاظ معماری و تزئینات حائز اهمیت است. این مجموعه تاریخی همزمان با دوره قاجار توسط حاج محمدابراهیم تاجر کاشی که از تاجران معروف چینی و بلور در کاشان بود ساخته شد.

این مجموعه وسعتی بالغ بر ۵۰۰۰ متر مربع و زیربنایی در حدود ۷۰۰۰ متر مربع دارد و دارای ۵ طبقه و ۵ حیاط می‌باشد. معماری خانه تاریخی عباسیان به سبک معماری گودال باغچه است که در این سبک معماری، بنا پایین تر از سطح کوچه ساخته می‌شود و اصطلاحا گود است تا خانه به آب قنات دسترسی داشته باشد و فشار آب مورد نیاز برای جریان داشتن تامین شود.

جلوه‌هایی از معماری اصیل ایرانی - اسلامی در طرح‌های بدیع و نقش‌های گچبری و تزئینات خود را به نمایش گذاشته و این زیبایی به حدی چشم‌نواز است که طبق نظر کارشناسان این مجموعه به عنوان نامزد دریافت جایزه زیباترین بنای مسکونی ایرانی - اسلامی در نظر گرفته‌اند.
 

عکس: علیرضا شاه حمزه
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: