کد خبر: ۳۲۹۵۶۴
۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۵
0
درحالی که شهرداری، طرح خانه‌های ۳۵ متری برای کمک به جوانان را به وزارت کشور ارائه داده اما، برخی کارشناسان با معتقدند این طرح با فرهنگ ایرانی منافات دارد و به نوعی ترویج تجردگرایی و حتی ازدواج سفید است.

به گزارش خبرنگار پول نیوز، از آنجا که تامین مسکن جوانان همیشه به عنوان یک دغدغه در سطح جامعه مطرح بوده و به دلیل وضعیت اقتصادی کشور که روز به روز نامساعدتر می شود این موضوع داغ تر شده و به معضل بزرگی برای جوانان تبدیل شده است. به طوری که باارقام عجیب و غریب خانه ها، خرید خانه برای یک جوان با درآمد معمولی هم به رویا تبدیل شده است.

نگاه دولتها به مقوله مسکن در ایران با فراز و نشیب‌های گوناگونی برخوردار بوده است. ایده‌ها و طرح‌های حوزه مسکن در هر دولتی متفاوت با دولت بعدی بوده و در برخی موارد هم ایده‌ها مکمل یکدیگر عمل کرده‌اند.

یک نگاه تاریخی گذرا نشان می‌دهد از ابتدای انقلاب تا پایان جنگ نگاه دولتها به مسکن نگاه سوبسیدی بود که از طریق یارانه مستقیم مسکن اعمال می‌شد.

این دوران نیز البته خالی از ایده‌ها نبود؛ ایده‌هایی که به جای شعار، بیشتر جنبه عملیاتی داشت. واگذاری زمین از طریق سازمان زمین شهری و حواله مصالح از بارزترین شیوه‌هایی بود که خیلی‌ها آن را به یاد دارند. در این بین، ارگان‌ها و خانواده‌های طبقات پائین فرصتی یافتند که با دریافت زمین که البته خیلی هم رایگان نبود و برای ثبت نام آن باید 500تومان می‌پرداختند شانس خانه دار شدن را پیدا کنند.

هرچه جلوتر رفتیم به دلیل شرایط اقتصادی جامعه این موضوع و سبک و شیوه خرید خانه تغییر کرد. با شروع دوره احمدی نژاد وضعیت مسکن جنبه شعاری و پوچ به خود گرفت و ایده‌ها در حد شعار مطرح شد. هنوز 3 سال از روی کار آمدن دولت احمدی نژاد نگذشته بود که قیمت مسکن در تهران 78 درصد جهش کرد. دولت بلافاصله قانون مسکن مهر را به مرحله اجرا گذارد که ساخت مسکن بیابان و بدون امکانات بود. با این حال در سال 88 وقتی پیمانکاران ساخت و سازها در بیابان را آغاز کردند ناگهان قیمت مسکن منفی 14 درصد افت کرد.

اکنون و در دولت روحانی ایده جالب تری مطرح شده و آن ساخت خانه‌های 25 متری برای مردم است. اما اصل این ایده از کجا ناشی شده است؟

بخش خصوصی وقتی متوجه شد از دولت آبی گرم نمی شود، برای تامین مسکن جوانان که به عنوان یک دغدغه در دستور کار شورای عالی مسکن قرار گرفته، پیشقدم شد و پیشنهاد ساخت برج‌های مسکونی با واحد‌های ۲۵ تا ۳۵‌متری در مناطق مرکزی پایتخت را به دولت ارائه کرد. محتوای این بسته بر محور تسهیل شرایط صاحبخانه شدن جوانان طراحی شده بود، به طوری که زوج‌های جوان و دانشجویان می توانستند در صورت ساخت چنین خانه‌هایی آن را به یک سوم قیمت واحدهای مسکونی معمولی خریداری کنند. قیمت فروش این خانه‌ها یک سوم قیمت واحد‌های مسکونی معمولی بود. با ساخت خانه‌های ۲۵‌متری مدت زمان انتظار برای خانه‌ دار شدن از ۱۷ سال در آن زمان به ۵/۵سال کاهش می یافت.

حال عبدالرضا گلپایگانی معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران روز گذشته از ارسال طرح خانه‌های کوچک مقیاس (35 متری) به وزارت کشور خبر داده و گفته است: این موضوع در کارگروه ویژه مسکن در حال بررسی است و منتظر تصمیم نهایی هستیم.

گلپایگانی افزود: پیشنهاد این طرح به وزارت کشور ارسال شده، در کارگروه ویژه مسکن در حال بررسی است و منتظر تصمیم نهایی هستیم . افرادی که  نگران هستند که مقیاس 35 متری با سبک زندگی و فرهنگ ایرانی همخوانی ندارد، باید به محله کَن سری بزنند که خانه‌ها کوچک است اما دقیقاً مانند معماری ایرانی و سبک فرهنگ ایرانی ساخته شده است.

وی با بیان اینکه متولی اصلی این موضوع سازمان نوسازی است و در ضوابط طرح تفصیلی اجازه ساخت واحدهای 35 متری وجود دارد، تاکید کرد: طبق این طرح به هر ساختمان اجازه داده شده تا 20 درصد واحدهایش را کوچک مقیاس و حداکثر 35 متر بسازد.

طی ماه‌های گذشته چند بار موضوع ساخت واحدهای 20 تا 35 متری مطرح شده که هر بار نیز وزارت راه و شهرسازی مخالفت خود را با این برنامه اعلام کرده است. مهرماه سال گذشته  پیروز حناچی شهردار تهران از ارائه طرحی برای به اصطلاح ساماندهی عرضه و تقاضا بازار مسکن به هیئت دولت خبر داد.

طرحی که در قالب آن پیروز حناچی با استفاده از ظرفیت انبوه‌سازان و برخی تخفیفات شهرداری به دنبال ساخت واحدهای مسکونی 30 متری برای اسکان مردم پایتخت است. وزیر راه و شهرسازی حدود یک ماه بعد به این طرح چنین واکنشی نشان داد: «هیچ برنامه‌ای برای ساخت واحدهای مسکونی 30 و 40 متری در وزارت راه و شهرسازی وجود ندارد و از چنین ایده‌ای نیز حمایت نمی‌کنیم.»

فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان با بیان این‌که هزینه اسکان در تهران به شدت گران است و باید با استفاده از ابزارها و سیاست‌ها برای مسکن خانوارهای ایرانی برنامه‌ریزی کنیم، گفت:‌ در کشورهای دیگر مانند ژاپن چنین اتفاقی افتاده و واحدهای مسکونی کوچک متراژ را ساخته‌اند.

پورحاجت تصریح کرد:‌ برنامه‌ریزی برای خانه‌دار کردن دهک‌های خاص جامعه یکی از الزامات دولت‌هاست اما باید به این مسئله توجه شود که آیا ساخت خانه‌های 35 متری مورد مقبولیت جامعه قرار می‌گیرد. ایرانی‌ ها به لحاظ فرهنگی دوستدار خانه‌های بزرگ و فضای سبز هستند، حال چه اتفاقی افتاده و  به این وضعیت رسیده‌ایم که شهرداری به دنبال ساخت مسکن 35 متری است.

مهرماه سال گذشته مهدی برزگر کارشناس مسکن طرح خانه‌های کوچک متراژ را عاملی برای ترویج ازدواج‌های سفید عنوان کرد و گفت: شاید ایده ساخت مساکن خوابگاهی یا پانسیونی برای کشورهای غربی که در آن متوسط بعد خانوار کمی بیش از 2 است و مفاهیمی هم‌چون ازدواج سفید و زندگی مجردی را علی‌الظاهر پذیرفته‌اند، توجیه داشته باشد.

وی افزود: یکی از چالش‌های مهمی که امروز، کشور و نظام مدیریتی کشور با آن روبه‌روست، چالش تأمین مسکن است. در باب تأمین مسکن، نکته قابل تأمل اینجاست که قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران، صرفاً به تأمین مسکن تأکید نداشته، بلکه علاوه بر تأمین مسکن، بر کیفیت مسکن نیز توجه ویژه دارد. از همین‌روست که در بند 12 اصل سوم قانون اساسی، "برطرف‌ساختن هر نوع محرومیت در حوزه مسکن را از وظایف دولت دانسته است" و در اصل سی و یکم همین قانون نیز "داشتن مسکن متناسب با نیاز را حق هر فرد و خانواده ایرانی می‌داند".

وقتی رییس جمهور کشور سال 96 خانه های 80 متری مسکن مهر را به قوطی کبریت تعبیر میکند باید دید برای این خانه ها چه عنوانی درنظر می گیرد.

واقعیت این است که با توجه به فرهنگ فعلی جامعه ما و با توجه به عدم شناخت همگانی ممکن است بسیاری از افراد این نوع خانه‌ها را به قفس تشبیه کنند، این در حالی است که اگر امکانات لازم در اجرای این نوع خانه‌ها تدارک دیده ‌شود با توجه به رعایت کامل اصول معماری، این نوع خانه‌ها از بسیاری از خانه‌های موجود که حکم سرپناه دارند، عملکرد قابل دفاع تری خواهند داشت و آرامش بسیار بیشتری برای ساکنان خود به ارمغان می‌آورند، به طوری که افراد ساکن، کوچکی این نوع خانه‌ها به چشمشان نخواهد آمد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: