May 2024 06 / دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
سیل عظیم متقاضیان برای خرید گوشی‎ همراه
کد خبر: ۳۳۰۲۴۶
۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۸
0
این روزها که هیچ کالایی قصد ارزانی ندارد و موبایل هم از این مورد مستثنا نیست، به عوامل افزایش قیمت تلفن همراه در بازار یک عامل دیگر به نام اپلیکیشن "شاد" نیز اضافه شده است. نرم افزاری که عدالت آموزشی و بازماندگی از تحصیل را به چالش می‌کشد.

به گزارش خبرنگار پول نیوز، بازار موبایل کشور با افزایش ناگهانی تقاضا و تاحدودی کاهش عرضه به دلایل مختلف از جمله افزایش نرخ دلار و عدم تخصیص ارز به واردات موبایل با نبود توازن جدی مواجه شده است. این موضوع تا حد زیادی باعث افزایش قیمت انواع گوشی تلفن همراه شده است.

زمانی‌که قرار شد آموزش آنلاین دانش‌‎آموزان روی پلت‌فرم اپلیکیشن «شاد» انجام بگیرد، سیل عظیمی از متقاضیان گوشی‎ همراه راهی بازار شد. عده ای توان مالی داشته و قصد خرید گوشی دارند، عده ای هم گوشی های قدیمی خود را به دست گرفته و راهی مغازه های تعمیر موبایل شده تا بلکه بتوانند گوشی خود را به روز کرده و از آن استفاده کنند.

در واقع استفاده از امکانات آموزشی در این برهه بستگی به داشتن یک گوشی تلفن همراه جدید دارد که بتوان اپلیکیشنی روی آن نصب کرد تا کودک از آموزش ها بهره ببرد.

این موضوع از دو جهت با چالش مواجه است . از جهت اول، چنین تصمیمی از سوی وزارت آموزش و پرورش عدالت آموزشی را زیر سوال می برد چون مسلما بسیاری افراد هستند که توان تهیه این اپلیکیشن را ندارند.

اینکه تصمیمات در اتاق فکر مسئولان آموزشی کشور چگونه گرفته می شود و چه کسانی مشاوران این مسئولان هستند که هر روز با تصمیمات گوناگون خرج روی دست خانواده ها میگذارند و حتی ذره ای به این فکر نمی کنند که قشر عظیمی از جمعیت، در شرایط اقتصادی مساعدی نیستند و شاید توان خرید تلفن همراه مدل بالا را ندارند، جای سوال و تامل است.

هرچند تلاش آموزش و پرورش برای ادامه تحصیل و روند تحصیلی دانش‌آموزان در دوران کرونایی از طریق همکاری با صدا و سیما بر کسی پوشیده نیست، اما باید در نظر داشت که پیش از انجام هر اقدامی، آماده کردن زیرساخت‌های لازم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. استفاده از صدا و سیما به نوعی وضعیت تحصیلی در دوران ۸ ساله جنگ تحمیلی را تداعی می‌کند که بنابر وضعیت موجود در بسیاری از مناطق کشور درس خواندن و مدرسه رفتن با دشواری‌های زیادی روبرو بود. قطع پی در پی برق و یا ناتوانی خانواده‌ها در تهیه تلویزیون برای استفاده از برنامه‌های آموزشی، هرچند امروزه قدری نامانوس است اما واقعیتی است که متاسفانه جامعه ایران در آن زمان با آن روبرو بود و دست و پنجه نرم می‌کرد. حتی در آن دوران هم تنها دانش‌آموزانی که از وضعیت اقتصادی مساعدی برخوردار بودند و در شهرهای برخوردار زندگی می‌کردند، نسبت به سایرین در مناطق محروم از مزایای بیشتری برخوردار بوده و عدالت آموزشی در مورد آن‌ها بیشتر اجرا می‌شد.
 
اما جنبه دوم این موضوع افزایش تقاضا برای افرادی است که تا حدودی توان مالی خرید یک تلفن همراه را داشته اما با کاهش عرضه مواجه شده اند.

حال این موضوع سبب شده تا طبق معمول با افزایش تقاضا برای یک محصول قیمت ها لحظه ای تغییر کند و مردم را با مشکل مواجه کند. لازم است باز تاکید کنیم که ناظران هم وظایفشان گویی فقط بر روی کاغذ تعریف شده و جنبه عملی برایشان ندارد.

افزایش قیمت گوشی ها درحالی بود که پیش از این نیز به گفته فعالان بازار موبایل، قیمت گوشی در کشور به‌خاطر افزایش قیمت دلار افزایش یافت. به هر حال، بعد از شیوع کرونا، عملا فرآیند واردات این کالا به کشور با توجه به عدم فعالیت کشور‌های صادرکننده با مشکل جدی روبه‌رو شد.

در شرایطی که انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی در فروردین‌ماه اعلام کرده بود که در پی شیوع ویروس کرونا عرضه گوشی‌های هوشمند با کاهش ۳۸ درصدی نسبت به سال گذشته مواجه شده، حال با تعطیل شدن مدارس، نظام آموزشی کشور به سمت استفاده پر سرعت از فضای مجازی و سامانه «شاد» حرکت کرد که همین موضوع افزایش شدید تقاضا در بازار تلفن همراه کشور را در پی داشت. در این راستا، انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی بیانیه‌ای منتشر کرد که از افزایش قیمت تلفن همراه در روز‌های اخیر خبر داد.

این انجمن اعلام کرد: اگر توقف‌های متعدد و زمان‌بر در ثبت سفارش و تخصیص ارز به شیوه حاضر ادامه پیدا کند، با معضل بزرگ کمبود جهانی کالا و افزایش بی‌سابقه بیش از ۳۰ درصدی قیمت‌ها مواجه خواهیم شد.

براساس اظهارات انجمن واردکنندگان موبایل در این بیانیه، ادامه تعطیلی مراکز آموزشی و به تبع آن تمرکز بر آموزش آنلاین و البته معرفی برنامه کاربردی شاد برای استفاده آموزشی دانش‌آموزان، تقاضای موبایل را در بازار افزایش داده است.

در شرایط فعلی که سیل عظیمی از تقاضا در بازار پدید آمده، کالا در سطح عرضه به حداقل رسیده است. قیمت ارز افزایش یافته و تخصیص ارز به واردات موبایل داده نمی‌شود احتمال از سرگرفتن قاچاق با سوءاستفاده از رویه مسافری به بهانه عدم تامین کالا توسط واردکنندگان، تهدیدی جدی است که باید چاره‌ای برای آن اندیشیده شود.

انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی برای چاره‌جویی و بهبود اوضاع این روزهای بازار موبایل، از تمام دستگاه‌های ذی‌ربط همچون وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) و بانک مرکزی درخواست دارد تا نسبت به تخصیص ارز موردنیاز برای واردات موبایل اقدام و فرآیند ثبت‌سفارش و ترخیص را تسریع کنند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: