May 2024 06 / دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
سوددهی پس از دو سال زیان؛
کد خبر: ۳۳۰۶۰۲
۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۵
0
برخلاف دو سال مالی اخیر، «دزهراوی» موفق به شناسایی سود شد و رشد نرخ ها در کنار افزایش مقداری فروش کمک حال شرکت بود.

به گزارش واحد تحلیل و ارزیابی پول نیوز (تاپ)، شرکت «داروسازی زهراوی» از جمله شرکت های پرحاشیه و البته پربازده بازار سرمایه به شمار می رود که هر از گاهی شاهد جهش بلند قیمت سهام این داروساز هستیم.

بر اساس این گزارش، این شرکت که در سال 97 متحمل زیان خالص 177 ريالی به ازای هر سهم شده بود، در سال 98 به سود هر چند اندک 40 ريالی رسید.

روی «دزهراوی» سبز شد

 

علت اصلی سودده شدن این داروساز پس از دو سال زیاندهی، افزایش 77 درصدی درآمدهای عملیاتی است. ضمن این که نرخ های فروش رشد کرده، مقدار فروش نیز با افزایش همراه شده و البته شرکت برای سال 99 نیز رشد مقداری فروش را پیش بینی کرده و احتمال داده با افزایش نرخ ها به درآمد 4 هزار و 630 میلیارد ريالی دست یابد که 32 درصد بیش از مبلغ فروش سال 98 است. شرکت قصد دارد اقدام جدي در جهت تداوم روند اخذ افزايش قيمت هاي فروش محصولات خود به سبب افزايش نرخ ارز و افزايش نرخ هزينه هاي جاري انجام دهد.

نسبت بهاي تمام شده به فروش در سال 99 برابر با ۶۷ درصد است؛ این نسبت در سال 98 حدود 65 درصد بود.

«دزهراوی» در سال 98 آزمايشگاه ميکروبيولرژی را راه اندازی کرد و قصد دارد تا پایان سال 99 سايت توليد محصولات بيوتکنولوژي را به بهره برداری برساند. 154 میلیارد ريال سرمایه برای تکمیل این طرح کنار گذاشته شده است.

روی «دزهراوی» سبز شد

 

یکی از معضل های اصلی و اساسی این داروساز، تسهیلات مالی سنگین است که هزینه مالی گزافی را به شرکت تحمیل می کند. در سال 98 بالغ بر 845 میلیارد ريال هزینه مالی ثبت شد. «دزهراوی» بیش از 3 هزار و 439 میلیارد ريال مانده تسهیلات بانکی در پایان سال 98 دارد. شرکت نسبت به تعیین تکلیف کلیه تسهیلات سررسید شده خود اقدام کرد و در طی سال مذبور علاوه بر اخذ بخشودگی از بانک ها بابت تسویه قسمتی از مانده تسهیلات، مبلغی از اصل و فرع را پرداخت کرد و مانده تسهیلات نسبت به سال 97 کاهش پیدا کرده است.

«دزهراوی» درنظر دارد در جهت تامين منابع مالي و نقدينگي كافي در جهت سرمايه در گردش درخواست افزايش سرمايه از محل آورده نقدي و مطالبات حال شده سهامداران را ارائه کند. علاوه بر این، شركت قصد دارد روند موثر سیاست های وصول مطالبات از شركت هاي پخش را با جدیت تداوم بخشد و در اين زمينه برنامه ريزي هاي لازم به كمك هلدينگ درجهت وصول مطالبات از شركت هاي گروه و پيگيري لازم از شركت هاي غير گروه در جهت كاهش دوره وصول مطالبات و به تبع آن كاهش هزينه هاي مالي اقدام کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: