به گزارش پول نیوز، در حالی که هفته های گذشته خبر توقف تولید پراید در تمام رسانه ها منتشر شد و طبق گفته مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا این اقدام دوماه زودتر از موعد مقرر نیز صورت گرفته حال، سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صنعت امروز با اشاره به نوسانات بازار خودرو و سوء استفاده سوداگران از فضای فعلی بازار، از بررسی تداوم تولید پراید مدل ۱۳۱ با حضور مراجع تصمیم گیر تا ساماندهی بازار خودرو خبر داده است.
ماه گذشته در گزارش اعلام کردیم که در حالی که این خودروی بی کیفیت بیش از یک سال است که افزایش قابل توجه قیمت را تجربه کرده است اما، به زودی برای همیشه از گردونه تولید نارنجی های جاده مخصوص خارج شده به خاطرات خواهد پیوست.
اوایل اردیبهشت ماه مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا از توقف تولید دومین مدل پراید خبر داد و گفت: آخرین پراید۱۱۱ از محصولات خانواده X۱۰۰ گروه خودروسازی سایپا در روز پنجشنبه چهارم اردیبهشت ماه ۹۹ تولید شد و بهاین ترتیب تولید دو مدل ۱۳۲ و ۱۱۱ از مجموع سه مدل خودروهای سواری پراید برای همیشه از سبد محصولات سایپا در بازار ایران خارج شد.
طبق مصوبه شورای عالی استاندارد قرار شد تولید پژو ۴۰۵ جی الایکس از ابتدای خرداد ۹۹ و تولید پراید مدل ۱۳۱ نیز تا پایان تیر ۹۹ متوقف شود. دلیل این تصمیم گیری عدم توانایی پراید در پاس کردن استانداردهای 85گانه خودرو است که رعایت آنها از سوی شورای عالی استاندارد برای همه خودروسازان الزامی شده است.
تولید
پراید از سال ۷۲ توسط سایپا آغاز شد. این خودرو با شکل و شمایل مختلف در دو مدل سدان ۱۳۱ و ۱۳۲، یک مدل هاچبک ۱۱۱، یک مدل ناچبک ۱۴۱ و یک مدل وانت ۱۵۱ به تولید رسید. آنطور که به نظر میرسید پراید بعد از ۲۷ سال تولید قرار بود به خط پایان برسد اما؛ به نظر می رسد تولید این خودرو به بهانه تنظیم بازار ادامه خواهد یافت.
این خودرو در حالی که در فروردین سال گذشته قیمتی بین ۴۱ الی ۴۵ میلیون تومان داشت اما؛ شرایط به گونهای پیش رفت که حتی برای مدتی نرخ آن به حدود ۹۰ میلیون تومان نیز رسید!
عدم توقف تولید پراید، داستان تکراری طی سال های قبل بوده است به طوری که چندین بار برای توقف تولید این خودرو برنامه ریزی شده بود اما هیچگاه عملیاتی نشد. هرچند مدتی بحث جایگزینی تیبا به جای پراید مطرح شد و حتی قرار بود خودروهای دیگر نیز برای جایگزینی پراید به تولید برسند اما در نهایت تولید این خودرو ادامه یافت. کمااینکه به عنوان مثال قرار بود پراید تا پایان سال 96 از چرخه تولید خارج شود که این بار هم اجرایی نشد.
مهدی جمالی، مدیرعامل سابق سایپا در سال 96 در مورد حذف تدریجی پراید از چرخه تولید گفته بود: فکر میکنیم خودروی تیبا جایگزین مناسبی برای پراید باشد که در محدوده قیمتی همین خودرو نیز قرار دارد. با افزایش تولید تیبا، سعی خواهیم کرد به مرور این خودرو را جایگزین پراید کنیم.
اما این اتفاق عملی نشد و این در حالی بود که پلیس بارها و بارها بر
ناایمن بودن پراید تاکید کرده و از سهم بالای این خودرو در تصادفات خبر داده است.
نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد نیز در سال 96 گفته بود: پراید استانداردهای قدیمی را پاس کرده است، اما به صورت کلی چون استانداردهای ما سختگیرانهتر شده این خودرو نمیتواند استانداردهای جدید را پاس کند.
وی در سال گذشته نیز اعلام کرده بود:
خودروسازان برنامه ادامه تولید برخی خودروهای قبلی در دستور کار دارند و در عین حال اگر شرایط ایجاب کند، خودروهای جدید نیز جایگزین خودروهایی که تولیدشان متوقف شده، خواهد شد.
رئیس سازمان ملی استاندارد حتی این را هم گفته بود که در مورد توقف سایر خودروهای قدیمی نیز طی 6 ماه آینده گزارشی توسط سازمان ملی استاندارد تنظیم و به شورای عالی استاندارد ارائه خواهد شد تا به تصویب برسد.
وی گفته بود: ممکن است تولید خودروهای دیگر نیز متوقف شود که البته باید وزارت صنعت برای جایگزینی این خودروها برنامهریزی کند.
در این شرایط باید منتظر ماند و دید که آیا شورای عالی استاندارد و وزارت صنعت این بار هم مقابل خودروسازان کوتاه می آیند و اجازه تولید خودروهای غیرمنطبق با استانداردهای مصوب کشور را می دهند یا اینکه ترمز تولید پراید برای همیشه کشیده خواهد شد؟ اتفاقی که می تواند خودروساز را به طراحی و تولید خودروی جایگزین برای ادامه حیات خود ترغیب کند.