کد خبر: ۳۳۰۷۴۰
۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۸
0
معاون اول رئیس‌جمهور گفت: دولت ایران دولتی ثروتمند است که بر اساس برآوردهای انجام‌شده وزارت اقتصاد، بدون در نظر گرفتن دارایی‌های ملی، نفت، گاز و معادن، دارایی‌های دولت ایران هفت هزار هزار میلیارد تومان است.
به گزارش پول نیوز، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در جلسه با اعضای هیئت عامل بانک مرکزی و مسئولین نظام بانکی کشور با تبریک میلاد امام حسن مجتبی (ع) و آرزوی قبولی طاعات و عبادات همگان در ماه مبارک رمضان، درگذشت رحیمی انارکی مدیرعامل فقید بانک مسکن و ۸۰ نفر از کارکنان خدوم نظام بانکی کشور به دلیل ابتلا به بیماری کرونا را به خانواده های آنان تسلیت گفت.
جهانگیری شرایط پیش رو را شرایطی خطیر توصیف و تصریح کرد: امروز با پدیده بیماری کرونا که پدیده ای جهانی است روبرو هستیم و این بیماری تفاوتی میان اقشار فقیر و غنی، کشورهای صنعتی و غیرصنعتی نمی شناسد و آثار این پدیده تا حدی است که مسایل مختلف اقتصادی، سیاسی و اجتماعی جهان را تحت تأثیر قرار داده است.

جهانگیری گفت: یکی از مهمترین دغدغه های اقتصاددانان این است که دولت ممکن است در چنین شرایطی که با کسری بودجه مواجه می شود به سمت منابع بانک مرکزی برود اما هم در جلسه سران قوا و هم در جلسه ستاد اقتصادی دولت در خصوص کسری بودجه دولت بحث و بررسی شد و عدم استفاده از منابع بانک مرکزی به عنوان خط قرمز دولت مورد توافق قرار گرفت.
معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر اینکه البته باید به واقعیت های پیش رو و مسایل دولت نیز توجه داشته باشیم، خاطرنشان کرد: برخی افراد به گونه ای سخن می گویند که انگار دولت منابع سرشاری در اختیار دارد اما از آن استفاده نمی کند. کسانی که می خواهند در این زمینه اظهار نظر کنند باید از بودجه دولت و هزینه ها و درآمدها آگاهی کافی داشته باشند. دولت هزینه های متعددی نظیر حقوق کارکنان، هزینه های بهداشت و درمان، آموزش و پرورش، دانشگاه ها، نیروهای مسلح و سررسید اوراق مالی دارد که حتی یک روز هم نمی توان پرداخت این هزینه ها را به تأخیر انداخت.
جهانگیری افزود: البته مهمترین جهت گیری دولت در سال 99 مثل سال 98 کاهش هزینه ها است و در این زمینه سختگیری هایی اعمال شده و پس از این نیز اعمال خواهد شد.
معاون اول رییس جمهور یکی از مهمترین راهکارهای دولت برای جبران کسری بودجه را انتشار اوراق مالی دانست و گفت: دولت در سال جاری با پیش بینی هایی که بانک مرکزی انجام داده و با استفاده از عملیات بازار باز به میزان قابل توجهی اوراق مالی منتشر خواهد کرد.
وی ادامه داد:‌ انتشار اوراق مالی به عنوان مهمترین برنامه دولت برای جبران کسری بودجه باید از سوی تیم اقتصادی دولت با محوریت وزارت اقتصاد به صورت جدی دنبال شود چرا که مجلس شورای اسلامی نیز در قانون بودجه مجوز انتشار اوراق مالی به ارزش 80 هزار میلیارد تومان را صادر کرده که البته دولت در نظر دارد بیش از این میزان اوراق منتشر کند.
جهانگیری با بیان اینکه بدهی دولت ایران نسبت به تولید ناخالص داخلی در سطح جهان جزو پایین ترین بدهی ها است، افزود: بدهی های ریالی دولت نیز عدد بزرگی نیست و دولت ایران دولتی ثروتمند است که بر اساس برآوردهای انجام شده وزارت امور اقتصادی و دارایی، بدون در نظر گرفتن دارایی های ملی، نفت و گاز و معادن، دارایی های دولت ایران هفت هزار هزار میلیاردتومان است که تکلیف شده حداقل درصدی از این دارایی ها را مولدسازی کند و بخشی را به فروش برساند.
معاون اول رییس جمهور یکی از برنامه های دولت را فروش و عرضه دارایی های خود در بازار سرمایه عنوان کرد و گفت: عرضه سهام شرکت شستا در همین راستا بوده است و لازم است بانک های عامل نیز به شرکت های زیرمجموعه خود تکلیف کنند که دارایی هایشان را در بازار سرمایه عرضه نمایند.
جهانگیری افزود: وزارت اقتصاد و شورای عالی بورس نیز در همین راستا می توانند مجازات ها و جرایمی را نیز برای شرکت هایی که متعهد شده اند ۲۰ درصد سهام شناور خود را عرضه کنند و عرضه نکرده اند در نظر بگیرند.
معاون اول رییس جمهور حمایت از بخش هایی که در شرایط کرونا آسیب دیده اند را از دیگر سیاست های دولت برشمرد و از پیشنهاد و ابتکار بانک مرکزی برای کاهش نرخ سپرده های بانکی و ارائه ۷۵ هزار میلیارد تومان کمک به آسیب دیدگان کرونا قدردانی کرد.
جهانگیری افزود: 25 هزار میلیارد تومان از این اعتبارات برای کمک به خانوارها با نرخ سود چهار درصد در نظر گرفته شد و پنج هزار میلیارد تومان دیگر نیز از منابع صندوق توسعه ملی برای کمک به بیمه بیکاری اختصاص یافته است.
معاون اول رییس جمهور از آزادسازی سهام عدالت به عنوان فرصتی برای کمک به طبقات ضعیف جامعه یاد کرد و با اشاره به موافقت مقام معظم رهبری برای آزادسازی سهام عدالت در جهت کمک به نیازمندان، گفت: امروز حدود 50 میلیون نفر از جامعه دارای سهام شرکت های مختلف در قالب سهام عدالت هستند که فقط ارزش شرکت هایی که در بورس هستند به تنهایی ۴۰۰ هزار میلیارد تومان است.
جهانگیری در ادامه با بیان اینکه ارز مورد نیاز واردات کالاهای اساسی، مواد اولیه و سایر اقلام برای سال 99 حدود 35 میلیارد دلار است، یکی از برنامه های دولت برای تأمین این میزان ارز را حمایت از صادرکنندگان دانست و افزود: بانک مرکزی باید با استفاده از راهکارها و روش های مختلف، بسته های حمایتی و تشویقی را برای صادرکنندگان تدوین کند و در این راستا 15 کشور همسایه و کشورهایی نظیر چین باید به عنوان هدف اصلی صادراتی مدنظر باشند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: