خوراک این پتروشیمی گران شد
کد خبر: ۳۳۲۴۹۲
۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۳
0
روند صعودی سودآوری «مبین» در سال 98 نیز ادامه یافت و شاهد بهبود فرایند درآمدزایی بودیم.

به گزارش واحد تحلیل و ارزیابی پول نیوز (تاپ)، شرکت «مبين انرژی خليج فارس» گزارش عملکرد سال 98 خود را با اعلام رشد 22 درصدی سود منتشر کرد.

 

بر اساس این گزارش، در دوره منتهی به اسفند 98 این شرکت به ازای هر سهم 2046 ريال سود ساخت و درآمدهای عملیاتی با رشد 17 درصدی به 75 هزار و 128 میلیارد ريال رسید.

 

میزان فروش در حد و اندازه سال 97 بود و اندک بهبود نرخ ها موجب افزایش درآمدها شده است. مهمترین منبع درآمد شرکت، فروش خوراک گاز است که در سال 97 با نرخ 7500 ريال به ازای هر مترمکعب به فروش رسید و در سال 98 به 8222 ريال رسید.

 

نکته قابل ذکر این است که «مبین» چندین طرح توسعه در جهت افزایش تولید بخار، آب و یوتیلیتی را در دست اجرا دارد که تماما در سال جاری تکمیل می شود و به بهره برداری می رسد.

 

علاوه بر این، پروژه احداث واحد متانول پنروشيمي آپادانا را به مرحله اجرا رسانده که انتظار می رود تا پایان نیمه اول سال 1400 این طرح مورد بهره برداری قرار گیرد. احداث این واحد با هدف سرمایه گذاری سود آور در صنایع پایین دستی و ورود به بازار های بین المللی صورت گرفته است.

 

مانده تسهیلات مالی شرکت حدود 4 میلیارد ريال است که رقم بسیار ناچیزی است اما؛ با توجه به نهایی شدن خرید سهام آپادانا، ‌انتظار می روند منابع مالی از محل تسهیلات تامین شود.

 

این شرکت بیش از 3 هزار و 58 میلیارد ريال درآمد متفرقه شناسایی کرده که اغلب آن ناشی از سود سپرده های بانکی و اوراق مشارکت است.

 

به این ترتیب، سود خالص شرکت به رقم 29 هزار و 165 میلیارد ريال رسید اما؛ نکته ای که برای سهامداران «مبین» در این برهه از زمان اهمیت دارد، سود تقسیمی است. همواره «مبین» به سبب در اختیار داشتن سود انباشته قابل قبول، سود نقدی مناسبی در مجامع خود تقسیم می کرد.

 

در مجمع عمومی سال مالی 97 این شرکت بیش از 90 درصد از سود تحقق یافته را تقسیم کرد اما؛ اکنون شرکت تصمیم گرفته به سبب اجرای پروژه های در دست اجرا، حداقل 10 درصد از سود را بین سهامداران تقسیم کند.

 «مبین»

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: