کد خبر: ۳۳۴۰۱۸
۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۵
0
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: شرایط حاکم در دنیا نمی‌تواند در تعاملات و همکاری‌های دو جانبه ایران و روسیه به خصوص تعاملات علمی خللی ایجاد کند و گسترش همکاری‌ها با فعالیت و همکاری محققان، اساتید و مسوولان ۲ کشور محقق خواهد شد.
به گزارش پول نیوز، منصور غلامی ظهر سه شنبه در پنجمین اجلاس روسای دانشگاه های برتر ایران و روسیه اظهار داشت: همکاری های میان ایران و روسیه به ویژه همکاری های علمی برای توسعه پایدار و رونق دانش برای تولید محصولات علمی و دانشی در کشور و منطقه بسیار حائز اهمیت است. 

وی ادامه داد: در سال های اخیر شاهد روابط علمی و تحقیقاتی خوبی در دو کشور بودیم و ظرفیت های خوبی برای افزایش این همکاری وجود دارد. 

وزیر علوم عنوان کرد: امروزه در حال سپری کردن دوره همه گیری بیماری کرونا هستیم. اگرچه این ویروس با استفاده از فضای سایبری کاهش هزینه ها را به دنبال داشته، اما بدون شک چالش های جدی را پیش روی دانشمندان و دانشگاهیان قرار داده است که باید به آنها توجه کرد. 

وزیر علوم تاکید کرد: در این دوره با کاهش فعالیت های میدانی، آزمایشگاهی و کارگاهی مواجه شده ایم که باعث شده در توسعه علوم کاربردی، مهندسی و فناوری چالش ایجاد شود. 

غلامی گفت: به نظر می رسد با کوچک شدن اقتصاد جهانی تولید و تبادل علم در دنیا نیز تحت تاثیر روند نزولی قرار گیرد. اگر صنایع مختلف علمی، گردشگری و رویدادهای ورزشی مهم تحت تاثیر قرار می گیرند تبادل دانشجو نیز تحت تاثیر قرار می گیرد و پروژه های مشترک، دوره های علمی مشترک، تبادل دانشجو، مقالات مشترک و دوره های مشترک تحصیلی با یک توقف رو به رو شده است؛ هرچند نیازمند تلاش و بازگردندن به حالت عادی است.  

وزیر علوم تصریح کرد: اکنون فرصتی به وجود آمده تا از زیر ساخت های موجود در حوزه علم و فناوری برای دوره پسا کرونا بیشتر بیندیشیم و حرکت منطقی و با شتاب خوبی داشته باشیم.

وی در خصوص راه حل های افزایش همکاری دو کشور و در نهایت شتاب علمی در شرایط کنونی اظهار داشت: دسترسی آزاد اعضای هیات علمی و محققان منطقه به دانش تولید شده در هر یک از کشورها، تدوین اطلاعات و دسترسی آسان در سطح منطقه و بین الملل، اعتبار دهی به مدارک دانشگاه های همکار و ایجاد پروتکل های مربوط، توسعه همکاری های دو جانبه و چند جانبه از طریق فضای سایبری، انتقال تجارب مدیریتی و راه حل های توسعه اقتصاد دانشگاهی می تواند بسترهایی را برای جهش و توسعه همکاری فراهم‌کند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: