April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با پول نيوز؛
کد خبر: ۳۳۴۲۷۵
۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۶
0
حیدری با تاکید بر اینکه عرضه سهام عدالت در بورس هیچ اخلالی ایجاد نمی کند، گفت: اگر سهام عدالت به هر طریقی وارد بازار سرمایه شد، در لحظه بسیار کوتاه اثر گذار است اما در طولانی مدت هیچ تاثیری بر این بازار ندارد زیرا عمده سهم هایی که در دست سهامدران قرار دارد مربوط به شرکت هایی با بنیه و بنیان بسیاری قوی است.

به گزارش پول نیوز، پس از ابلاغیه آزادسازی سهام عدالت که توسط مقام معظم رهبری صادر شد با ابلاغ رسمی رئیس سازمان خصوصی‌سازی، ۱۱ اردیبهشت ۹۹ سامانه سهام عدالت برای آزادسازی آماده‌به‌کار شد. بدین ترتیب سهامداران می‌توانستند یکی از دو روش مستقیم یا غیرمستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کنند که در روش مستقیم سهام‌دار قادر به آزادسازی و فروش سهام خود خواهد بود.

بسیاری از کارشناسان در حوزه بازار سرمایه معتقدند که با واگذاری ۱۰ درصد از سهام عدالت، بازار سرمایه دچار ریزش و به عبارتی نابود می‌شود. حال این سوال پیش می‌آید که اگر تمام دارندگان سهام عدالت، ۳۰ درصد از سهم‌های خود را بفروشند؛ چه بلایی بر سر بازار سرمایه می‌آید؟

در همین رابطه علی حیدری کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار پول نیوز اظهار می‌کند: کارشناسان اقتصادی درباره همه مسائل اظهار نظر می‌کنند، اما این به این معنی نیست که درست است شاید از لحاظ احساسی چنین تصمیم و عقیده‌ای گرفته باشند تا واقعیت در این بازار. بنا بر تحقیقات صورت گرفته، واگذاری و یا فروش سهام عدالت اخلالی در بازار سرمایه ایجاد نمی‌کند.

وی افزود: سهام عدالت به هر طریقی وارد بازار سرمایه شود، در لحظه بسیار کوتاه اثر گذار است، اما در طولانی مدت هیچ تاثیری بر این بازار ندارد، زیرا عمده سهم‌هایی که در دست سهامدران قرار دارد مربوط به شرکت‌هایی با بنیان بسیاری قوی است.

حیدری در ادامه عنوان کرد: از این رو این شرکت‌ها به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهند که نوسانات کوچک و کوتاه مدت در بلند مدت بر روی بازار سرمایه اثرات جانبی بگذراند و حتی به گوش می‌رسد که عمده این شرکت ها، به دنبال خرید کل و یک جا سهام عدلت از سهامداران هستند.

وی ابراز کرد: این دولت و تمامی دولت مردان از سال ۱۳۵۰ تا کنون، مردم را در سود و زیان این سهام‌ها و نه در مدیریت شریک کرده اند پس اگر ۱۰۰ درصد از سهام عدالت هم وارد بازار سرمایه شود، مشکلی پیش نمی‌آید، زیرا مدیریت این سهام در دست مردم نیست و مردم فقط در سود و زیان این شرکت‌ها سهیم هستند.

علی حیدری خاطر نشان کرد: دولت محمود احمدی نژاد این سهام را تعریف کرد که تا کنون نیز با ابهام روبه رو بوده است. از این پس هم چگونگی خرید و فروش و واگذاری این سهام در بازار، ابهام ایجاد می‌کند. کما اینکه در کنار آن هم ترس برای سرمایه گذار ایجاد می‌شود. در این مرحله در بازار خلا کوتاه مدتی ایجاد می‌شود، اما سیاست گذار باید برای مردم شفاف سازی کند که مردم فقط در سود و زیان شرکت‌ها سهیم هستند.
 
گفتگو از: سحر گلی زاده
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: