May 2024 01 / چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۳۴۴۲۴
۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۵
0
فیشینگ یک روش مخرب برای دسترسي به اطلاعات بانکي و سرقت اموال افراد است. به شما مي‌گوييم چگونه مي‌توانيد مانع خالي شدن حساب بانکي خود با اين روش شويد.

کلید خانه خود را به دست سارقان ندهید!

 

به گزارش گروه بانک و بیمه پول نیوز اغلب ما بارها نام فیشینگ را به‌عنوان يکي از رايج‌ترين نوع کلاهبرداري‌هاي اينترنتي شنيده‌ام، اما آيا اطلاعات کافي در اين رابطه داريم و مي‌دانيم براي اينكه در معرض فيشينگ قرار نگيريم، بايد چه اقداماتي را انجام دهيم؟

حفاظت از اطلاعات حساس بانکی خود و جلوگیری از افشای آن و در نتيجه پيشگيري حداکثري از سرقت از حساب بانکي موضوعي کلي است كه همگي نسبت به ضرورت آن آگاهي داريم. با اين حال از آنجايي كه كلاهبرداران هر روز شيوه‌اي جديد براي خالي كردن حساب بانكي افراد پيدا مي‌كنند، لازم است با مرور مواردي كه در ادامه مطرح مي‌شود، ذهنيت دقيق‌تري از اقدامات لازم براي جلوگيري از فيشينگ به دست آوريم.

شگردهایی با عنوان کارت سوخت، سهام عدالت، هدفمندی یارانه، برنده شدن در مسابقات راديويي و تلويزيوني، امور خيريه، کمک به سيل‌زدگان و زلزله‌زدگان و مواردي از اين دست از جمله بهانه‌هايي است که افراد كلاهبردار بر اساس آن و دريافت اطلاعات كارت بانكي شما مي‌توانند حسابتان را خالي كنند. معمولاً يك موضوع روز كه افراد زيادي درگير آن هستند يا نسبت به ان عواطف جمعي شكل گرفته دستاويز چنين كلاهبرداري‌هايي قرار مي‌گيرد.

در نمونه دیگر کلاهبرداران برای اینکه انگیزه قربانيان براي ورود به وب‌سايت‌هاي جعلي را بيشتر کنند، معمولاٌ تلاش مي‌کنند با ايجاد هيجان، امكان تصميم‌گيري عقلاني و منطقي را از قربانيان بگيرند. براي نمونه، در پيام تبليغي خود مي‌گويند «تنها تا پايان اين هفته فرصت داريد كه از اين امتياز استفاده كنيد». اين موضوع باعث مي¬شود برخي شهروندان تحريك شده و قرباني شوند.

معمولاً در زمان فیشینگ هیچ پرداختی در وب‌سايت جعلي انجام نمي‌شد و معمولاً کاربران با پيام «عمليات ناموفق» مواجه مي‌شدند. با اين حال، در شيوه‌هاي جديد فيشينگ معمولاً عمليات بانکي به‌درستي انجام شده و حتي پيامک مربوط به کسر مبلغ مورد نظر نيز براي قرباني ارسال مي‌شود. در شيوه جديد معمولاً افراد كلاهبردار وب‌سايت پرداخت واقعي مربوط به بانك را نيز باز مي¬كنند و هم¬زمان كه فرد در وب‌سايت جعلي اطلاعات بانكي خود را وارد مي‌كند، افراد سودجو اطلاعات دريافتي را در وب‌سايت اصلي درج مي‌كنند. بدين ترتيب پرداخت به‌صورت واقعي انجام شده و پيامك نيز به قرباني ارسال مي‌شود، اما واقعيت اين است كه اطلاعات بانكي فرد از طريق وب‌سايت جعلي لو رفته است.

به‌روزرسانی مداوم و استفاده از به‌روزترین نسخه مرورگرها در جلوگیری از فيشينگ اطلاعات مؤثر است. مرورگرهاي قديمي خلأهاي امنيتي دارند که مي‌تواند باعث سواستفاده سودجويان براي سرقت اطلاعات شود. به‌روزرساني مرورگرها موجب رفع ايرادات امنيتي و جلوگيري از فيشينگ اطلاعات مي‌شود.

استفاده از اینترنت رایگان در اماکن عمومی مخاطره‌آمیز است. استفاده از اينترنت رايگان در اماکن عمومي مانند فروشگاه‌ها، هتل‌ها، فرودگاه‌ها و کافي‌نت‌ها مي‌تواند منجر به افشاي اطلاعات مربوط به حساب‌هاي بانکي شما شود.

لازم است این موضوع را در نظر داشته باشید که هیچ گاه هیچ بانک و مؤسسه اعتباري به مشتريان ايميل نمي‌زند که براي گرفتن جايزه، اطلاعات بانکي خود را وارد كنند. اطلاعات شما در سامانه‌هاي بانكي و بدون دخالت اشخاص ثبت شده و بانك نيازي به دريافت آن از شما ندارد.

برای ورود به اینترنت‌بانک، از موتورهای جستجو مانند گوگل برای يافتن صفحه اينترنت بانک استفاده نکنيد. لازم است براي دستيابي به اينترنت‌بانک، از مسيرهاي مطمئن مانند وب‌سايت رسمي بانك استفاده كرده يا به صورت دستي آدرس را در مرورگر وارد كنيد. توجه داشته باشيد در زمان تايپ آدرس اينترنت‌بانك، حتماً آدرس به‌صورت كامل و صحيح و با پسوند درست وارد شود.

برای خرید‌های اینترنتي توجه به آدرس درگاه پرداخت تا حد زيادي از افشاي اطلاعات بانکي شما جلوگيري خواهد کرد. در اين زمان به عبارت «شاپرک» در آدرس توجه کنيد.

یکی از پارامترهای امنیتي صفحات درگاه پرداخت، استفاده از پروتکل‌ امنيتي SSL مي‌باشد. دارا بودن «قفل سبز رنگ» در آدرس بار نشان از مجهز بودن صفحه به اين پروتکل امنيتي مي‌باشد. يکي ديگر از موارد امنيتي در استفاده از اينترنت‌بانك و درگاه‌هاي پرداخت، آستفاده از پروتكل Https است. در صورت استفاده از اين پروتكل عبارت Https در آدرس وجود دارد.

نرم‌افزارهای بانکی مانند همراه‌بانک را فقط از درگاه‌های مطمئن مانند وب‌سایت رسمي بانک يا فروشگاه‌هاي معتبر عرضه‌کننده نرم‌افزار دانلود و نصب كنيد.

در پایان لازم به ذکر است افزایش تعداد فیشینگ‌ها، به معني کاهش امنيت سيستم‌هاي بانکي نيست، بلکه قرار گرفتن افراد در شرايط هيجاني و احساسي اصلي‌ترين عامل در سرقت اطلاعات بانكي ايشان مي‌باشد.

اطلاعات بانکی شما مانند کلید منزلتان است. همان‌طور که کلید منزل خود را به دست سارقان نمی‌سپاريد، از افشاي اطلاعات بانكي خود جداً خودداري كنيد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: