کد خبر: ۳۳۴۷۰۸
۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۵
0
کارشناس حوزه خودرو معتقد است : از آنجایی که در خودروسازی ها، مدیران توسط سیاستگزاران خودرویی گزینش تعیین و انتخاب می شوند به همین علت به جای منافع شرکت خود، منافع مدیران ارشد وزارت صمت را در نظر می گیرند.
به گزارش پول نیوز،به‌نظر می‌رسد دلیل تعلل در اجرای طرح فروش فوق‌العاده بلاتکلیفی در اعلام قیمت‌های جدید ازسوی شورای رقابت باشد. آنچه مشخص است خودروسازان در فروش فوق‌العاده برخلاف پیش‌فروش و فروش مشارکتی، محصولات تولیدی را با قیمت قطعی عرضه می‌کنند. این در شرایطی است که به‌نظر می‌رسد با توجه به افزایش نرخ ارز و همچنین روند صعودی قیمت نهاده‌های تولید، فروش فوق‌العاده دوم با قیمت‌های اردیبهشت‌ماه شورای رقابت همخوانی ندارد.

شورای رقابت در اردیبهشت‌ماه همزمان با رونمایی از بسته فروش خودروسازان افزایش قیمت ۱۱ و ۲۳ درصدی محصولات ایران‌خودرو و سایپا را طبق تورم اسفند سال گذشته اعلام کرد حال آنکه خودروسازان هم‌اکنون خواستار تجدیدنظر این شورا در قیمت‌های اردیبهشت هستند. در این زمینه چندی پیش در جلسه کمیته خودرو مصوب شد که سازمان حمایت و سازمان گسترش برای تجدیدنظر در قیمت‌های فعلی با شورای رقابت هم‌اندیشی کنند.

به این ترتیب به‌نظر می‌رسد که خودروسازان فروش فوق‌العاده خود را تا نهایی شدن این جلسات هم‌اندیشی یا به تعبیری رونمایی از قیمت‌های جدید به تعویق بیندازند. آنچه مشخص است فروش‌های فوق‌العاده با اعلام قیمت قطعی به مشتریان همراه است، به همین دلیل خودروسازان تا تعیین تکلیف درخواست شان به شورای رقابت مبنی‌بر تجدیدنظر بر قیمت‌ها، فروش فوق‌العاده را فعلا به تاخیر انداخته‌اند.
 
فربد زاوه، کارشناس حوزه خودرو در گفت و گو با پول نیوز درباره موضوع قیمت‌گذاری دستوری برای خودروسازان عنوان کرد: با یک نگاه جامع در این موضوع متوجه خواهیم شد که قیمت‌گذاری دستوری فقط برای خریداران خودرو که مردم هستند ضرر دارد و فقط مردم هستند که از این قاعده نفعی نمی برند و اگر همینگونه این روال ادامه یابد با چالش های جدی تری مواجه خواهیم شد.
 
وی تاکید کرد: واضح است که از آنجایی که در خودروسازی ها، مدیران توسط سیاستگزاران خودرویی گزینش تعیین و انتخاب می شوند به همین علت به جای منافع شرکت خود، منافع مدیران ارشد وزارت صمت را در نظر می گیرند.

زاوه از نحوه قیمت‌گذاری شورای رقابت انتقاد کرد و گفت: شورای رقابت در اردیبهشت‌ماه امسال به خودروسازان اجازه افزایش قیمت داد درحالی‌که افزایش قیمت مجاز شورای رقابت با آنچه در سطح اقتصاد کلان قابل‌لمس است فاصله بسیار زیادی دارد.
 
وی با اشاره به اینکه تنها راه کنترل قیمت خودرو این است که جلوی تورم را بگیریم، بیان کرد: تورم وقتی بالای پنجاه درصد است چگونه می‌توان انتهای شاخه را کنترل کرد. به نظر می‌رسد که قیمت‌ها دوباره تا انتهای سال بالا می‌رود. قیمت‌ها نیز همچنان در سایت‌های آگهی اعلام نمی‌شود. این به دلیل آن است که قیمت‌ها روند افزایشی به خود گرفته و از این شیوه استفاده می‌شود تا نرخ‌ها مشخص نباشد.

این کارشناس حوزه خودرو درباره حضور خودرویی ها در بورس و شرایط آنها گفت: نمادهای بورسی جزو پرتقاضاترین‌ها در این بازار هستند و سود خوبی نیز به مردم می‌دهد. این در حالی است که خودروسازان اذعان می‌کنند همچنان زیان‌ده هستند. بازدهی شاخص بورس در ایران ناشی از بازدهی خود شرکت نیست. شرایط تورمی به گونه ای است که نسبت قیمت سهام ارتقا پیدا کند. وقتی حجم پولی را به صورت ریالی زیاد می‌کنیم همه اقتصاد متناسب این حجم جدید خود را وفق می‌دهد.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: