May 2024 16 / پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
تداوم رشد تولید ایران برخلاف فولاد سازان جهان
کد خبر: ۳۳۵۴۵۳
۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
0
ایران به‌عنوان یکی از ۱۰ تولیدکننده بزرگ فولاد جهان، در نیمه اول سال‌جاری میلادی رکورددار رشد تولید بوده و حال به گفته رئیس هیات عامل ایمیدرو امسال برای نخستین بار تولید فولاد از ۳۰ میلیون تن عبور می‌کند.

به گزارش پول نیوز، هفته گذشته انجمن جهانی فولاد در گزارش خود از عملکرد فولاد سازان جهان در نیمه نخست ۲۰۲۰ تصریح کرد: تولید فولاد ایران دارای رشد ۱۰.۲ درصدی بود، در حالی که تولید جهانی کاهش نزدیک به ۶ درصد را ثبت کرد. گزارش روز یکشنبه روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران از انجمن مزبور حاکی است، تولید فولاد ایران از ۱۲ دی ۹۸ تا پایان ۱۰ تیر (نیمه نخست ۲۰۲۰) با وجود بحران بیماری کرونا به ۱۳ میلیون و ۸۸۶ هزار تن رسید، درحالی که در این مدت تولید جهانی کاهش نزدیک به ۶درصدی داشت.

انجمن جهانی فولاد آمار تولید ۶۴ کشور عضو را از ژانویه تا پایان ژوئن ۲۰۲۰ افزون بر۷۸۳ میلیون تن فولاد خام (میانی) اعلام کرد که این رقم نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۱۹ افت نزدیک به ۶ درصدی دارد.
 
براساس آمار های رسمی ارائه شده میزان تولید فولاد در کشور در سال گذشته نزدیک به ۲۸ میلیون تن بوده است که تنها بخش اندکی از آن در بورس کالا معامله می ‌شود. در همین رابطه رئیس انجمن تولید کنندگان و صادر کنندگان سنگ آهن ایران، از ۲۷ تا ۲۸ میلیون تن تولید کشور در سال گذشته کمتر از سه میلیون تن آن در بورس کالا عرضه شد. از این رو بنا بر اظهارات کارشناسان و مسئولان بازار فولاد، حدود ۳۵ درصد از تولید فولاد کشور وارد بورس کالا می‌شود. این موضوع در حالی است که طبق قانون تولیدکننده‌ های بالا دستی و میان دستی موظفند کف عرضه در بورس کالا را رعایت کنند، ولی بررسی عملکرد بازار نشان می ‌دهد که کف عرضه در بسیاری از موارد نادیده گرفته شده است.  در واقع در شرایطی که به‌ دلیل رشد نرخ ارز، قیمت‌ ها در بازار آزاد بالا رفته است، برخی از تولید کننده‌ ها ترجیح می ‌دهند که به جای بورس، محصول خود را در بازار عرضه کنند! مشکلی که نیازمند نظارت وزارت صمت است.

امروز رئیس هیات عامل ایمیدرو اعلام کرد: صنعت فولاد ۲۰۰ هزار شغل مستقیم در کشور ایجاد کرده است. غریب پور تاکید کرد: امسال برای نخستین بار تولید فولاد از ۳۰ میلیون تن عبور می‌کند.

خداداد غریب پور با اشاره به اثرات افتتاح طرح‌های فولاد، افزود: ایجاد هر شغل در زنجیره فولاد از ابتدای بخش معدن تا انتهای زنجیره، سبب شکل گیری ۱۷ شغل غیرمستقیم و پایدار می‌شود.
 
۴ میلیارد دلار ظرفیت صادراتی فولاد
وی درباره ظرفیت صادراتی فولاد کشور گفت: کشورمان درحال‌حاضر از ظرفیت صادراتی بیش از ۴ میلیارد دلاری در صادرات برخوردار است.

وی با اشاره به برنامه چشم‌انداز توسعه فولاد گفت: روند کنونی نشان می‌دهد خوشبختانه کشورمان پیش از افق ۱۴۰۴ به ظرفیت ۵۵ میلیون تنی فولاد دست می‌یابد.

غریب پور تصریح کرد: امسال با افزایش ۵ میلیون تن به ظرفیت تولید، ظرفیت نهایی تولید فولاد خام به ۴۲ میلیون تن می‌رسد.

وی پیش‌بینی کرد که تا پایان سال ۳۱ میلیون تن فولاد خام در کشور تولید شود.
 
برچسب ها: تولید ، معادن ، فولاد ، معامله ، صنعت
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: