April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه روز حمایت از صنایع کوچک،
کد خبر: ۳۳۵۹۵۴
۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
0
بیست ویکم مرداد در تقویم ایران روز حمایت از صنایع کوچک نام گذاری شده و این صنایع به عنوان واحدهایی معرفی می ‌شوند که با هزینه ‌ای کمتر از صنایع بزرگ به فضای اشتغال و تولید در جامعه بسیار کمک می‌کنند، این در حالی است که این صنایع با مشکلات بزرگی روبه رو هستند و برای ادامه فعالیت خود به حمایت نیاز دارند.

انتظار از صنایع کوچک و پایین دست برای ایجاد اشتغال و افزایش درآمد و رونق تولید در جامعه زیاد است این در حالی است که مسیرها برای حمایت از این صنایع هموار نیست و با مشکلات زیادی روبه رو هستند.

تامین منابع مالی برای این صنایع در مقایسه با صنایع بزرگ مشکل‌تر است، به ویژه آنکه بانک‌ها شرایط سخت تری را از نظر وثیقه و نرخ بهره بالاتر به آنان تحمیل می‌کنند.

بر اساس آمار، درصد بالایی از آمار اشتغال کشور در بنگاه‌های کوچک صورت می گیرد بنابراین لازم است با حمایت از این واحدهای تولیدی در واقع از اشتغال کشور حمایت کرد.

در بیشتر موارد صنایع متوسط و کوچک فاقد هرگونه تشکل حمایتی برای بازاریابی و صادرات محصولات خود هستند و این امر مانع افزایش سود آوری و توسعه سرمایه گذاری این صنایع می‌شود.

صنایع کوچک هرچند در نواحی و شهرک‌های صنعتی احداث و رشد می‌کنند اما کمک کننده و تکمیل دهنده فعالیت های صنایع بزرگ در استان‌ها هستند.

صنایع کوچک بواسطه محدودیت فضا همواره محلی برای فرآوری و تبدیل و همچنین تعمیرگاهی برای تعویض، تعمیر و احیای مجدد واحدهای بزرگ صنعتی بشمار می‌روند.

صنایع کوچک با توجه به سرمایه اولیه پایینی که نیاز دارد، فشار مالی سنگینی به دولت وارد نمی کند اما در مقابل ظرفیت اشتغالزایی بالایی دارد.

در عصر توسعه نقش افرینی صنایع کوچک قرار داریم ، یک چهارم اشتغال کل جهان و یک سوم مجموع سرمایه گذاری ها در صنایع کوچک است.

در مجموع 650 هزار بنگاه تولیدی کوچک و متوسط از سه میلیون واحد کلی صنایع و تولیدی ایران در بخش اصناف و حدود 79 هزار بنگاه کوچک و بزرگ در بخش صنعت وجود دارد که جایگاه قابل توجهی در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی خواهد داشت.

برای ایجاد نشاط اقتصادی و همچنین رونق تولید در بنگاههای کوچک و متوسط اقتصادی لازم است ابتدا تقاضایی منطقی برای تولیدات آنها ایجاد کنیم تا این واحدها در سایه فضای سالم کسب و کار بتوانند برای آینده خود برنامه ریزی کنند.

اما اگر به دنبال توسعه و رونق اقتصادی بر مبنای سیاستهای اقتصادمقاومتی است، باید بدانیم که با توجه به واقعیت اقتصاد ایران میبینیم سهم بنگاههای کوچک اقتصادی کاملا قابل توجه است و این بخش از اقتصاد به رشد و شکوفایی برسد، به توسعه اقتصادی هم خواهیم رسید.

رونق اقتصادی در اینگونه بنگاهها که براساس تعاریف علمی کمتر از 10 نفر نیروی کار دارند، رقابتی سالم در صنوف همگون ایجاد می کند و خروجی این رقابت سالم تولیدات باکیفیت در بخشهای مختلف اقتصادی است.

همچنین بیش از 88 هزار واحد صنعتی در سطح کشور وجود دارد که از این تعداد 80 هزار واحد بنگاههای کوچک و متوسط هستند و 37 هزار از این تعداد در شهرکهای صنعتی و نواحی صنعتی مختلف فعالیت می کنند.

96 درصد از اشتغال ایران در همین بنگاه هاست بنابراین لازم است با حمایت از این واحدهای تولیدی در واقع از اشتغال کشور حمایت کنیم.

در حال حاضر صنایع کوچک و متوسط بیش از 96درصد صنایع کل کشور و حدود 50 درصد از اشتغال کشور را در برگرفته و حمایت از صنعتگران و کارآفرینان شاغل در صنایع مذکور بنحوی حمایت از ایجاد اشتغال صنعتی پایدار و گسترش عدالت اجتماعی در همه مناطق به ویژه مناطق محروم و کمتر توسعه یافته است.

اگر اقتصاد کشور به سمت اینگونه صنایع سوق داده شود شاهد تغییرات بنیادین در اقتصاد کشور و تحقق اقتصاد مقاومتی خواهیم بود.
 
از ۲۱ مرداد به مدت هفت روز، هفته روز ملی صنایع کوچک نامگذاری شده است اما همچنان متولیان صنایع کوچک از مشکلات و ناملایمت هایی که دستگاه های مختلف با آنها دارند سخن می گویند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: