April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۳۶۷۳۵
۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۵
0
دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران گفت: بانک مرکزی ارز مورد نیاز واردات مواد اولیه کنسرو ماهی تن (ماهی ) را اختصاص نمی دهد که این امر منجر به افزایش قیمت و کاهش مصرف این محصول در بازار شده است.

بانک مرکزی برای واردات مواد اولیه کنسرو ماهی ارز اختصاص نمی دهد

 

به گزارش پول نیوز، محمد میررضوی دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران امروز در نشست خبری، اظهار کرد: مشکلات عدم تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه کمنسرو ماهی تن این صنعت را با مشکل جدی مواجه کرده است و در حال حاضر وبا کمبود ماه مواجه هستیم.

وی افزود: از 105 کالایی که صنایع کنسرو کشور تولید می کنند تنها کنسرو ماهی تن با مشکل مواجه است زیرا بانک مرکزی ارز مورد نیاز برای واردات کسری ماهی تن اختصاص نمی دهد که این امر باعث افزایش قیمت ماهی تن صید شده در کشور نیز شده است.

دبیر سندیکای صنایع کنسرو کشور ادامه داد: در سال گذشته از ارز ترجیحی از واردات کنسرو ماهی تن برداشته شد و ارز اختصاصی از 4 هزار و 200 به نیمایی حدود 20 هزار تومان ارتقا یافته اما در حال حاضر همان ارز نیمایی نیز اختصاص نمی یابد و محصولات وارد شده صنایع در گمرک باقی مانده است.

میررضوی گفت: براساس برآورد انجام شده قیمت تمام شده ماهی تن نیز به حدود 30 هزار تومان افزایش یافته است که ما هرگز موافق این افزایش قیمت نیستیم زیرا منجر به کاهش شدید مصرف خواهد شد و تولیدات صنایع کوچک دیگر به صرفه نخواهد بود و تعطیلی آنها را برعهده خواهد داشت.

بنابراین گزارش، لطفی یکی از تولیدکنندگان کنسرو ماهی تن نیز در این نشست، گفت: از 15 هزار تن ماهی تنی که سالانه به کشور وارد می کردیم اکنون به دلیل مشکلات عدم تخصیص ارز این رقم به 1500 تن کاهش یافته و نیاز صنایع به واردات مواد اولیه تامین نمی شود.

وی افزود: مجوز واردات ماهی تن از سازمان دامپزشکی گرفته شده اما اکنون ماهی های وارداتی در گمرک باقی مانده و به آنها دموراژ اعمال می شود.

بنابراین گزارش، بنی هاشمی دیگر تولیدکننده و عضو صنایع سنیدکای صنایع کنسرو در این نشست، گفت: سه ماه و 10 روز است که ماهی های وارداتی در گمرک بندر عباس باقی مانده و به دلیل عدم تخصیص ارز برای واردات این محصولات دو میلیارد تومان دموراژ به شرکت کشتی رانی جمهوری اسلامی پرداخته ایم.

وی افزود: بخشنامه بانک مرکزی به صنایع کنسرو اجازه داده بود که صنایع بتوانند تا 7 مرداد محصول خود را تامین ارز و ترخیص کنند اما به دلیل مشکلات سیستم بانکی و بروز کرونا این محصولات در گمرک مانده است و کیفیت آنها در حال از دست رفتن است.

بنابراین گزارش، زفرقندی از دیگر اعضای سندیکای صنایع کنسرو ایران گفت: قیمت هر کیلوگرم ماهی تن از 15 هزار تومان به 45 هزار تومان افزایش یافته است که این امر در نهایت منجر به افزایش قیمت تمام شده محصول و کاهش مصرف تن ماهی در کشور می شود.

وی افزود: 80 درصد نیاز بازار به تن ماهی به ماهی تن از محل داخلی و تنها 20 درصد از محل واردات تامین می شود اما عدم واردات و افزایش تقاضا در بازار منجر به افزایش قیمت ماهی داخلی هم شده است.

 

منبع: تسنیم

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: