کد خبر: ۳۳۷۷۶۰
۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۸
0
امروزه ارائه خدمات متنوع و با کیفیتی از اینترنت را در اکثر نقاط دنیا شاهد هستیم. اتصالات شبکه ای مختلف مثل ال تی ای، 4 جی و 5 جی به روی کار آمده‌اند که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. قصد داریم در ادامه در مورد هرکدام و تفاوت‌هایشان سخن بگوییم.

مقایسه سرعت LTE با 4G و 5G ؛ بررسی تفاوت نسل های مختلف اینترنتمقایسه سرعت LTE با 4G و 5G ؛ بررسی تفاوت نسل های مختلف اینترنت

به گزارش پول نیوز ،در ایران، اینترنت در سال 1372 به صورت عمومی وارد کشور شد که بیشتر مورد استفاده دانشگاه‌ها قرار می‌گرفت. رفته رفته پوشش دهی اینترنت گسترده‌تر شد و پس از طی مقاطعی مثل استفاده از اینترنت دایل آپ، استفاده از اینترنت 2 جی، به پیشرفت امروز رسیدیم. امروزه در اکثر نقاط ایران اینترنت 3 جی و LTE و 4 جی پوشش دهی می‌شود. در این مقاله قصد داریم در مورد تکنولوژی‌های مختلف موجود برای اتصال به شبکه اینترنت صحبت کنیم. حتما نام ال تی ای، 4 جی و 5 جی را شنیده اید اما جواب سوالاتی مثل ال تی ای چیست و تفاوت 4G با 5G را شاید به صورت واضح و کامل ندانید. با ما تا انتهای مقاله همراه باشید تا به پاسخ تمام سوالات‌تان در این زمینه برسید.

 

difference between 4G 5G LTE/ مقایسه LTE با 4G


اینترنت LTE چیست؟

 

واژه ال تی ای که گاها 4 جی ال تی ای (4G LTE) گفته می‌شود، سرواژه عبارت Long Term Evolution به معنای تکامل بلند مدت است. 4 جی ال تی ای در حقیقت زمینه‌ای برای اتصال به شبکه 4 جی است. زمانی که اینترنت 4 جی وارد دنیای تکنولوژی شد، به وجود یک استاندارد برای تعریف سرعت آن به شدت احساس نیاز می‌شد. چرا که 4 جی تنها یک اتصال اینترنتی سریع‌تر از 3 جی نیست و برای خود مفهومی مستقل دارد. در نتیجه هیئت تنظیم شبکه‌های سلولی، ITU-R یا International Telegraph Union Radiocommunication، چند مورد قانون اساسی را در مورد سرعت اتصال به شبکه 4 جی بیان کرده است.

مقایسه سرعت LTE با 4G و 5G ؛ بررسی تفاوت نسل های مختلف اینترنت

 

اما این استاندارسازی مشکل دیگری به وجود آورد. شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی نمی‌توانستند به سرعت ایده آل تعریف شده برسند. تا زمانی که شرکت‌ها خدمات اینترنتی خود را دقیقا بر اساس آن چه تعیین شده بود ارائه نمی‌دادند، نباید سرویس ارائه شده را 4 جی می‌نامیدند. در عوض، فناوری ال تی ای یا همان طور که گفته شد، فناوری تکامل در بلند مدت به روی کار آمد. ال تی ای از 3 جی پرسرعت‌تر است اما به 4 جی نمی‌رسد.

difference between 4G 5G LTE/ تفاوت اینترنت LTE با 4G

اگر مطالب بالا درست باشد، پس 4 جی ال تی ای چیست. دلیل استفاده از واژه 4 جی توسط ال تی ای، کوتاه آمدن ITU-R برای استفاده‌های تبلیغاتی از واژه 4 جی است. با توجه به تلاش زیاد شرکت‌ها برای رسیدن به استاندارد 4 جی، هیئت تنظیم شبکه‌های سلولی با دیدن مدت زمان زیاد صرف شده توسط شرکت‌ها، تصمیمات جدیدی گرفت. اگر شبکه اینترنتی می‌توانست ثابت کند که سرعت اتصال آن به صورت قابل توجهی از 3 جی بیشتر است می‌توانست لقب 4 جی را برنده شود! ال تی ای با داشتن این شرایط به 4 جی ال تی ای تبدیل شد.
همچنین بخوانید:

با وجود افزایش گوشی‌های گران‌ قیمت‌، سرعت شبکه‌های LTE در حال کاهش است!

ال تی ای توانست با افزایش سرعت و کارایی خود با تکنولوژی موسوم به LTE-A یا ال تی ای پلاس، خود را به سرعتی نزدیک به سرعت 4 جی برساند. حرف A در واژه LTE-A به کلمه Advance یا پیشرفته اشاره دارد و قدم بعدی ال تی ای در افزایش سرعت را نشان می‌دهد. فناوری 4G LTE-A توسط کمپانی‌های زیادی استفاده شد و تمام آن‌ها تنها به گفتن 4 جی بسنده کردند! در حالی که اتصال آن‌ها 4 جی نبود بلکه 4G LTE-A بود.


اینترنت 4G چیست؟

مقایسه سرعت LTE با 4G و 5G ؛ بررسی تفاوت نسل های مختلف اینترنت

difference between 4G 5G LTE/تفاوت 4G با 5G

پیشینه واژه عجیب 4 جی به نسخه‌های قبلی این فناوری برمی‌گردد. حرف G در واژه 4G به معنای نسل (Generation) است. نسل‌ چهارم ارتباطات همراه را 4G می‌نامند، چرا که نسل سوم را 3G نامیده بودند و نسل پنجم را 5G می‌نامند! شبکه 4G استاندارهای تعیین شده (100 مگابیت بر ثانیه در هنگام حرکت و 1 گیگابیت بر ثانیه در حالت سکون) را می‌طلبید. این در حالی بود که شبکه 4 جی ال تی ای از این استاندارها، عملکرد ضعیف‌تری داشت.


اینترنت 5G چیست

مقایسه سرعت LTE با 4G و 5G ؛ بررسی تفاوت نسل های مختلف اینترنت

 

difference between 4G 5G LTE/ مقایسه 4G با 5G

همانطور که احتمالاً حدس زده اید، شبکه 5 جی نسخه بعدی 4 جی است. امروز که این مقاله نگاشته می‌شود، شبکه 5 جی هنوز به صورت گسترده و تجاری در نقاط زیادی از دنیا پوشش دهی نمی‌شود. شبکه 5 جی در بسیاری از نقاط دنیا در مرحله تحقیق و توسعه است و در مناطق خاصی از کشورهایی مثل ایالات متحده، کره جنوبی و … به صورت آزمایشی تجاری سازی شده است. بعد از پوشش دهی گسترده 5 جی، دیگر اتصال به 4 جی توجیه پذیر نیست!


مقایسه سرعت 4G LTE با 4G و5G

مقایسه سرعت LTE با 4G و 5G ؛ بررسی تفاوت نسل های مختلف اینترنت

difference between 4G 5G LTE/ال تی ای چیست

یکی از اصلی ترین سوالات پیش آمده بعد از اینکه ال تی ای چیست و چه تفاوتی با 4 جی و 5 جی دارد، تفاوت سرعت اتصال آن‌ها به شبکه اینترنت است. برای داشتن یک مقایسه صحیح بین سرعت این فناوری‌ها، نباید به آمار و ارقامی که شرکت‌های اینترنتی به ما نشان می‌دهند توجه کنیم! بلکه سایت‌ها و شرکت‌هایی هستند که این مقایسه‌ها را بدون هیچ جانب داری انجام می‌دهند که یکی از آن‌ها OpenSignal، یک شرکت تحلیلی موبایل است.


مقایسه سرعت 4 جی با 4 جی ال تی ای

 

همان طور که در بالا گفتیم، یک شبکه برای بدست آوردن لقب فور جی، باید سرعت 100 مگابیت بر ثانیه را برای کاربر خود ارائه کند. گزارش OpenSignal با عنوان The State of Mobile Network Experience با هدف ثبت کم و کیف سرعت اینترنت 4G قبل از انقلاب 5G تدوین شده است. اگر بخواهیم در مورد مقایسه LTE با 4G و تفاوت اینترنت LTE با 4G صحبت کنیم، بهتر است به صفحه پنجم این گزارش که در آن جدولی وجود دارد مراجعه کنیم. در این جدول میانگین سرعت دانلود را در هر کشور نشان داده می‌شود. در صدر این جدول، کره جنوبی با سرعت دانلود 50 مگابیت در ثانیه قرار دارد اما این عدد نصف استاندارد 100 مگابیت بر ثانیه است! کشورهای دیگر، خیلی سرعت مناسب تری نسبت به کره جنوبی ندارند. مثلا ایالات متحده با ثبت رکورد 21.3 مگابیت بر ثانیه رده‌های بعدی را در اختیار دارد و کشورهای پرجمعیت دیگر نیز سرعتی در بین 10 الی 20 مگابیت بر ثانیه را برای خود ثبت کرده‌اند. برای دانستن تفاوت اینترنت LTE با 4G و مقایسه LTE با 4G به جدولی که در قسمت‌های بعدی مقاله درج شده، توجه کنید.

difference between 4G 5G LTE/تفاوت بین 4 جی 5 جی و ال تی ای


مقایسه سرعت 5 جی با 4 جی ال تی ای

 

گزارش‌های OpenSignal همچنین تفاوت 4G با 5G و مقایسه 4G با 5G را نیز نشان می‌دهند. البته این اعداد حداکثر سرعت قابل دسترسی این شبکه‌ها را نشان می‌دهد و به هیچ عنوان نشان دهنده میانگین سرعت اتصال در مناطق مختلف نیست. در گزارش OpenSignal می‌توانیم به این واقعیت پی ببریم که سرعت دانلود در شبکه 5G نسبت به شبکه 4G در دنیای واقعی حدود 2.7 برابر می‌شود. البته این عدد در مناطق مختلف فرق می‌کند. در تست‌های انجام شده در ایالات متحده در مقایسه 4G با 5G، سرعت اتصال 5 جی 2.7 برابر سرعت اتصال 4 جی بود. این در حالی است که در استرالیا تفاوت 4G با 5G چنان محسوس نبود و حتی سرعت دانلود اتصال 5G از 4G کمتر هم گزارش شد!

difference between 4G 5G LTE/تفاوت بین 4 جی 5 جی و ال تی ای

البته این اعداد اصلا در دنیای واقعی قابل استناد نیستند و تنها برای ایجاد یک قدرت مقایسه 4G با 5G و درک تفاوت 4G با 5G گفته می‌شود. در هر صورت برای پی بردن به تفاوت اصلی این دو اتصال، باید به آزمایش‌های واقعی در دنیای واقعی رجوع کنیم. بدین منظور OpenSignal مطالعه‌ای را در کره جنوبی انجام داد. این کشور در مناطقی شبکه 5 جی را راه اندازی کرده و مردم آن منطقه از آن استفاده می‌کنند. عنوان این گزارش نشان می‌دهد که کاربران این مناطق سرعت دانلود 111.8 مگابیت در ثانیه را تجربه می‌کنند. این سرعت در حال حاضر بیش‌تر از عدد سخت گیرانه استاندارد 4 جی یعنی 100 مگابیت در ثانیه است.

مقایسه سرعت LTE با 4G و 5G ؛ بررسی تفاوت نسل های مختلف اینترنت
همچنین بخوانید:

پاسخ به 5 سوال رایج درباره تکنولوژی 5G

عدد 111.8 مگابیت در ثانیه، افزایش قابل توجهی نسبت به بیشترین سرعت ثبت شده در گوشی‌های هوشمند پرچم دار 4G یعنی 75.8 مگابیت در ثانیه داشت. این پرش، حتی بسیار بلندتر از گوشی‌های هوشمند معمولی است که عدد 47.7 مگابیت در ثانیه را ثبت کرده‌‌اند. با توجه به این که میانگین سرعت اتصال به اینترنت در کره جنوبی 50 مگابیت در ثانیه گزارش شده بود، می‌توان نتیجه گرفت که اکثر مردم این کشور از گوشی‌های معمولی هوشمند با 4G استفاده می‌کنند. پس اگر مردم کشور کره جنوبی اتصال خود را به 5G ارتقا دهند، میانگین سرعت اتصال آن‌ها افزایش 134 درصدی را از خود نشان می‌دهد.
نوع اتصال حداکثر سرعت دانلود سرعت متوسط نظری سرعت متوسط در دنیای واقعی
4 جی ال تی ای 100 مگابیت در ثانیه 30 الی 60 مگابیت در ثانیه 2 الی 50 مگابیت در ثانیه
4 جی 1 گیگابیت بر ثانیه 100 مگابیت در ثانیه در دسترس نیست
5 جی 20 گیگابیت بر ثانیه 200 الی 1000 مگابیت در ثانیه 111.2 مگابیت در ثانیه
با انجام مقایسه 4G با 5G و دانستن تفاوت اینترنت LTE با 4G و مقایسه LTE با 4G، تا حدودی درکی از تفاوت بین این اتصالات مختلف و تفاوت سرعت آن‌ها داریم. حداکثر سرعت 4 جی ال تی ای چیزی حدود 100 مگابیت در ثانیه است، اما قطعا سرعت واقعی که عاید کاربران می‌شود از این عدد کمتر است. سرعت‌های واقعی نوشته شده در ستون سوم جدول، دقیقا همان سرعت‌هایی است که کاربران آن را حس کرده‌اند. همان طور که می‌بینید، 4 جی ال تی ای هنوز با آنچه استاندارد آن تعریف شده است، فاصله زیادی دارد. تعریف استاندارد اینترنت 4G یعنی اتصالی که در حالت سکون و حرکت به ترتیب سرعتی معادل 1 گیگابیت بر ثانیه و 100 مگابیت در ثانیه را برای کاربر فراهم می‌سازد.


difference between 4G 5G LTE/تفاوت بین 4 جی 5 جی و ال تی ای
با این وجود، اتصال 5G با وجود نو بودن تکنولوژی آن، عملکرد بسیار خوبی دارد. حداکثر سرعتی که 5G از لحاظ تئوری می‌تواند برای کاربران فراهم کند 20 گیگابیت بر ثانیه است. شرکت‌های مختلف ارائه دهنده خدمات اینترنت ادعا می‌کنند که شما می‌توانید با خدمات آن‌ها به سرعت بین 200 مگابیت در ثانیه و 1 گیگابیت بر ثانیه بر روی اتصال 5G خود برسید. البته این سرعت در شرایط آزمایشی و در زمان خلوت بودن شبکه رخ می‌دهد. در کشورهایی که 5 جی به صورت گسترده‌تر وجود دارد، احتمالا کاربران می‌توانند با سرعتی بیش از 100 مگابیت بر ثانیه به اینترنت متصل شوند. گر چه این عدد با استانداردهای 5G فاصله دارد، اما در نهایت ما در حال اتصال به اینترنتی هستیم که سرعت آن از استاندارد و حداکثر شبکه 4 جی بیشتر است.
آیا ارتقای سرعت به 4G مقرون به صرفه است؟

مقایسه سرعت LTE با 4G و 5G ؛ بررسی تفاوت نسل های مختلف اینترنت

 

difference between 4G 5G LTE/تفاوت بین 4 جی 5 جی و ال تی ای

اگر در حال حاضر از شبکه 3 جی استفاده می‌کنید، ممکن است قصد مهاجرت به 4 جی را داشته باشید. ارتقا به شبکه 4 جی دیگر یک مزیت نیست! بلکه تا سال‌های آینده حتی یک ضرورت برای استفاده کنندگان از اینترنت خواهد بود. در حال حاضر برخی شرکت‌های خدمات دهنده در حال حذف تدریجی شبکه 3 جی از خدمات خود هستند تا زمان و انرژی خود را بر روی 4 جی و 5 جی بگذارند که قطع به یقین امری منطقی است. در گزارشی، نشان داده شده که چطور اپراتورهای ورایزون و AT&T شبکه های 3G خود را قطع کرده و گوشی‌های پشتیبانی کننده از 3G را بدون سیگنال رها می‌کنند! پس اگر از یک گوشی که صرفا اتصال 3 جی برقرار می‌کند استفاده می‌کنید، بهتر است که به فکر ارتقا گوشی تلفن همراه خود به یک گوشی هوشمند پشتیبانی کننده از 4 جی بیفتید.

 

البته شما با خریدن یک گوشی جدید، یک ارتقا بسیار بزرگ در سرعت دانلود و سرعت اینترنت خود مشاهده می‌کنید. به جدول OpenSignal نگاه کنید. سرعت دانلود شبکه 3 جی در حالت واقعی، چیزی در حدود 8 مگابیت در ثانیه است. این در حالی است که 4 جی ال تی ای پلاس سرعت دانلودی بیش از 11 برابر برای شما، یعنی 90 مگابیت در ثانیه به ارمغان می‌آورد. متاسفانه تغییرات سخت افزاری لازم است تا بتوانید گوشی خود را از دریافت 3 جی به 4 جی ارتقا دهید و صرفا با نصب یک نرم افزار این ارتقا اتفاق نمی‌افتد.


آیا ارتقا به 5G مقرون به صرفه است؟

مقایسه سرعت LTE با 4G و 5G ؛ بررسی تفاوت نسل های مختلف اینترنت

difference between 4G 5G LTE/تفاوت بین 4 جی 5 جی و ال تی ای

در سال 2019 هنوز گوشی‌های هوشمندی که از شبکه 5 جی پشتیبانی می‌کنند آن قدر گسترده نشده‌اند که خرید یکی از آن‌ها ضروری باشد. اما اگر در فکر این تعویض باشید، سوال مهم این است که آیا ارتقا به 5G مقرون به صرفه است!؟ در حال حاضر به نظر می‌رسد که برای مهاجرت از 4 جی به 5 جی کمی زود باشد. نه تنها گوشی‌ها پشتیبانی کننده از 5G گران‌تر هستند، بلکه هزینه اتصال به این شبکه در معدود نقاط دنیا می‌تواند جیب شما را تا حد زیادی خالی کند! اکنون سرعت اتصال به اینترنت از طریق شبکه 5 جی حدودا 2 برابر 4 جی است که به نظر می‌رسد هزینه‌های گزاف مهاجرت به 5G را توجیه نمی‌کند.
همچنین بخوانید:

زندگی ما با تکنولوژی 5G چه تغییرات و پیشرفت هایی خواهد داشت؟

در کل اگر پول اضافی دارید و دیوانه استفاده از فناوری‌های جدید هستید، ارتقا به 5G به شما پیشنهاد می‌شود در غیر اینصورت منتظر بمانید تا شبکه 5G جایگاه خود را در بین کشورهای مختلف از نظر پوشش دهی پیدا کند و همچنین گوشی‌های هوشمندی که از این شبکه پرسرعت پشتیبانی می‌کنند، تعدادشان بیشتر شود!


سرعت مناسب خودتان را انتخاب کنید

difference between 4G 5G LTE/تفاوت بین 4 جی 5 جی و ال تی ای

همان طور که متوجه شدید، زمانی که از شبکه 4 جی ال تی ای در مقابل شبکه‌های 4 جی و 5 جی صحبت می‌کنیم، این شبکه در حال تبدیل شدن به یک 4 جی واقعی با استانداردهای سخت گیرانه آن است. این موضوع تا جایی پیش رفته است که عملا تفکیک دو شبکه 4 جی و 4 جی ال تی ای این روزها غیرممکن شده و داشتن هرکدام فرقی نمی‌کند. اینترنت 5G می‌تواند سرعت دوبرابری نسبت به 4G برایتان فراهم کرده و زمینه را برای استفاده شما از فناوری اینترنت اشیا هم آماده کند، با این حال 5G هنوز گران است. در نهایت این نیازهای شماست که تعیین می‌کند گوشی هوشمند و اتصال شما از کدام نوع باشد.

مقایسه سرعت LTE با 4G و 5G ؛ بررسی تفاوت نسل های مختلف اینترنت

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: