مدیرکل نظارت بر بیمه‌های زندگی بیمه مرکزی در گفتگو با پول نیوز پاسخ داد:
کد خبر: ۳۴۰۷۱۰
۰۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰
0
مدیرکل نظارت بر بیمه‌های زندگی بیمه مرکزی بیان کرد: صحنه‌سازی در تصادفات رانندگی برای دریافت خسارت از شرکت‌های بیمه نوعی تقلب است که امروزه در صنعت بیمه بوده و این کار با هدف سندسازی به منظور دریافت خسارت مالی از شرکت‌های بیمه صورت می‌گیرد.
امیر صفری مدیرکل نظارت بر بیمه‌های زندگی بیمه مرکزی ایران
به گزارش پول نیوز، صحنه‌سازی و تصادفات ساختگی، موضوعی است که در سال‌های اخیر خبر‌های رسمی و غیر رسمی بسیاری در مورد آن به گوش می‌رسد. دریافت آسان مبلغ دیه از شرکت‌های بیمه‌گر در حوادث ترافیکی و اکتفا کردن به اظهارات طرفین حادثه در تعیین عامل حادثه و عدم وجود دادگاه‌های ویژه در رسیدگی به پرونده‌های حوادث ترافیکی؛ عواملی هستند که افراد سودجو و یا افرادی که دچار مشکلات معیشتی، بیکاری و اعتیاد هستند را به انجام تصادفات ساختگی و صحنه سازی آن ترغیب می‌کند.

در این رابطه امیر صفری، مدیرکل نظارت بر بیمه‌های زندگی بیمه مرکزی ایران درباره صحنه سازی در تصادفات رانندگی برای دریافت خسارت از شرکت‌های بیمه به خبرنگار پول نیوز می‌گوید: صحنه‌سازی در تصادفات رانندگی برای دریافت خسارت از شرکت‌های بیمه نوعی تقلب است که امروزه در صنعت بیمه رایج است. این کار با هدف سندسازی به منظور دریافت خسارت مالی از شرکت‌های بیمه صورت می‌گیرد و گاهی به صورت انفرادی و گاهی به صورت سازماندهی شده و سیستماتیک و با هماهنگی چند طرف ذینفع صورت می‌گیرد.

وی افزود: صحنه سازی به شکل انفرادی معمولاً توسط یک نفر و به تنهایی و بدون هماهنگی با سایر ذی نفع‌ها و بدون هرگونه تبانی صورت می‌گیرد؛ در حالی که در صحنه سازی به شکل سیستماتیک معمولاً حداقل یک نفر زیان دیده ساختگی، یک نفر پلیس و حتی گاهی افرادی از شرکت بیمه (شامل نماینده بیمه یا کارکنان شعب و حتی کارکنان ستادی شرکت بیمه) تبانی و شراکت نموده و به شکل منظم تر، حرفه ای‌تر و با تکرار بیشتر حضور دارند.

مدیرکل نظارت بر بیمه‌های زندگی بیمه مرکزی اظهار کرد: روشن و بدیهی است که صنعت بیمه در ایران رشد و توسعه بسیاری داشته و بسیاری از مدیران و کارشناسان این صنعت زحمت زیادی کشیده‌اند و نتایج بسیاری نیز حاصل شده است. صنعت بیمه در کشور ما سالانه پیوسته در حال رشد است و این رشد بیش از رشد اقتصادی و بیش از متوسط رشد تولید ناخالص داخلی است. برای ما واضح است که صنعت بیمه در کشور، علیرغم بی توجهی‌ها و حتی نادیده گرفته شدن توسط بالاترین مقامات و کم توجهی در سیاست گذاری‌ها و برنامه‌های کلان، اما با تلاش همه دست اندرکاران این صنعت به خوبی در حوزه اقتصاد، سلامت، اجتماع و زندگی مردم درخشیده است.

صفری ادامه داد: کشف یا تعیین تصادفِ ساختگی به صورت میدانی اساساً بر عهده پلیس است، اما چنانچه پلیس راهنمایی و رانندگی یا پلیس راه، خود شریک و ذینفع تصادف ساختگی باشند، کشف تقلب بسیار دشوارتر و پیچیده‌تر خواهد بود. در این صورت شرکت بیمه سخت‌تر خواهد توانست ثابت کند که تصادف ساختگی بوده است.

وی با تاکید بر اینکه صحنه تصادف باید به صورت فوری مورد رسیدگی قرار گیرد، تصریح کرد: چنانچه صحنه تصادف موجب ترافیک شده باشد صحنه باید به فوریت مورد رسیدگی کارشناسی قرار گرفته و برطرف شود، چرا که صحنه بلافاصله از بین می‌رود و امکان رسیدگی بعدی برای اثبات ادعای ساختگی بودن میسر نخواهد بود.

رئیس سابق پژوهشکده بیمه افزود: در صحنه تصادف، کارشناس ارزیاب خسارت صنعت بیمه حضور یافته و قضاوت می‌کند. چنانچه وی نیز یکی از تبانی کنندگان و ذی نفع‌های وقوع خسارت باشد، تقریباً همه عوامل علیه شرکت بیمه برای پرداخت خسارت قضاوت خواهند کرد و شرکت بیمه تقریباً سندی برای اثبات ساختگی بودن تصادف ندارد.

صفری افزود: معمولاً صحنه سازی تصادف به دو منظور شکل می‌گیرد: در نوع اول، صحنه سازی برای دریافت خسارت از محل بیمه بدنه وسیله نقلیه است. در نوع دوم، صحنه سازی برای دریافت خسارت از محل بیمه شخص ثالث یا بیمه حوادث راننده است. خسارت اول، خسارت صرفاً مالی و خسارت دوم خسارت بدنی یا مالی محسوب می‌شوند. در خسارت نوع دوم، هدف به ندرت، فوت شخص است و در اکثر مواقع، هدف، دریافت دیه نقص عضو یا جرح در صورت نقص عضو یا جرح یا دریافت خسارت مالی بدنه اتومبیل راننده غیر مقصر است.

وی بیان کرد: مقابله با صحنه سازی تقلبی نیازمند همکاری کلیه سازمان‌های ذیربط است. خوشبختانه با تصویب قانون جدید بیمه شخص ثالث وسایل نقلیه در سال ۱۳۹۵ بستر قانونی مناسبی در این زمینه فراهم شده است و این موضوع هم از جنبه همکاری و نظارت سازمان‌های ذیربط مورد توجه قرار گرفته و هم از منظر تعیین مجازات‌های بازدارنده به آن توجه شده است.

صفری عنوان کرد: بر اساس ماده ۴۱ قانون مذکور، سامانه «جامع حوادث رانندگی» راه اندازی شد و سازمان‌های ذیربط شامل نیروی انتظامی، وزارت بهداشت، سازمان پزشکی قانونی و جمعیت هلال احمر موظف شدند که اطلاعات مربوط به سوانح رانندگی را در این سامانه ثبت کنند. هماهنگی سازمان‌های مذکور و تبادل اطلاعات بین آن‌ها گام موثری در جهت کاهش تخلفات و کشف آن‌ها است لذا با توجه به تنوع و پیچیدگی تخلفات همه موارد نمی‌تواند با استفاده از این سامانه شناسایی شود.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از پهپاد‌ها برای رسیدگی و ارزیابی فوری خسارت در کشور‌های پیشرفته رو به گسترش است. پهپاد‌ها به تعیین ساختگی بودن تصادف کمک موثری می‌کنند. پهپاد‌های آماده برای عملیات می‌توانند فوری در محل تصادف حاضر شده و اطلاعات تصادف را تصویربرداری، ثبت و ضبط کنند. به خاطر حضور فوری پهپاد‌ها در صحنه و حذف دخالت عوامل انسانی، پهپاد‌های متعلق به شرکت بیمه یا شرکت ارزیابی خسارت، امکان تبانی و ایجاد تصادف ساختگی را بسیار کم می‌کنند. در این صورت امکان تبانی و وقوع این نوع تقلب به حداقل می‌رسد.
 
 

گفتگو از سحر گلی زاده

 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: