کد خبر: ۳۴۴۱۵۵
۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۰
0
دولت در حالی تصمیم به عرضه دارا دوم گرفته که پالایش یکم درحال حاضر به جای سود دهی در ضرر است.
پالایش یکم همچنان در ضرر
به گزارش پول نیوز،
بنابر قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کشور و مصوبه هیأت مقرر شد سه صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس (ETF) با اعمال تخفیف و از طریق پذیره نویسی عمومی عرضه شود و دولت باقی‌مانده سهام خود در شرکت‌ها را از طریق این صندوق‌ها به فروش رساند.

اولین صندوق سرمایه گذاری قابل معامله بانک و بیمه به نام دارا یکم شامل باقی‌مانده سهام دولت در بانک‌های صادرات، ملت، تجارت و شرکت‌های بیمه البرز و اتکایی امین عرضه شد.

پس از دارا یکم، صندوق سرمایه گذاری قابل معامله پالایشی با نام پالایش یکم با حواشی بسیار شامل باقی‌مانده سهام دولت در پالایشگاه‌های اصفهان، تهران، بندرعباس و تبریز عرضه شد.

ثبت نام پالایش یکم از اوایل شهریورآغاز و تا اواخر همان ماه ادامه پیدا کرد و معاملات ثانویه این صندوق در تاریخ ۱۱ آذر ۹۹ در بورس اوراق بهادار آغاز شد.

پس از آغاز معاملات صندوق پالایش یکم، این صندوق مدتی را با روند مثبت سپری کرد، اما پس از چندی تغییر رویه داد و با روند نزولی همراه شد؛ وضعیتی که برخی از کارشناسان بازار سرمایه معتقدند به دلیل شفاف نبودن اقتصاد پالایشی‌ها و رها شدن دارا دوم از سوی دولت رخ داده است.

این درحالی است که وزیر اقتصاد در تازه‌ترین صحبت‌های خود خبر از عرضه صندوق دارا دوم در صورت مهیا بودن شرایط را می‌دهد.

حال این موضوع مطرح می‌شود که در شرایط نوسانی بازار و روند منفی پالایش یکم که هنوز سودی به خریداران خود نداده است عرضه دارا دوم چه تغییراتی در بازار ایجاد خواهد کرد و چه میزان از صندوق دارا دوم استقبال می‌شود؟

ایجاد هیجان در بازار با عرضه دارا دوم

در همین راستا مصطفی صفاری درباره خبر عرضه دارا دوم تا پایان سال اظهار کرد: عرضه‌ها در بازار باعث ایجاد هیجان خواهد شد، اما در هر صورت باتوجه به اینکه قیمت‌های سهام در بازار در حال حاضر پایین است جذابیت بیشتری دارد.

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به وضعیت فعلی بازار بورس گفت: باید در ابتدا وضعیت بودجه تعیین تکلیف شود و پس از آن برای عرضه دارا دوم تصمیم گیری شود.

وی افزود: در حال حاضر عرضه دارا دوم در بازار استقبال نخواهد شد، اما پس از تعیین تکلیف و شفافیت بودجه ۱۴۰۰ امکان استقبال از این صندوق بیشتر می‌شود.

صفاری تاکید کرد: پس از تعیین تکلیف بودجه، جو بازار تا پایان سال روند مثبتی را طی خواهد کرد و این موضوع به استقبال از صندوق دارا دوم کمک می‌کند.

کارشناس بازار سرمایه گفت: تاثیر بودجه بر روند بازار سرمایه زیاد است و با شفافیت بودجه ۱۴۰۰ انتظار برای مثبت بازار بیشتر می‌شود.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: