April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۴۵۶۷۶
۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۲
0
درست از یک سال پیش بود که جرقه افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد و حتی قیمت کارخانه آغاز شد؛ بخش مهم این افزایش قیمت به کمبود تولید خودرو بر می گردد به طوری که کاهش تولید باعث برهم زدن تعادل بازار می شود و به دنبال آن آشفته بازار قیمت را به وجود می آورد.

به گزارش پول نیوز، مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو درباره علل ورود پیدا نکردن خودرو خارجی در بازار داخلی گفت: خودرو های گوناگون تولید خارجی وجود دارند که بسیار با کیفیت تر از خودرو های داخلی و ارزان تر هستند که در صورت مجوز واردات آن کمک بزرگی به بازار داخلی خودرو و رقابت پذیری تولیدکنندگان خودرو در کشور ایجاد می کند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو افزود: قیمت خودرو مانند پراید این روزها بیش از ده هزار دلار است در حالی که حداقل 10 خودرو مدل روز جهانی وجود دارد که دارای استانداردهای روز دنیا هستند و اگر وارد شود کمک به کیفیت تولید داخل خواهد شد، به عبارتی اگر خودروسازان داخلی بگذارند حتما واردات خودرو از سر گرفته می شود و تعادل در بازار قیمت خودرو برقرار خواهد شد؛ وقتی خودرو سازی در کشورمان دولتی است، توان واردات نخواهیم داشت، دلایل گوناگونی وجود دارد که چرا واردات خودرو صورت نمی گیرد.

دادفر در پاسخ به سوال خبرنگار درباره اینکه واردات خودرو مغایرتی با تولید داخلی و به نوعی داخل سازی ندارد باتوجه به اینکه رهبر انقلاب بارها تاکید کرده اند که باید از تولید ملی حمایت کرد؟ گفت: درست است که مقام معظم رهبری موضوع تولید داخل را مد نظر مسئولان قرار می دهند و همه ایرانیان تمایل دارند چرخ کارخانه های تولید داخل بچرخد تا اشتغالزایی صورت گیرد، ارزبری وجود نداشته باشد و به نوعی ارز آوری به وجود آید، اما وقتی کیفیت خودروهای داخلی بسیار پایین است و به نوعی بازار انحصاری وجود دارد و همچنین توان تامین بازار داخلی را ندارند بنابراین واردات راهکاری برای رونق تولید داخل است.

بیشتر بخوانید:

جدیدترین قیمت خودرو های وارداتی در بازار

بازار کشش افزایش قیمت ندارد/بورس بازی و واسطه‌گری در حال ترک بازار خودرو است

او افزود: آیا خودرو سازان ما توانسته اند خودرو به تعداد نیاز بازار و کیفیت روز بازارهای جهانی بسازند؟ جالب اینجاست که هر وقت از این کارخانه ها ایراد گرفته می شود ربطش می دهند به تحریم، در حالی که به تحریم ارتباطی ندارد؛ قدیمی ها حرف خوبی می زنند که چاه کن همیشه ته چاه قرار دارد، مسئولان خودروساز کشور شما جلو رقبای خودتان را به شکل های مختلف گرفته اید تا بتوانید بازار انحصاری داشته باشید بازار هم که بدست آوردید اما وقتی نمی توانید جوابگوی بازار باشید چه فایده ای دارد.

دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو ادامه داد: نیاز واقعی بازار بین یک میلیون تا یک میلیون و سیصدهزار دستگاه است، اوج واردات خودرو به کشور در طول یک سال 95 هزار خودرو بود و تولید داخل حدود یک میلیون بوده است، مابقی سال ها نیز زیر این ارقام تولید و واردات داشته ایم.

دادفر گفت: هدف گذاری خودرو برای سال های آینده 3 میلیون دستگاه خودرو تولید، 10 درصد واردات و یک میلیون دستگاه نیز صادرات انجام شود، بنابر این ما باید به میزانی خودرو بسازیم که یک میلیون آن را صادر کنیم، متاسفانه نتوانسته ایم نیاز بازار داخلی را جواب دهیم چه برسد به اینکه صادرات انجام دهیم.

دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو ادامه داد: دو کارخانه بزرگ تولیدکننده خودرو کشور در تمامی سال ها 94 درصد بازار خودروی کشور را از آن خودشان کرده اند و 3تا 5 درصد هم سهم واردکنندگان بوده و 1تا 3 درصد بازار نیز متعلق به دیگر خودروسازان است و برخی از خودروسازان کشور تنها 30 هزار خودرو تولید داشته اند و به عبارتی کل بازار در اختیار دو خوروساز قرار دارد ما نمی گوییم قرار نگیرد، اما در شرایط مساوی قرار گیرد و رقابت سالم ایجاد شود

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: