به گزارش پول نیوز، صنعت بیمه در همه جوامع پشتوانهای برای مردم در مواقع بروز سوانح و بلایای طبیعی است، اما در ایران مردم اعتقادی چندانی به بیمه ندارند و جز در موارد الزامی نظیر بیمه شخص ثالث به ندرت به سراغ شرکتهای بیمه میروند. این مسئله باعث شده با وجود بیمههای اجباری، ضریب نفوذ بیمه در ایران به ۲.۳۸ درصد برسد که نسبت به میانگین جهانی عدد پایینی محسوب میشود.
این ضریب نفوذ پایین بیمه باعث شده
شرکتهای بیمه برای به دست آوردن بازار در برخی رشتههای بیمهای و جذب بیمهگزاران به سمت خود اقدام به نرخ شکنی و رقابت منفی با یکدیگر کنند، امری که امروز در بسیاری از صنایع کشور نظیر سیمان، فولاد و. نیز مشاهده میشود.
اما بسیاری از کارشناسان نرخ شکنی شرکتهای بیمه و رقابت منفی آنها را ناشی از نبود نظارت بیمه مرکزی بر عملکرد شرکتهای بیمه میدانند.
در همین رابطه علی اکبر اکرامی مدیرعامل بیمه امید درباره چرایی ضعف
سندیکای بیمه گران در برخورد با نرخ شکنیها در صنعت بیمه گفت: در ایران سندیکای بیمه گران جوابگو نیست، چون فرهنگ و آداب و رسوم مردم ایران با کشورهای دیگر متفاوت است و علت آن هم به بلوغ نرسیدن کامل آنها است.
وی افزود: کار گروهی یا همان team work در ایران بسیار سخت است و هیچ کسی در ایران حاضر به همکاری با یکدیگر نیست و مردم کارهای تک نفره را ترجیح میدهند؛ بر این اساس است که سندیکای بیمه گران عملکرد قابل قبولی نداشته که علت آن هم ناشی از فرهنگ ایران است.
بیشتر بخوانید: کلاف سردرگم بیمه کیفیت ساختمان/ حلقه مفقود شده صنعت ساخت
وی در ادامه درباره چرایی نرخ شکنی شرکتهای بیمه در ایران گفت:
نرخ شکنی شرکتهای بیمه کار خلافی نیست، چون فقط در بیمه شخص ثالث، نرخ تعیین شده است، بنابراین، چون نرخ تعیین شدهای برای سایر رشتههای بیمهای در کشور وجود ندارد، شرکتها هم رقابت منفی با یکدیگر را آغاز کرده اند که در آخر هم متضرر میشوند.
این فعال در صنعت بیمه عنوان کرد:
بیمه مرکزی ناظر بر کارهایی است که بر اساس آیین نامه و قانون باشد. شرکتهای بیمه غیر قانونی کار نمیکنند و چون سایر بیمهها در کشور نرخ تعیین شدهای ندارند، بیمه مرکزی هم نمیتواند روی نرخ شکنی شرکتهای بیمه فشار بیاورد و فقط سهامداران شرکتهای بیمه میتواند از آنها ایراد بگیرند که چرا کم سود کرده اید و این رشته زیان ده بوده است و دلیل آنکه شرکت به این سمت رفته است را از آنها بخواهند.
وی افزود: بیمه مرکزی در نسبتها و ضریب خسارت میتواند ار نظر قانونی ایراداتی از شرکتهای بیمه بگیرد، اما خیلی نمیتواند ایراد وارد کند، چون شرکتها ارکانی تحت عنوان مجامع، سهامدار و هیئت مدیره و مدیرعامل دارند در نتیجه بیمه مرکزی هم تقصیری ندارد، چون
سهامداران و هیات مدیره باید به مدیرعامل فشار بیاورند که نرخ شکنی نکنند.
اکرامی اظهار کرد: توسعه اقتصادی در کشوری که فضای آن بسته باشد، رونق نمیگیرد و فضای کشور ما با تحریمهای آمریکا بسته شده است. وقتی این رونق صورت نمیگیرد بازار ما هم این پتانسیل را ندارد و، چون پتانسیل ندارد میخواهند این شرکتهای بیمه را به هر نحوی حفظ کنند و برای حفظ بقای خود به پرتفوی یکدیگر چنگ میزنند و نرخ شکنی از آنجا شروع میشود.