April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۴۶۸۸۱
۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۰
0
از آنجایی که امروزه هیچ سازه‌ی عظیمی در دنیا وجود ندارد که بی نیاز به تیرآهن باشد؛ این محصول به عنوان یکی از پرکاربردترین مقاطع فولادی شناخته می‌شود.

چه عواملی بر قیمت تیرآهن تاثیرگذار هستند؟

 

به گزارش پول نیوز، از آنجایی که امروزه هیچ سازه‌ی عظیمی در دنیا وجود ندارد که بی نیاز به تیرآهن باشد؛ این محصول به عنوان یکی از پرکاربردترین مقاطع فولادی شناخته می‌شود.

تیرآهن چیست؟

esfahanahan.com  : تیرآهن یک مقطع پروفیل فولادی است که آن در ساخت و ساز  ساختمان‌ها و همچنین در صنایع مختلف استفاده می‌شود. این مقطع فولادی به عنوان یکی از مهمترین مقاطع فولادی در نظر گرفته می‌شود، چرا که پایه و اساس و فوندانسیون در ساختمان‌ها به حساب می‌آید.  

انواع تیرآهن

چه عواملی بر قیمت تیرآهن تاثیرگذار هستند؟

 

تیرآهن سه نوع دارد که هریک بر اساس استاندارد خاصی تولید می‌شوند. تیرآهن IPE، تیرآهن هاش و همچنین تیرآهن لانه زنبوری از مهمترین انواع تیرآهن هستند.

کاربرد تیرآهن

تیرآهن بر اساس ظاهری که دارد، در ساختمان‌سازی و صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. تیرآهن H که به تیرآهن سنگین نیز معروف است در موارد زیر به کار می‌رود:

ساختمان‌های ضد زلزله

این نوع تیرآهن به دلیل سطح مقطع پهن، تنش کمتری را انتقال می‌دهد و همین موضوع باعث عدم انتقال نیروهای واردشده به سازه می‌شود؛ بنا بر این، استفاده از آن در ساختمان‌های ضد زلزله، اهمیت زیادی دارد.

برج‌سازی

تیرآهن هاش به دلیل اندازه‎های طویل (100متری) می‌تواند در برج‌سازی مورد استفاده قرار بگیرد.

پالایشگاه

تیرآهن هاش در پالایشگاه‌ها به صورت بست تیرآهنی، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خرپا

 هر جایی  که بخواهند ستون‌ها را از سازه‌ها حذف کنند، از خرپا به جای ستون استفاده می‌شود.

پل‌ها

تیرهای فولادی و بتنی، سازه‌ی اصلی پل‌ها را تشکیل می‌دهد. برای ساخت پل‌هایی با مقاومت بالا از تیرآهن‌های مستحکم و بلند که همان تیرآهن هاش سنگین است استفاده می‌شود. استفاده از این نوع تیرآهن، باعث استحکام و بقای عمر بیشتر پل می‌شود.

عوامل تأثیرگذار بر قیمت تیرآهن

 

عوامل بسیاری بر قیمت نهایی تیرآهن تأثیر می‌گذارد که ما در این مقاله به اختصار به بیان آن‌ها می‌پردازیم:

قیمت نفت

 

چه عواملی بر قیمت تیرآهن تاثیرگذار هستند؟

 

شاید تعجب کنید که چرا قیمت نفت بر قیمت تیرآهن تأثیر گذار است؟ در پاسخ به این سؤال اینگونه می‌توان گفت که 15 درصد نرخ محصولات فولادی به مصرف انرژی واحدهای تولیدی وابسته است به همین دلیل هیجاناتی که بر بازار جهانی نفت می‌گذرد، می‌توان روی قیمت فولاد تأثیر مستقیم بگذارد.

قیمت نفت، تحت تأثیر عوامل مختلفی مانند تحریم‌ها و یا کاهش یا افزایش خرید و فروش آن است؛ در همین راستا کاهش قیمت نفت به نفع کشورهای مصرف کننده و افزایش آن، باعث رشد اقتصادی کشورهای تولید کننده می‌شود.

نرخ مواد اولیه

نرخ مواد اولیه برای تولید تیرآهن از دیگر عوامل تأثیرگذار بر قیمت آن است. کشور چین به عنوان پیشگام تولید این مواد خام در دنیا شناخته می‌شود؛ بنا بر این میزان نرخی که چین بر اساس آن، قیمت مواد اولیه را تعیین می‌کند بر قیمت نهایی آن مؤثر است.

هزینه حمل و نقل

هزینه حمل و نقل بر قیمت نهایی تیرآهن تأثیرگذار است؛ زیرا این محصول فولادی توسط کامیون‌ها جابجا می‌شود. برای مثال شما فرض کنید که بخواهید مواد اولیه ساخت تیرآهن را از چین وارد کنید. شما تمامی هزینۀ سوخت‌گیری، بارگیری مواد اولیه، هزینۀ‌های احتمالی و استهلاک کامیون و یا کشتی را باید حساب کنید.

تورم جهانی

نرخ تورم یا افزایش قیمت‌ها از مهمترین معضلات اقتصادی بسیاری از کشورها از جمله ایران و سایر کشورهای در حال توسعه است. به طورکلی 60 درصد از کل فولاد جهان در کشورهای توسعه یافته تهیه و تولید می‌شود.

اخذ سیاست‌های داخلی نیز مانند تعیین قیمت محصولات فولادی بر اساس نرخ منطقه‌ای CIS یکی از معضلاتی است که این روزها دامن بازار فولاد ایران را فرا گرفته است.

همین موضوع نه تنها باعث افزایش قیمت این محصولات شده؛ بلکه موجب شده که بسیاری از مصرف کنندگان، دیگر توانی خرید با قیمت‌های نجومی را ندارند.

 عرضه و تقاضا

عرضه و تقاضا نیز همانطور که می‌دانید بر هر بازاری تأثیرگذار است و بازار فولاد نیز از آن مستثنی نیست.

به همین دلیل بسیاری از مواقع نشان داده است، زمانی که نرخ تقاضا افزایش می‌یابد نرخ محصولات فولادی نیز روند صعودی را پیش می‌گیرد. این در حالی است که زمانی که بازار بدون تحرک است و عرضه از میزان تقاضا کمتر باشد، قیمت تیر آهن و سایر محصولات فولادی افزایش پیدا می‎کند.

برعکس این قضیه نیز وجود دارد، به این معنی است که زمانی تقاضا پایین‌ و عرضه بالا، قیمت پایین‌تر خواهد بود.

قیمت فولاد را به راحتی می‌توان با میزان عرضه و تقاضای روزانه و همچنین با پیش بینی بازار، تخمین زد.

روند صنعت

همانطور که می‌دانید قیمت‌ها تحت تأثیر تقاضا است به این مسأله باید توجه داشته باشید که رکود بازار آهن دلیلش افزایش بی‌رویه قیمت‌ها است.

معمولاً خریداران که در روند بازار آهن بسیار تأثیرگذار هستند، هنگامی که بازار روند کاهشی خود را طی می‌کند خرید خود را انجام داده و با افزایش قیمت‌ها اجناس خود را در بازار به قیمت روز عرضه می‌کنند!

تمامی این عوامل باعث می‌شوند که بازار آهن، مدام در حال نوسان باشد. افزایش قیمت مقاطع فولادی، تنها نرخ مقاطع فولادی را افزایش نمی‌دهد بلکه باعث گرانی و تورم در تمامی صنایع تولیدی وابسته به آهن و فولاد می‌شود.

 به عنوان مثال، صنعت‌خودروسازی که رابطۀ تنگاتنگی با ورق فولادی دارد با افزایش نرخ آن، قیمت نهایی خودرو نیز افزایش می‌یابد. این اتفاق در صنعت ساخت و ساز نیز رُخ می‌دهد؛ زیرا که مهمترین مصالح ساختمانی سازی برای فوندانسیون، تیرآهن است.

به طور کلی آشفته بازار و نرخ تورمی که گریبان‌گیر بازار آهن شده، می‌تواند به این عوامل گفته شده باز گردد.

تولیدکنندگان برتر تیرآهن

 

 

 

تولید کنندگان برتر تیرآهن به علّت داشتن مقاطع با کیفیت و اصول مشتری مداری توانسته‌اند در زمینۀ برندینگ پیشرفت کرده و نامی شناخته شده داشته باشند.

اعتبار نام و کیفیت محصولات نهایی به خصوص تیرآهن، می‌تواند تأثیر به سزایی بر بازار داشته باشد. یکی از معتبرترین کارخانۀ‌های تولیدکننده‌ی تیرآهن، ذوب آهن اصفهان است که محصولات آن از کیفیت خوبی در بین مصرف کنندگان برخوردار است.

سخن پایانی

با توجه به مطالب گفته شده می‌توان نتیجه گرفت که عوامل مختلفی در قیمت نهایی تیرآهن تاثیرگذار هستند. عوامل مختلفی از جمله، نرخ ارز و دلار، فصل زمستان، نرخ جهانی بازار آهن، روند صنعت، عرضه و تقاضا و نرخ مواد اولیه و ... همان طور که اشاره شد، کارخانه‌های مختلفی هم در زمینه تولید این محصول فعالیت دارند که از مهمترین آن‌ها می‌توان به کارخانه ذوب آهن اصفهان اشاره کرد.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: