سازندگان مسکن به دنبال سودهای نجومی هستند
کد خبر: ۳۴۷۱۸۴
۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۲
0
رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور گفت: برخی از سازندگان به دنبال سودهای نجومی از بازار مسکن هستند که این امر تنش‌زا است و ایجاد التهاب می‌کند.

به گزارش پول نیوز، رشد مداوم و بالای قیمت مسکن طی بیش از سه سال گذشته، باعث شده تمام شاخص‌های این بخش بزرگ از اقتصاد کشور، قابلیت پیش‌بینی خود را از دست بدهند. درحالی‌که بعد از طولانی‌ترین رونق این بازار در تاریخ کشور، همه کارشناسان خبره و بنام کشور منتظر کاهش قیمت مسکن بودند و در تمام تحلیل‌ها، واژه‌هایی مانند حباب، ریزش قیمت‌ها، عدم توانمندی خریداران، افزایش قیمت‌ها فراتر از تحمل اقتصاد و... مطرح می‌شد، طی دو ماه گذشته افزایش قیمت متوسط مسکن در شهر تهران، به‌عنوان کانون بازار کشور در این صنعت، مجددا نگاه‌ها را به خود جلب کرده است.

 

در تازه‌ترین آمار ارائه شده توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان نهاد مرجع در ارائه آمار و اطلاعات، میزان رشد ماهانه متوسط قیمت مسکن در کلان‌شهر تهران ۴ درصد اندازه‌گیری و اعلام شده است. هرچند تعداد معاملات با دوران رونق در بهمن قبل فاصله زیادی دارد(تعداد ۱۳۲۶۴ واحد مسکونی در بهمن ۱۳۹۸معامله شده است) و به حدود ۳۹۱۷ واحد رسیده ولی نسبت به ماه گذشته از رشد ۴/ ۱۱ درصدی برخوردار شده است که نشان‌دهنده شروع افزایش تعداد معاملات در سطح شهر تهران است.

 

مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور درباره پیش بینی وضعیت بازار مسکن گفت: بازار مسکن در عین حال که کند حرکت می کند، نسبت به نوسانات نرخ ارز، واکنش میان مدت نشان می دهد بنابراین دولت باید تلاش کند در درجه اول قیمت ارز را ثابت نگه دارد.

 

او با بیان اینکه وضع پایه‌های مالیاتی نیز اقدام بعدی در راستای ثبات بازار خواهد بود، افزود: خوشبختانه با اقدامات وزیر راه و شهرسازی و نمایندگان مجلس، طرح مالیات بر خانه های خالی در مرحله اجرایی قرار گرفته است که این خود زمینه ساز تلنگرهای مثبت در حوزه مسکن خواهد شد.

 

خسروی تصریح کرد: اگر مالیات خانه های لوکس و مالیات بر عایدی سرمایه نیز اجرا شود به طور قطع بازار مسکن به آرامش بیشتری می رسد.

 

رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور با بیان اینکه فعالان حوزه ساخت و ساز مولد بخش پیشران مسکن هستند، تصریح کرد: هیچکس با سازندگان خوشنام و منصف مشکلی ندارد بلکه مشکل اصلی مربوط به معدودی از سازندگان است که سودهای ۵۰۰ درصدی از بازار مسکن مطالبه می کنند.

 

خسروی یادآور شد: امیدواریم عرصه ساخت و ساز به شرایط طبیعی خود برگردد تا با افزایش عرضه مسکن، قیمت‌ها کاهش یابد و تمامی اقشار جامعه بتوانند خانه دار شوند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: