April 2024 30 / سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۴۸۴۲۰
۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۶
0
کارشناس بازار مالی خاطر نشان کرد: اکنون نیز بازار مجازی رمز ارزها سرنوشتی چون بازار سرمایه در کشور را سپری می کند و با وجودی که قیمت ها در قله قرار دارد اما عده ای از روی ناآگاهی وارد چنین بازاری شده که البته با توجه به سرازیری قیمت رمزارزها معلوم نیست سرمایه این افراد در بازار مجازی چه خواهد شد.

به گزارش پول نیوز، در اتفاقی بزرگ برای بازار ارزهای دیجیتالی قرار است سهام صرافی کوین بیس که یکی از بزرگ ترین صرافی های دیجیتالی جهان است در بازار بورس نیویورک عرضه اولیه شود. این نخستین عرضه بزرگ بورسی مربوط به ارزهای دیجیتالی در بورس آمریکا است و کمیسیون بورس واوراق بهادار امریکا پس از مدت ها کشمکش با این کار موافقت کرد. همزمان با این اتفاق کوین بیس اعلام کرد برت ردفیرن- یکی از مدیران ارشد سابق کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا را برای اطمینان از پایبندی به قوانین استخدام کرده است.

افزایش جذابیت سایر ارزهای دیجیتالی برای معامله گران به ویژه پس از ناکامی بیتکوین در فتح کانال ۶۰ هزار دلاری باعث شده است تا در روزهای اخیر و برای نخستین بار، سهم بیتکوین از کل بازار ارزهای دیجیتالی به کمتر از دو سوم کاهش پیدا کند. به عقیده تحلیلگران، ادامه کاهش سلطه بیتکوین بر بازار ارزهای دیجیتالی ممکن است منجر به صعود سنگین دیگر ارزها و ورود شرکت های بزرگ به صورت گسترده تر در بازار این رمزارزها شود.

بازار رمزارزها بازاری فراگیر و پرسر و صدا شده اما در ایران روند معاملات متفاوت است. حتی کار با رمز ارزها و قانونی بودن و نبودن آن نیز در هاله ای از ابهام است.


محسن رضایی صدرآبادی، کارشناس اقتصاد فضای مجازی معتقد است؛ بانک مرکزی باید سازو کار قانونی لازم معامله رمز ارزها را در کشور مهیا کند چرا که با قانونمند کردن معامله بیت کوین و سایر رمز ارزها شرایط برای معامله گران این بازار مجازی آسان و سرمایه گذاران از چند و چون ورود و سرمایه گذاری در چنین بازار جدیدی آگاه می شوند.

 

وی با بیان اینکه کم کاری های دولت، مجلس و بخش های مرتبط در خصوص ساماندهی چنین بازاری کاملا مشهود و ملموس است افزود: اگر قوانینی متقن و اصولی در این زمینه وجود داشته باشد معامله در چنین بازاری اصولی انجام خواهد شد.

 

رحمان معصوم پورامیرآبادی، کارشناس مالی نیز درباره تبعات سخت ورود ناآگاهانه سرمایه گذاران به بازار رمزارزها و بیت کوین گفت: هرچند رمز ارزها اکنون به عنوان یک پول در دنیا شناخته شده و فعالان این بازار از طریق چنین بازار مجازی به سودهای هنگفتی رسیده اند اما به نظر می رسد سرمایه گذاران برای ورود به هر بازار یا بیزنسی باید جوانب لازم را در نظر بگیرند و با علم و تحقیقات اقدام به سرمایه گذاری کنند.

 

کوچ سرمایه گذاران از بورس به بازار ارزهای دیجیتال

وی به زیانده شدن خیلی از سرمایه گذاران بی تجربه با سقوط شاخص ها دربورس اشاره کرد و افزود: رشد شاخص ها و سودآوری سرمایه گذاران در بورس موجب شد تا اوایل سال جاری همه مردم برای کسب سود به بازار سرمایه حمله ور شوند اما به دلیل ناشی بودن بخش عمده ای از معامله گران و سرمایه گذارانی که نحوه چگونگی معاملات را نمی دانستند متاسفانه با زیان شدید مواجه شدند.


این کارشناس بازار مالی خاطر نشان کرد: اکنون نیز بازار مجازی رمز ارزها سرنوشتی چون بازار سرمایه در کشور را سپری می کند و با وجودی که قیمت ها در قله قرار دارد اما عده ای از روی ناآگاهی وارد چنین بازاری شده که البته با توجه به سرازیری قیمت رمزارزها معلوم نیست سرمایه این افراد در بازار مجازی چه خواهد شد.

 

کسی باید به بازار مجازی رمز ارزها ورود کند که این بازار را به خوبی بشناسد، همبستگی بین رمز ارزها را به دقت بررسی کند و سایت های رسمی و فیک را از هم تشخیص دهد علاوه بر این با استفاده از ابزارهای قوی و مشاوره ای کارشناسانه پا به این عرصه بگذارد تا مشکلی سرمایه او را تهدید نکند.

 

معصوم پورامیرآبادی افزود: کسی باید به بازار مجازی رمز ارزها ورود کند که این بازار را به خوبی بشناسد، همبستگی بین رمز ارزها را به دقت بررسی کند و سایت های رسمی و فیک را از هم تشخیص دهد علاوه بر این با استفاده از ابزارهای قوی و مشاوره ای کارشناسانه پا به این عرصه بگذارد تا مشکلی سرمایه او را تهدید نکند.

داد و ستد نفتی از طریق بیت کوین
وی افزود: خیلی از دولت ها توانسته اند از طریق بیت کوین اقدام به فروش نفت یا خیلی از کالاهای دیگر حتی در شرایط محدود شوند و از این طریق به درآمدهای بالایی دست یابند. البته در ایران دولت حامی معامله رمز ارزهای دیجیتال برای خود است اما قانونی شفاف و منسجمی برای ورود مردم به این بازار نوپدید و جهانی را ندارد. این در حالی است شرکت گوگل و برخی کشورهای دنیا معامله در این بازار را قانونی اعلام کرده اند.


هیچ پشتوانه دولتی و حاکمیتی در دنیا برای رمز ارزها وجود ندارد

محمدرضا مانی یکتا معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی نیز اخیرا در یک برنامه تلویزیونی گفت: بر اساس قانون شورای عالی مبارزه با پولشویی و مصوبه هیئت دولت در سال ۹۸ مبادله رمز ارزها در کشور ممنوع و مردم بدانند خطرهای این رمز ارزها بسیار زیاد است چرا که پرونده‌های بسیاری در زمینه کلاهبرداری، سرقت از کیف پول و مسدود شدن کیف پول رمز ارزها تشکیل شده است.


وی با بیان اینکه در موضوع رمز ارزها با یک پدیده روبرو هستیم که اثر آن در کشورها یکنواخت نیست گفت: هیچ پشتوانه دولتی و حاکمیتی در دنیا برای رمز ارزها وجود ندارد و به این علت مبادلات جهانی آن از سال ۲۰۱۶ افزایش نداشته است. در سال ۲۰۱۶ میزان مبادلات روزانه رمز ارزها ۱۳۰ میلیارد دلار بوده که همچنان این رقم حفظ شده است و به دلیل غیر مجاز بودن این حوزه برآورد دقیقی از مبادلات آن در کشور وجود ندارد.


وی افزود: شش هزار رمز ارز در دنیا وجود دارد که ۶۰ درصد سهم این بازار در اختیار بیت کوین است البته به علت پشتوانه نداشتن رمز ارزها نوسانات قابل ملاحظه‌ای در حد ۱۵ تا ۲۰ درصد در روز برای آن وجود دارد.

 

مانی یکتا افزود: به عنوان نمونه در سال ۲۰۱۶ بیت کوین ۲۰ هزار دلار افزایش قیمت داشت، اما در چند ساعت بهای آن کاهش بسیار زیادی داشت.

 

وی گفت: شبکه تراکنش‌های بیت کوین کاملا شفاف است، اما برعکس بازارهای سرمایه‌ای در فضای مبادلات رمز ارزها نهاد ناظری وجود ندارد و عرضه گسترده و ناگهانی آن موجب افزایش یا کاهش شدید قیمت رمز ارزها می‌شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: