April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
این خانه ها به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟
کد خبر: ۳۴۸۶۸۶
۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۲
0
افزایش شدید قیمت مسکن، همزمان با شیوع ویروس کرونا و افزایش تورم عمومی در تمام حوزه‌ها در کشور رخ داد. می‌توان گفت، این بار گرانی‌های افسارگسیخته نه تنها اقشار ضعیف بلکه تمام افراد جامعه را درگیر کرد. به گونه‌ای که رکود عمیقی در بخش خرید و فروش مسکن در سال 99 رخ داد. افزایش قیمت‌ها برنامه ریزی مردم برای خرید خانه را با شکست مواجه کرد و سرمایه و پس‌انداز آنها را طی که چندین سال جمع آوری شده بود را بی‌ارزش کرد.

به گزارش پول نیوز، تورم موجود در حوزه مسکن، علاوه بر رکود در معاملات شرایط سختی را نیز برای مستاجران به وجود آورد و به حاشیه‌نشینی برخی از آنها منجر شد.

طی این مدت دولت طرح‌هایی را برای بهبود وضعیت این بخش اجرا کرد. تحویل واحدهایی از طرح ملی مسکن، عدم جابجایی مستاجران در شرایط کرونایی، طرح وام اجاره مسکن و یا ودیعه از جمله اقدامات ناکافی قوه مجریه بود.

 

از روز 19 فروردین، سرپرستان خانوار باید اطلاعات واحد مسکونی (ملکی یا اجاره‌ای) خود را در سامانه ملی املاک و اسکان ثبت کنند. این اقدام برای شناسایی خانه‌های خالی و اخذ مالیات از مالکین این خانه‌ها انجام می‌شود. به نظر کارشناسان عملیاتی شدن این طرح به کاهش قیمت خانه منجر می‌شود. همچنین وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده که مالیات سنگینی در انتظار کسانی که است که اطلاعات غلط وارد سامانه کنند.

مسکن برکت به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

اما جدیدترین اقدام در خصوص ساخت و ساز خانه، متعلق به ستاد اجرایی فرمان امام و طرح مسکن برکت است.

ستاد اجرایی فرمان امام، روز سه شنبه، 17 فروردین سال جاری، عملیات ساخت مسکن را در قالب «مسکن برکت» آغاز کرد. طبق گفته این ستاد، 130 هزار واحد مسکن ساخته می‌شود که 100 هزار از آن مسکن ملی است و در مدت 18 ماه ساخته می‌شود. متقاضیان باید شرایط همان طرح را داشته باشند تا این واحدهای مسکونی به آنان تعلق گیرد. 30 هزار واحد نیز برای مسکن محرومان در نظر گرفته شده است که پس از 11 ماه ساخته و آماده تحویل می‌شود.

محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام در مراسم بهره برداری از این طرح گفته است: بخش مسکن در بحث توسعه پایدار مطرح است، زیرا در مسائل اقتصادی هیچ آرامشی در خانواده به اندازه صاحب‌خانه‌شدن وجود ندارد.وی به اینکه در قانون اساسی یکی از وظایف اصلی حکومت تهیه مسکن است اشاره کرده و گفته؛ در کشور سالانه بیش از یک میلیون واحد مسکونی نیاز است که در بهترین حالت حدود ۷۰۰ هزار واحد در کشور ساخته می‌شود، یعنی درسال حدود ۳۰۰ هزار واحد کسری تولید مسکن داریم، این درحالی است که سالانه تعدادی به خانه‌های فرسوده کشور نیز اضافه می‌شود.

اقدام موثر در حوزه مسکن چیست؟

هرچند اقداماتی توسط دولت و یا بخش هایی مانند ستاد اجرایی فرمان امام انجام شده است و حتی مجلس به دنبال طرح جهش تولید مسکن است. اما این طرح ها با توجه به جمعیت و تورم کشور به هیچ وجه کافی نیست و مردم همچنان با این معضل درگیر هستند.

 

کارشناسان حوزه مسکن، سرمایه گذاری دولت در حوزه ساخت و ساز مسکن را پیشنهاد می‌کنند و معتقدند این روش باعث رونق تولید مسکن و بخش های مرتبط با آن مانند، مصالح ساختمانی، لوازم خانگی و همچنین کارآفرینی می‌شود. اتفاقی که در نهایت به کاهش قیمت خانه و صاحب‌خانه شدن مردم منجر می‌شود.

باید منتظر ماند و دید برنامه های مجلس در این بخش و یا طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی و لاکچری به کجا می‌رسد و چه تاثیری در قیمت‌های نجومی مسکن می‌گذارد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: