کد خبر: ۳۴۹۶۴۲
۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۰
0
ایران در سال ۹۹ به ۱۴۳ کشور جهان انواع کالاها را صادر کرده که ارزش آن افزون بر ۳۴ میلیارد و ۹۹۸ میلیون دلار بوده است.

ایران سال گذشته به 143 کشور جهان کالا صادر کرد

 

به گزارش پول نیوز، «سید روح‌الله لطیفی» اظهار داشت: ایران در سال ۹۹ به ۱۴۳ کشور جهان انواع کالاها را صادر کرده که ارزش آن افزون بر ۳۴ میلیارد و ۹۹۸ میلیون دلار بوده است.

وی افزود: همچنین در این مدت از ۱۲۳ کشور جهان به ارزش ۳۸ میلیارد و ۸۹۲ میلیون دلار واردات انجام داده است.

لطیفی خاطرنشان‌کرد: سه مقصد کالاهای تجاری ایران، نخست چین با بیش از ۹ میلیارد و ۷۷ میلیون و ۱۲۳ هزار و ۲۳۴ دلار، دوم عراق با هفت میلیارد و ۴۴۸ میلیون و ۴۳۱ هزار و ۶۷۳ دلار و سوم امارات متحده عربی با چهار میلیارد و ۶۶۱ میلیون و ۶۲۱ هزار و ۶۸۲ دلار بودند.

وی ادامه‌داد: پس از این سه کشور، ترکیه با ۲ میلیارد و ۵۳۶ میلیون و ۶۱۶ هزار و ۶۸۸ دلار و افغانستان با ۲ میلیارد و ۳۰۸ میلیون و ۴۰۱ هزار و ۲۵۹ دلار، اصلی‌ترین مقاصد کالاهای ایرانی در سال ۹۹ بودند و همچنین کمترین صادرات ایران در اطلس جهانی تجارت به کشور لوکزامبورگ با ۴۴۸ دلار بوده است.

سخنگوی گمرک درباره کشورهای طرف معامله برای تامین کالاها و واردات به ایران نیز گفت: در سال ۹۹ مبدا اصلی واردات کشور شامل کشور چین با ۹ میلیارد و ۸۴۳ میلیون و پنج هزار و ۹۵۱ دلار و پس از آن، امارات متحده عربی با ۹ میلیارد و ۷۵۷ میلیون و ۷۸۷ هزار و ۵۹۱ دلار و ترکیه با چهار میلیارد و ۴۰۰ میلیون و ۹۱هزار و ۸۲ دلار بودند.

وی بیان‌داشت: نزدیک به ۵۰ درصد صادرات کشور در سال ۹۹ را محصولات پتروشیمی و پایه نفتی، ۲۰ درصد آن محصولات معدنی و صنایع معدنی، ۱۸ درصد آن محصولات کشاورزی و صنایع غذایی و حدود ۱۰ درصدی صادرات کالاهای صنعتی و میعانات گازی و صنایع دستی (با هم سهمی بیش از یک درصد) تشکیل دادند.

بر اساس آخرین آمار اعلام شده گمرک در فروردین‌ماه امسال ۱۰ میلیون و ۳۴۳ هزار تن کالا به ارزش پنج میلیارد و ۷۶۲ میلیون دلار بین ایران و شرکای تجاری مبادله شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزن ۳۲ درصد و از نظر ارزش ۶۲.۵ درصد افزایش داشت. مقایسه حجم صادرات و واردات کشور در فروردین‌ماه سال‌جاری حاکی از تراز مثبت ۱۷۴ میلیون دلاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: