بی تدبیری دولت به قوت غالب مردم هم رسید؛
کد خبر: ۳۵۰۲۶۸
۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۱
0
زنجیره بی‌تدبیری و سوءمدیریت دولتی‌ها همچنان ادامه دارد و این بار به نان هم رسید و این روزها شاهد افزایش خودسرانه قیمت نان در کشور هستیم.

به گزارش پول نیوز، گرانی ها تمامی ندارد، از صف مرغ گرفته تا گرانی‌های  بی رویه کالاهای اساسی که تنها ناشی از عدم برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح دستگاه‌های دولتی است.

حال سوءمدیریت ها این بار به نان رسیده و موجب افزایش غیرقانونی قیمت نان در بسیاری از شهرهای کشور شده است.

گرچه هنوز خبر رسمی مبنی بر افزایش قیمت نان اعلام نشده اما؛ بسیاری از شهروندان از گرانی نان در نانوایی ها گلایه دارند و طبق معمول با تکذیبیه هایی تکراری روبرو هستیم.

این روند نابسامان باعث شده تا نانوایان با استفاده از این ناهماهنگی، خود اقدام به گرانی نان کرده که این اقدام موجب چندنرخی شدن قوت غالب مردم شده است.

بررسی‌های میدانی گویای همه چیز بوده و نشان می دهد که طی یکی دو ماه اخیر نانوایی‌ها راسا اقدام به افزایش قیمت نان تا حدود ۵۰ درصد کرده اند.

البته نرخ‌ها در واحدها متفاوت بوده و در حال حاضر شاهد چند نرخی بودن نان در سطح کشور هستیم؛ به عنوان نمونه برخی از واحدها نان لواش را با قیمت ۴۰۰ تومان، برخی با قیمت ۴۵۰ تومان و برخی دیگر همان نرخ مصوب ۳۰۰ تومان می‌فروشند.

سنگک هم یا با افزایش نرخ به مشتریان عرضه می‌شود یا از وزن و کیفیت افزودنی‌های آن کاسته شده است. به این معنا که علاوه بر وزن نان، از کنجد نامرغوب برای آن استفاده می‌شود.

وقتی پای صحبت نانوایان می نشینیم این گونه می شنویم: دو سال است که قیمت نان ثابت مانده اما قیمت سایر اجناس فضایی شده است.

آنها با تأیید افزایش قیمت نان توسط خودشان می‌گویند: وقتی دولت اقدامی در جهت رفع مشکلات ما برنمی‌دارد دلیلی ندارد که با قیمت‌های قبلی ما نان را بفروشیم و زیان بدهیم.

عده ای از نانوایان نیز که معتقدند آزادپز بوده و با نرخ دولت پیش تمی روند و این در حالی است که نانوایی های آزادپز نیز سهمیه آرد نیمه یارانه ای دارند.

در واقع توجیه نانوایان برای این اقدام خود افزایش دامنه تورم، افزایش قیمت کالاها و خدمات، بالارفتن میزان دستمزدها، افزایش هزینه‌ها و همچنین عقب ماندن از کورس بالارفتن قیمت‌هاست که تمامی آنها منطقی به نظر می‌رسد اما قانون‌شکنی و افزایش خودسرانه قیمت نان از سوی نانوایان توجیه پذیر نیست.

 

گرچه وزارت صمت همان وزارت همیشه بی اطلاع کشور، همچنان از افزایش قیمت نان اظهار بی اطلاعی می‌کند؛ در همین رابطه صدیف بیک زاده مدیرکل دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صمت می‌گوید: هنوز هیچ گونه خبر رسمی در مورد افزایش قیمت نان ابلاغ نشده، از این رو اگر یک واحد نانوایی اقدام به گران کردن نان کند، این اقدام تخلف بوده و مردم می‌توانند این تخلف را به شماره تماس ۱۲۴ اطلاع دهند تا با متخلف برخورد شود.

حال روز گذشته رییس اتحادیه نانوایان مرکز استان البرز با اشاره به اینکه قیمت نان در دو سال گذشته بدون تغییر مانده بود، گفت: طی رایزنی‌های صورت گرفته قیمت نان در کلانشهر کرج ۵۰ درصد گران شد؛ ابلاغ این مصوبه ظرف چند روز آتی اعلام خواهد شد. در این دو سال گذشته شاهد افزایش قیمت در تمامی اقلام غذایی بوده‌ایم اما قیمت نان تغییر نکرد و نانوایان در این خصوص نارضایتی داشتند.

این مقام مسؤول تصریح کرد: در این راستا رایزنی‌ها صورت گرفت تا نرخ نان افزایش پیدا کند، این امر به صورت غیررسمی صورت گرفت و در حال حاضر فعالیت نانوایی‌های کلانشهر کرج با اعمال قیمت جدید و ۵۰ درصد افزایش انجام می‌شود.

به گفته نصیری اعلام رسمی ابلاغ نرخ جدید نان ظرف چند روز آتی انجام خواهد شد که در این افزایش قیمت مواردی همچون افزایش هزینه مواد اولیه، حقوق کارگر، اجاره مغازه و... لحاظ شده است.

باید توجه داشت که این عدم اعلام رسمی قیمت جدید نان که موجب گرانی خودسرانه و چندگانه شده، نه تنها به هرج و مرج در این بخش دامن زده بلکه با توجه به حساسیت بالایی که نان دارد، این هرج و مرج می‌تواند به سایر کالاها نیز تسری یابد، از این رو باید متولیان این بخش چه در حوزه شرکت بازرگانی دولتی ایران، چه استانداران و چه وزارت صمت هر چه سریع‌تر تکلیف را مشخص کنند.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: